Någon som planerar att bjuda på bussbilder på nya tillfälliga linje 169C? :)
https://sl.se/ficktid/sommar/S169C.pdf (https://sl.se/ficktid/sommar/S169C.pdf)
Varför har den kommit till?
För att underlätta vid sommarens avstängning av spårtrafik som jag har förstått det.
Lite mer info från SL..
https://sl.se/sv/info/nyheter/sommar-2020/gullmarsplan-2020/?date=true
// Niclas
Antalet resande med dessa bussar idag var inte hårresande direkt ;)
"T-centralen"för dessa bussar är ju uppe i Cityterminalen och detta attraherar nog inte såå många...
Keolis Söderort verkar köra denna linje med blandat Scanialeder och MAN ledare med varierande skyltning./Ulf
Vad jag fattat det som så är linjen inte inlagd i Buss-PC:n än vilket gör att förarna får vara kreativa och använda Papperskylt om sådan finns.
En MAN och en Scania tagna den 22 juni runt Cityterminalen:
(https://i.postimg.cc/8k7p0NRH/IMG-5547.jpg) (https://postimg.cc/t7HG10mZ)
(https://i.postimg.cc/52VfyzZ7/IMG-5550.jpg) (https://postimg.cc/6yYk186n)
Det var den gängse skyltningen på de flesta bussarna(Med 169C på en papplapp i frontfönstret) ;)
Gick det inte att ha mindre text på lappen? Otroligt slött av SL att inte ha det inlagt Innan trafikstart....
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Tack för bilddokumentationen! Det verkar bl a vara Keolis Fredriksdal som utför trafiken.
Var ser du Fredriksdal nånstans?? Det är Gubbängen som kör 169C.
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Ja, dessa individer har aldrig rullat hos Fredriksdal...
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 22 juni 2020, 13:20:50 PM
Lite mer info från SL..
https://sl.se/sv/info/nyheter/sommar-2020/gullmarsplan-2020/?date=true
// Niclas
Ingen kvar på trafikförvaltningen som kan läsa korrektur, 172 går inte längre via Gubbängen utan Hökarängen
Citat från: Anders Lundén skrivet 24 juni 2020, 13:19:32 PM
Var ser du Fredriksdal nånstans?? Det är Gubbängen som kör 169C.
Sorry, menade förstås Gubbängen. Tänkte fel. Tack för korrigeringen!
Hej,
I dag var det en hel del av bussarna på linje 169C som skyltade linjenr och slutdestination i det vanliga skyltsystem et, d v s utan lös skylt.
Citat från: Mats W skrivet 24 juni 2020, 14:13:17 PM
Ingen kvar på trafikförvaltningen som kan läsa korrektur, 172 går inte längre via Gubbängen utan Hökarängen
Folk som kan konsten att korrekturläsa finns givetvis kvar på TF. Däremot så är de numera ganska få och därför så sköts inte heller denna typ av uppgifter och/eller informationshantering av TF självt... som idag i huvudsak är en ren beställarorganisation snarare än utförare vilket även innebär att bemanningen alltså justerats nedåt utifrån det förhållandet.
Istället hanteras dylikt sedan ganska många år, inom ramen för uppdragsavtalen, av entreprenörerna själva. Deras informationsansvariga ställer då samman infon och lägger in den i SL:s system. Ingen på TF tittar alltså direkt på materialet då allt sådant redan ska vara i stort sett genomgånget och klart för publicering. Skulle det dock uppstå problem, tex att någon observant person ser ett fel och meddelar det till SL kundtjänst så tar någon ansvarig på TF kontakt med aktuell entreprenör och ser till att det felaktiga ändras.
Om detta sedan är ett bra upplägg eller inte kan man ju tycka olika om, men det är så det fungerar i nuläget... inom många olika delar av svensk myndighetsförvaltning och motsvarande.
Tack för bilderna!
Nu finns det mer att föreviga, efter att ett T-banetåg spårade ur igår. Den första prognosen sa en vecka, tåget ska tydligen inte bärgas förrän efter helgen.
Om Keolis står för all denna trafiken vet jag dock inte.
Det är väl primärt Nobina som har avtal med MTR om att köra ersättning för både pendeln och t-banan. Däremot kan ju Nobina vid behov dock hyra in Keolis.
Ska informera om att linjen (169C) nu är inlagd i Buss-PC:n och att bussarna nu borde skylta korrekt.
Problemet i just detta fall skall enligt uppgift ha varit relaterat till det program som hanterar överföringen av entreprenörernas trafikdata till Buss-PCn, så det får väl sägas att det varken var entreprenören (Keolis i detta fall) eller Trafikförvaltningen som gjort fel.
Dock är jag nyfiken på om denna typ av problem kommer att upphöra när Buss-PCn går i graven inom några år.
Tanken är ju då att entreprenörerna skall få ännu större ansvar för information och skyltning än idag.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Ett par bilder från igår på 169C:
(https://i.imgur.com/gCVDOim.jpg)
(https://i.imgur.com/VC01qzr.jpg)
Mvh
Lars Lengberg
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 juni 2020, 18:53:52 PM
Problemet i just detta fall skall enligt uppgift ha varit relaterat till det program som hanterar överföringen av entreprenörernas trafikdata till Buss-PCn, så det får väl sägas att det varken var entreprenören (Keolis i detta fall) eller Trafikförvaltningen som gjort fel.
Dock är jag nyfiken på om denna typ av problem kommer att upphöra när Buss-PCn går i graven inom några år.
Tanken är ju då att entreprenörerna skall få ännu större ansvar för information och skyltning än idag.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Är det inte risk att det blir fler varianter och lite hoppsan hejsan då? Hej Transdev Märsta ;D