H20A 5382

Startat av Bussmicke, 20 februari 2021, 12:32:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Var det olycka eller brand som föranledde omkarosseringen? När var det?

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

K R

Hej!

H20 5382 (van Hool) fick sin Säfflekaross efter att ha brunnit och blev då omlittererad till H20A 5382.
När branden inträffade kommer jag dock inte ihåg.

En detalj i målningen på vagnen var att den utfördes med en smal röd rand ovanför fönsterraden på sidorna.
Något som den delade med H2 6469, från början H2S, svänghjulsbussen som senare ombyggdes till konventionell dieseldrift.
Även H22 6256 och 6257 hade detta utförande av målningen.
Dessa tre senare nämnda hade emellertid inte den röda kantmålningen i fronten ovanför skyltskåpet

mvh K R


Bussmicke

När blev H2S bara H2?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

K R

Hej!

H2S 6469, levererad 1984, blev konverterad till H2 år 1985 efter en tämligen kort provperiod med svänghjulsdriften.

Jag har även sedan senast erfarit att H20 5382 efter karossbytet till Säffle omlittererades till H20A under år 1984, brann väl då strax innan, kanske 1983?

mvh K R

Robert Brink

Trevlig buss att köra, blev kvar ganska länge i trafik på Råsta. Jag fick tänka till när jag såg bilden från Odenplan innan jag kopplade hållplatsläget. Men den är på väg till Tomteboda Postterminal.

//R

david96

Nu slutar linjen 515 som vanligt vid Odenplan!