Huvudmeny

Söndagsbild 113

Startat av Jona, 20 juni 2010, 00:41:38 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Jona

Eftersom Göteborgs Spårvägar tappat sin Frölunda-trafik till Veolia nu i dagarna så tänkte jag att en mindre bildsvep från Frölunda skulle passa. Bilderna är i skiftande kvalitet men i vissa fall så kan man få se bilder på numera historiska bussar, i alla fall rullande i Göteborg.


GS buss nr 48 lämnar Frölunda Torg på sin väg mot Hults By på linje 93.

Linje 93 trafikerar Frölunda Torg - Ängås - Hults By dagtid var 30 minut dagtid och linje 92 kör Frölunda Torg - Ängås - Näset (Näsbovägen). ( med samma antal avgångar, så det blir 15 minuters-trafik Frölunda - Ängås.

Men kvällstid går bara linje 92/93 en tur i timmen per linje, och då går turerna på linje 93 via Hultåsen (Hults By) till Näset.


En buss på väg mot Fiskebäck lämnar snart torget. Även Fiskebäck och Påvelund ersätts kvällstid och i detta fall även helger av en lågtrafiklinje, linje 98. Linje 97 har en avgång var 30 minut, medan linje 98 kör en tur i timmen.


Linje 771 går Frölunda - Mölndal - Nils Ericson-terminalen med en tur var 30 minut och dubbelt antal turer från Mölndal till Nisse-terminalen.


Buss 253 som numera rullar i Finland, här står den startklar för en färd mot Sisjö Ind omr en linje som även den trafikeras var 30 minut dagtid.

Bussen framförs av en Bussnackare, som får avslöja sig själv här om han vill.


Ännu en Carrus som flyttat "hem" igen. Här på väg mot Brunnsparken via Kungsten och Påvelunds Centrum. Linjen trafikeras var 30 minut dagtid på sträckan Frölunda - Brunnsparken men under rusningen går det 2 turer extra i timmen från Brunsparken och till Krockebacksgatan.  Kvällstid alla dagar går det ingen trafik och man får medfölja andra linjer.


Frölunda torg är ett bra ställe för en turistande bussfotograf. Här går dom flesta linjer i 30 eller 15 minuters-trafik dagtid och utspridda på klockslagen XX:00 15 30 och 45 varje timme, så det går ett 10 - 15 tal bussar var 15 minut.

Det är perfekt för en frysen Norrlänning på besök under jul och Nyårshelgerna, för i denna stad har ni kallt, hemma är man van 18 - 25 minus och det är kallt. Men här var det verkligen kallt, därför fotade man i 5 minuter, sedan fick kamera och fotograf gå på Frölunda torgs galleria i 10 minuter för att bli varm. Sedan ut igen. Så höll jag på.

Linje 50 går Från Frölunda och mer eller mindre snabbaste vägen till Brunnsparken och om du ska till centrala Göteborg så går denna linje snabbare och åka med en spårvagnen.


En Den Ousten med nummer 307 på linje 94 mot Näset. Linje 94 har 2 turer timmen dagtid och hälften övrig tid.
Linje 94 kör via Opaltorget på sin väg, jämfört med linje 92/93 som tar andra vägar till samma slutmål.


En Carrus till på linje 88. Inte kunde jag veta när jag fick nöjet och provåka denna buss och något syskon att dom skulle vara borta från staden helt över ett år senare.

Jag gillade denna bussmodell mycket, jag tyckte man åkte bra och bekvämt. Man hade bra utsikt och alla andra fördelar av en normalgolvs-buss. Lite bekvämare stolar av landsbyggs-modell och föraren satt inte i ett plexiglas-bås utan man kände sig mer välkommen ombord och slapp se föraren instängd i sin låda.


Detta var ett kortare bildsvep från Jul och Nyårshelgerna 08 och 09.

Hur länge GS trafikerade Frölunda-trafiken lyckades jag inte hitta uppgifter på, sökte på google, wikipedia och här i forumet men fick inga bra träffar. 

/Jona
MVH Filosofen Jona

Bussfanatikern

Dom hade väl trafiken mellan 2000 och 2010 så tio år är svaret då.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nupski

Snyggt  svep... då har man fastnat på bild för en gång skull... tycker det ser ut som mig själv bakom spakarna på GS 253. Blev fundersam vad jag gjorde där mitt i svinottan på morgonen  ;D. Jo jobbade dagtid på Majorna under några månader. Den här tjänsten är numer historia så här kommer min tjänst denna dag.

Erhållen tjänst Tid och avlämningshållplats
P Arb Lin Tåg Kmp From AVL Tom AVL

1 BMT TOM  1462  07:09 BMX 07:33 SN 
1 BMT 114 1462  07:33 SN  07:54 BP 
1 BMT TOM  1462  07:54 BP  08:02 JT 
1 BMT 190 1462  08:04 JT  08:44 TNP
1 BMT TOM  1462  08:44 TNP 09:01 BMX
---------------------------------------
1 BMT G    09:08 BMX 09:13 M 
1 BMT RSA  9  09:13 M  09:18 KN 
1 BMT RSA  99  09:20 KN  09:27 F
---------------------------------------
1 BMT 90 1430  09:43 F  10:25 BP 
1 BMT 91 1430  10:36 BP  11:08 F 
1 BMT 88 1430  11:15 F  11:40 F  
1 BMT 20 1430  11:45 F  11:59 K
---------------------------------------
1 BMT G    11:59 K  12:04 BMX
2 BMT G    13:33 BMX 13:38 K 
---------------------------------------
2 BMT 90 1426  13:38 K  13:55 BP 
2 BMT 91 1426  14:06 BP  14:43 F 
---------------------------------------
2 BMT 50 1435  14:58 F  15:42 KB 
2 BMT 50 1435  15:46 KB  16:28 F 
---------------------------------------
2 BMT 89 1445  16:43 F  17:12 SNI
2 BMT 89 1445  17:15 SNI 17:43 F 
---------------------------------------
2 BMT 92 1436  17:58 F  18:12 N 
2 BMT TOM  1436  18:12 N  18:29 BMX

6 omlopp på en dag blir en del springades  ;D.

Jona

Citat från: Tomas skrivet 20 juni 2010, 13:19:08 PM
...tycker det ser ut som mig själv bakom spakarna på GS 253.

Det kanske inte är så konstigt, då det är du...
Tack för ditt omlopp/körschema du hade den dagen. Intressant.

Tack till er andra för komplettering av årtal man hade trafiken....

/J
MVH Filosofen Jona

Jonas Gustafsson

Jona: Vackra vinterbilder!

Tomas: Vad är G och RSA för något?

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Nupski

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 28 juni 2010, 00:19:22 AM
Jona: Vackra vinterbilder!

Tomas: Vad är G och RSA för något?

//Jonas G

G = Gå tid, till fots
RSA = Resa
TOM = Tomkörning

Om du tittar på första reseperioden så ser du att schemat sprack direkt. 2 minuters bytesmarginal mellan spårvagn och buss är alldeles för snävt även om det stod i körspecen att linje 99 skulle vänta in två förare, inte alla som läste fotnötterna.