Solaris vilar i Stockholm

Startat av Ted Selander, 10 mars 2010, 18:35:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Optimal

Citat från: Fredrik Klint skrivet 20 juni 2010, 09:03:32 AM
Vilka är Lidingös gamlingar?
Eller förresten, hur ser hela Lidingös vagnpark ut, är det enbart Omni?

Har dom inte Merparten Omnilink, som snart ska till Söderort, sen nån MaxCi?.

Andreas

Citat från: Jim skrivet 20 juni 2010, 10:13:14 AM
Setra??, Låter ju helt galet, om en Setra gjorde besök, så borde väll fler bilder ha kommit upp på forum typ :P. Borde vara en Kutsenits eller något.

Yo!  :)

Tyvärr så var det inte en Setra, det var en gammal Mercedes när jag nu kikade i en tidigare tråd som jag hade lagt upp. Jag har rätt lätt för att bland ihop de där...  :-[ ::) :P


buskörare

#227
Citat från: Fredrik Klint skrivet 20 juni 2010, 09:03:32 AM
Vilka är Lidingös gamlingar?
Eller förresten, hur ser hela Lidingös vagnpark ut, är det enbart Omni?

Ja, alla utom 1 vilken är en MaxCi, 5075. Dvs renodlat Scaniagarage. Tills nu. Närtrafiken har 2 MAN, men dom är inte stationerade på ön vad jag vet och körs ju av Traveller, inte av oss. Ingen Setra, men nån med nos får ersätta när non är trasig.
När alla Solaris kommit och dom 7 (eller hur många det nu blir) ledvagnarna (eller vad det nu blir  :P ) är på plats ryktas det om att vi kommer ha den "nyaste" depån inom SL. Busslink gissar jag?

buskörare

Citat från: Jim skrivet 20 juni 2010, 10:15:15 AM
Har dom inte Merparten Omnilink, som snart ska till Söderort, sen nån MaxCi?.

Sitter och försöker göra lista. Jag får det till 25 linkar och 17 city varav en led samt MaxCi'n då.
Vi har 3 etanol-linkar som skulle "hem" till söderort, men dom stannar. Bara dieselvagnar som ska bort vad jag förstått.


buskörare

7402, 7404, 7413, 7414, 7415, 7424 och 7425 samt kanske en till har flyttat ut. Verkar som ramptankningen funkar nu, 2 av dom gick på längre omlopp med avlösningar igår.
Nu börjar det nog bli dags att avyttra våra gamlingar, börjar bli trångt! Gissar att dom börjar flytta nästa vecka?

Peter Rost

Är tanken att Söderorts CN113 vagnar slopas, i och med flytten av de antal vagnar som nämnts från Lidingö?

/Peter

buskörare

Citat från: buskörare skrivet 23 juni 2010, 11:02:19 AM
7402, 7404, 7413, 7414, 7415, 7424 och 7425 samt kanske en till har flyttat ut. Verkar som ramptankningen funkar nu, 2 av dom gick på längre omlopp med avlösningar igår.
Nu börjar det nog bli dags att avyttra våra gamlingar, börjar bli trångt! Gissar att dom börjar flytta nästa vecka?

7401, 7418 och 7419 är ute nu också. Enligt fikapausprat försvinner 5265 och 5295 till Handen snart. Huruvida dom ska stanna där vet jag dock inte. Börjar bli trångt på vår lilla ramp nu med 10 fler än vanligt  ;D

buskörare

Idag fick en av Solarisarna för sig att göra lite hyss. Motorn lade av vid hållplatsen och dörrbromsen släppte. Efter att nästan ha rullat på en människa fick den och syskonen stå och skämmas på rampen på obestämd tid.
Tjuvstannat har en del av dom pysslat med tidigare, bl.a i rondeller. Det ska ha blivit fixat, så nu återstår att under skyddstoppet kolla om denna buss är bortglömd, felande eller om man missat nånstans. 1,5 dag i skarp trafik hann dom med och jag hoppas dom återgår snart. Sval och skön vid förarplatsen och inte ens i närheten av skrammelläte som Scania.

Mycket smågrejer som inte funkar som dom ska på dessa, är det nån som vet om våra är första ur nån speciell modell eller om det bara är en drös måndagsexemplar?

Martin Maltkvist

Citat från: buskörare skrivet 21 juli 2010, 00:40:18 AM
Mycket smågrejer som inte funkar som dom ska på dessa, är det nån som vet om våra är första ur nån speciell modell eller om det bara är en drös måndagsexemplar?
Personligen har jag inte haft några svårigheter med Solaris annat än startproceduren där det krävs att man vrider nyckeln på ett speciellt vis för att motorn ska gå igång. Några gånger har det hänt att bussen på första försöket inte startat trots att jag låtit nyckeln stå i mellanläge men det tar sig. Ännu har jag inte vant mig vid bussstypen men några fler styrningar så kommer nog snitsen.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

buskörare

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 21 juli 2010, 01:19:06 AM
Personligen har jag inte haft några svårigheter med Solaris annat än startproceduren där det krävs att man vrider nyckeln på ett speciellt vis för att motorn ska gå igång. Några gånger har det hänt att bussen på första försöket inte startat trots att jag låtit nyckeln stå i mellanläge men det tar sig. Ännu har jag inte vant mig vid bussstypen men några fler styrningar så kommer nog snitsen.

Jag menade småfel. Det är en väldigt annorlunda buss på alla vis, men det är ju en vanesak. Jag har inte haft problem med starten, bara när jag varit för snabb och lamporna inte hunnit släckas. Men som sagt, det är mycket småskit med bussarna som inte funkar bra och som måste fixas still. Bussen är tyst, mjuk och känns ganska gediget byggd fascinerande nog, men funktionellt känns den som en buss byggd av nån som vill väldigt mycket men inte kan bussar alls.