LInje 63 vid Östra station och Odenplan

Startat av Bussmicke, 08 mars 2021, 05:13:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

IvveRivve004

Har jag förstått det rätt så gick busslinje 63 ungefär samma sträcka som stomlinje 6 gör idag.

Ulf Berlin

Nja,den gick Lidingövägen rakt fram och inte via Gasverket och så gick den till Karolinska sjukhuset och inte till KI./Ulf

IvveRivve004


Niclas Wennerlid

Ja, och Ulf svarade ju på din fråga ganska bra tycker jag.
Det är så pass stor skillnad mellan linje 6 och 63 att man inte kan säga att den gick "ungefär" som 6:an gör idag.

// Niclas

B10M

Det är definitivt inte så stor skillnad att man inte kan säga ungefär.
Linje 63 gick väl via KI till Karolinska sjukhuset?

Carl

Det beror på vad du menar med KI. Om du menar hållplatsen på Tomtebodavägen så är svaret nej, eftersom 63 gick via Torsgatan-Solnabron-Solnavägen. Däremot trafikerades hållplats "Karolinska institutet" på Solnavägen.

Hösten 1998 ersattes 63 av 73 som körde Ropsten - Lidingövägen - Valhallavägen - Roslagstull - Sveaplan - Norrtull - Norra Stationsgatan - Solnabron - Solnavägen - Karolinska sjukhuset. När Norra Stationsområdet och Solnabron började byggas om drygt 10 år senare försvann under en period möjligheten för bussen att ta sig från Norra Stationsgatan upp på Solnabron. Linjen lades då om till att köra hela Norra Stationsgatan och Tomtebodavägen istället för Solnabron-Solnavägen. Ytterligare senare blev det så krångligt att ta sig fram på Norra Stationsgatan att linjen ändrades till att köra från Norrtull via Uppsalavägen - Karolinska sjukhuset och vända vid Karolinska institutet västra på Tomtebodavägen.

När 73 lades om till gamla 63:ans körväg via Odenplan - Torsgatan - Solnabron - Solnavägen fick den behålla ändhållplatsen på Tomtebodavägen, vilket var lite märkligt eftersom Karolinskas huvudentré då fortfarande låg kvar vid bussterminalen vid det som idag kallas Karolinska sjukhuset norra. Det naturliga hade väl varit att låta linjen köra som 3:an, åtminstone fram till dess att sjukhusets huvudentré flyttades.

När 73:an sedan omnumrerades till 6 blev ändhållplatsen ändrad till Biomedicum.