Författare Ämne: Stuvsta station.  (läst 783 gånger)

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 24829
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
Stuvsta station.
« skrivet: 20 februari 2021, 12:50:21 PM »
En av Tyresögaragets turer på 705.



//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5404
SV: Stuvsta station.
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2021, 13:55:16 PM »
På den tiden bussen kunde gå ned och stå ifred. Även här syns de dåvarande topptavlorna för ersättningstrafiken... och hur mycket tydligare de var.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Utloggad Niclas Wennerlid

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 980
SV: Stuvsta station.
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2021, 14:10:07 PM »
Nico, du tog orden ur munnen på mig.
Det var exakt det jag satt och tänkte på också.. :-)

Även om det numera finns en reglerhållplats för 705 så är ju tidsreglering för 703 och 710 nästintill omöjlig på Stationsvägen.
Ett utmärkt exempel på hur timglashållplats aldrig ska ligga på en reglerhållplats.

När man tog bort de väldigt funktionella, bra blå ersättningsskyltarna så var det verkligen att man försökte laga ett fel som inte fanns och därtill fick en sämre lösning.

// Niclas

Utloggad virtual1

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 6377
  • Söder söder söder...
SV: Stuvsta station.
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2021, 10:43:54 AM »
Så trevligt att se bilder från mina gamla hoods =)

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5260
SV: Stuvsta station.
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2021, 11:50:32 AM »
Det som var bra med dessa blå topptavlor, och senare även det ljusblå fältet som satt som en rad på den ordinarie röda tavlan, var att de satt där hela tiden. Som busschaufför längs en vanlig linje på såna sträckor lärde man sig automatiskt var alla ersättningshållplatser fanns, och var redan utbildad när strömmen gick, då man fick göra en snabb utryckning till ersättningen med en 80-talsbuss.

Jämfört med dagens orange fält som klistras upp på topptavlorna vid behov, och efter den tillfälliga trafikens upphörande snabbt rycks ner. Gärna med fula klisterrester kvar på topptavlan. Dessutom läggs ersättningen om och förändras lite grann beroende på årtal och operatör numera. Enbart förvirrande.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 24829
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Stuvsta station.
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2021, 12:31:00 PM »
Timglashållplats?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad Niclas Wennerlid

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 980
SV: Stuvsta station.
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2021, 17:40:03 PM »
En hållplats där man smalnat av körytan så ingen trafik kan passera när bussen står vid hållplatsen.
En ganska populär lösning där man vill öka trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter men lösningen innebär också att bussarna inte kan tidsreglera på hållplatsen eftersom de blockerar all trafik.

Ett lysande exempel på det fick man fram på google maps 2017 vid nämnda plats.

https://www.google.se/maps/@59.2525068,17.997557,3a,75y,283.39h,75.82t/data=!3m7!1e1!3m5!1swdbHRj_QT8gHVBJcOdNSEQ!2e0!5s20170601T000000!7i13312!8i6656?hl=sv&authuser=0

// Niclas


Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 24829
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Stuvsta station.
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2021, 17:43:09 PM »
Osedvanligt puckat kan man tycka då.,
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad Karsten

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3013
SV: Stuvsta station.
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2021, 18:28:44 PM »
Dum lösning på just den platsen, men nog är det väl ingen timglashållpats i ordets rätta bemärkelse. En sådan är ju utformad som just ett timglas, så att bara en buss åt gången får plats.

Som här till exempel.
https://maps.app.goo.gl/fbzTJgAgdvcgJkEr9 

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5404
SV: Stuvsta station.
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2021, 18:38:00 PM »
Ibland blir vissa beteckningar lite missvisande. Det som finns vid Stuvsta stn. i nuläget är en s.k. enkel stopphållplats medan det som kallas för timglas ibland då rent professionellt kallas för dubbel stopphållplats. Gemensamt för den enkla bägge är att de alltid stoppar trafiken i den riktning bussen är på väg mot (vilket tyvärr ofta medför att vissa bilister väljer att köra om i det mötande körfältet) och i fallet med den dubbla (timglas) stoppas som sagt all trafik.

Lösningen i Stuvsta, men denna hållplatslösning samt en liten ficka för reglering en bit bort, är en för busstrafiken (och annan trafik) dålig lösning och då speciellt för en vändande linje. Det hela pressades fram av olika intressenter och tyvärr flög den under radarn när det begav sig. Se sedan sid. 3 i t.ex. detta (nu gamla, men funktionella) dokument för olika hpl.varianter samt sid. 4 för förklaringar:

https://fudinfo.trafikverket.se/fudinfoexternwebb/Publikationer/Publikationer_000901_001000/Publikation_000944/Busshpl_samling%5B1%5D.pdf
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5260
SV: Stuvsta station.
« Svar #10 skrivet: 21 februari 2021, 22:30:36 PM »
På vissa hållplatser behövs verkligen denna lösning, då bilister annars kör över skolbarn på platsen. Ekebyholmsskolan utanför Rimbo (648) fick en sådan relativt tidigt, och där fick man även sätta bommar på gångvägarna mot skolan, då bilister annars körde på dessa, tvärs över skolgården, för att kunna ta sig förbi den stillastående bussen i timglaset.

På senare år har även en hållplats i nybyggda stadsdelen Färsna i norra Norrtälje samhälle fått en liknande hållplats, och då man kom på att denna skulle bli ändhållplats/tidsreglering för 651, fick man lägga till en stolpe för detta ändamål några busslängder före timglaset.