Solaris vilar i Stockholm

Startat av Ted Selander, 10 mars 2010, 18:35:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bysenbus

#30
Hejsan!

Konstigt att på den krävande Tyska marknaden fungerar allt, Solaris säljer där bra hela tiden.

http://www.solarisbus.pl/en/busmania,wywiady,0,9.html

Liten förarplats trotts att det inte finns något säte bakom. Efter att ha sett MAN där kan man snacka om smått. Vilka luckor snackar vi om , dom gånger jag har sett bussen i trafik var det aldrig någon lucka som gick upp. Med lådorna var det i början ett ryck men det är jo fixat för en mån sedan. Var gäller bromser så skulle det vara kul och få veta hur busslink har specat beställningen.


"Det är billigt skit" ZF, Iveco,Voith alla är respekterade marken!


Mvh

Optimal

Vad är billigt skit?. Du skrev att Iveco är respekterade märken!.  Det är billigt skit!. Körde Iveco i 2 år. Ville köra ner den i nybroviken varje dag. Men tyvärr så vågade jag inte.

bysenbus

En lista på 38 punkter till förändringar när allt blit klart så blir det en Maxci!

Björn Forslund

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 mars 2010, 14:44:51 PM
Som alltid så får man ofta det man betalat för, men med konstruktionslösningar är det ofta så numera att har man inte beställt en anpassning till en egen standard så får man alltid tillverkarens standardlösning, det har flera operatörer fått lära sig den dyra vägen under 2000 talet, i takt med att de tekniska avdelningarna dränerats på kunnigt branschfolk så har kostnaderna för anpassningar i efterhand gått raskt uppåt, i de flesta fall har man kunnat undvika problemen redan vid beställningen.

Sedan vad gäller kvalitén kontra inköpspris så går det ofta hand i hand, men ett högt inköpspris kan även innebära en lägre LCC "Life Cycle Cost" d.vs att de totala kostnaderna från vaggan till graven blir lägre än en buss med ett lägre inköpspris.

Jag begriper dock inte varför man inte plockar hem ett par provbussar först, och låter förarna känna på dem ordentligt och ge sina omdömen? Borde väl vara enklare att få allt fixat innat serieleveranserna börjar?
Verkar verkligen som om tekniska avdelningen dränerats, som det skrivs...

bysenbus

I artikeln förekommer HPD. Ett annat ord för globalisering!


Hur kommer det gå med ordern till Veolia GTG efter sådant HALLO?

bysenbus

Vi har också MAN och Solaris står sig väl i jämförelse, vad gäller priset på MAN så har vi råd med dom ( monteras i Polen). Sthlm kort MAN monterades också i Polen.

http://www.przegubowiec.com/galeria/displayimage.php?album=239&pos=11

Ersa

Jag får intrycket att bromspedalen är ett av de stora sakerna man hängt upp sig på. Den stående pedalen är dock inte Solaris standardpedal, utan Busslinks egenspecade. Så vad gäller denna går det inte att belasta tillverkaren.

M224

Artikeln i City hade säkert aldrig skrivits om det hade handlat om Scania eller Volvo.


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

M224

Citat från: Bussmicke skrivet 15 mars 2010, 16:13:47 PM
Varför tror du inte det?

Det är så med folk i allmänhet, det är som nytt och främmande skrämmer människor.
Volvo och Säffle har stora kvalitetsproblem och OmniCity ska vi inte tala om. Men jag ser aldrig ett ont ord om dem i några tidningar.

Jag säger inte att Solaris-bussarna inte har kvalitetsproblem men de är knappast ensamma om att ha kvalitetsproblem.
Har åkt Solaris-bussarna rätt mycket nu och jag tycker att de känns bättre ihopskruvade än både OmniLink och B9SALE.


M224

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 mars 2010, 16:29:42 PM
Det skrevs spaltmeter om de dåliga 8500 2002 och om Scania 1981 och 1998

Inget jag har sett.

Fredrik Gelin

Citat från: Jim skrivet 15 mars 2010, 14:35:45 PM
Vad är billigt skit?. Du skrev att Iveco är respekterade märken!.  Det är billigt skit!. Körde Iveco i 2 år. Ville köra ner den i nybroviken varje dag. Men tyvärr så vågade jag inte.
Det bysenbus syftade på var ett citat i artikeln i City och tillade själv liksom du själv säger att det är respekterade tillverkare som står bakom delarna till bussen.
Förarna upplever Solarisbussarna som ett steg bakåt i utvecklingen då de upplevts som obekväma att köra på olika sätt.
Hur mycket som är ovana och hur mycket som är befogad kritik kan jag inte säga eftersom jag inte kört bussmodellen själv, men jag har förstått att förarna ogillar den starkt av olika orsaker.
Solaris säljer bra i Tyskland, men här har det inte fungerat, åtminstone en del av den skillnaden kan nog tillskrivas de anpassningar av bussen som Busslink begärt för att bussen skall uppfylla de krav och önskemål som ställts från olika parter i upphandlingen, däribland Kommunal själva som det står i artikeln.
Sedan kan man ju fundera på hur man skall bygga en förarplats som tillfredställer alla önskemål från en förare som är knappt 160cm och en förare som är runt 200cm lång, de 40cm gör mycket i verkligheten...
En detalj som ställt till det både på MAN och Solarisbussarna är vad jag kan förstå den förarstol som valts, den har från början varit för stor för förarplatsen och sedan har man försökt skapa en kompromiss mellan stol och förarplats som skall tillfredsställa så många som möjligt.
Dock upplevs de nya MAN-bussarna som levererats till Söderhallen som rena underverken jämfört med Solarisbussarna vilket föranleder en viss skepsis från min sida då det var många men inte lika intensiva diskussioner även när boggibussarna från MAN kom till Söderhallen.
Även i dessa var förarplatsen för liten för förarstolen vilket ledde till att en helt ny förarstol fick tas fram då alla befintliga modeller var för stora för förarplatsen...
//Fredrik

M224

Men hur många bussförare är över 190 cm. Jag ser typ aldrig någon som är så lång. Men det är klart, jag befinner mig mest i förorten är där är de som bor och jobbar inte så långa.  :)

Björn Forslund

Citat från: M224 skrivet 15 mars 2010, 16:57:54 PM
Men hur många bussförare är över 190 cm. Jag ser typ aldrig någon som är så lång. Men det är klart, jag befinner mig mest i förorten är där är de som bor och jobbar inte så långa.  :)

Blir folk kortare om de håller till i hooden menar du? Intressant teori... :o

M224

Citat från: Björn Forslund skrivet 15 mars 2010, 17:07:25 PM
Blir folk kortare om de håller till i hooden menar du? Intressant teori... :o

Nej det var inte så jag menade. Jag menar att folk med utomnordiskt påbrå ofta inte är så långa som över 190 cm.
Det finns givetvis undantag. Jag är själv halvsvensk så det var inget rasistiskt menat.  :)

Och till skillnad från innerstaden så bor det fler med invandrarbakgrund i förorterna.