Tekniska högskolan 1999

Startat av Bussmicke, 12 februari 2021, 19:22:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

toddetoddelito

Citat från: Hasse L skrivet 16 februari 2021, 16:59:56 PM


Hade Roslagsbanan slutat gå till Norrtälje än? Annars känns det som att det var väldigt få bussar som gick till Norrtälje, eller syftar tidtabellen enbart på turerna som går hela vägen till Norrtälje hamn?

Leyland

1969 var sista året med Roslagsbanan till Norrtälje.

Busstrafiken hade inte större utbud (antal avgångstider) första åren på 1970-talet.

Däremot skall man ha i minne att det var ett annat upplägg; Övriga Roslagslinjer som t ex Ljusterö, Blidö, Singö osv gick hela vägen in till Stockholm och Jarlaplan dvs det var inte som idag med byte i Norrtälje från en stomlinje liksom när det var avgångar med hög belastning gick många förstärkningsvagnar på samma avgångstid. Det kunde vara både tre och fyra vagnar på samma avgångstid.


Karsten

Jo, men enligt den logiken borde även 620, 630, 650 och 660 vara raka tydliga linjer. Tror nog mer på slumpen...

Ersa

#18
Tja, folk tror ju idag att sjuan i mitten är en slump. Om de ens lägger märke till logiken. Det hade nog varit bättre att utveckla systemet med nolla i slutet, och göra om 620, 630 m.fl till samma slags raka linjer. Samt skippa blåfärgen som inte gör minsta lilla nytta utanför innerstan.

Angående Roslagsbanan har den aldrig varit byggd eller använd för resande hela vägen mellan Stockholm och Norrtälje. Utöver nåt experiment med en rälsbuss på 60-talet, Finländaren, fanns det väl knappt nån genomgående tågtrafik Stockholm - Norrtälje?
Banorna trafikerades väl som de var ursprungligen byggda:
Uppsala - Rimbo - Norrtälje
respektive
Stockholm - Rimbo - Hallstavik

Annars fungerade trafiken som Leyland beskriver. Alla möjliga linjer gick mellan Stockholm och Norrtälje, för att därefter fortsätta vidare mot olika väderstreck efter Norrtälje. Även 621 hade genomgående trafik Stockholm - Åkersberga - Norrtälje. Men man måste även hålla i åtanke att dagens system med enorm pendling mellan Norrtälje och Stockholm inte fanns på samma nivå då, jämfört med dagens resande. Förr jobbade fler boende i Norrtälje inom Norrtälje kommungräns, och inte i Stockholm.
Dagens system med ett enda linjenummer på E18 är dessutom ett rätt nytt upplägg. Till och med några få år in på nuvarande avtal med Nobina kördes faktiskt fortfarande då och då nån 637 som förstärkning skyltad 637 från Ellan, hela vägen in till Tekniska högskolan. Källa: Jag själv bakom ratten i 0029.

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2021, 11:36:25 AM
Dåvarande 640 är nuvarande 676 rakt av. Där var det däremot ett regelrätt linjenummerbyte. 2004-2005 däromkring om jag minns rätt. Nån annan får gärna komplettera med exakt datum.

Du för vidareutveckla din fråga, Micke. Vilken linje idag är det du menar?


Frågan kom ju direkt efter svaret efter som citering inte är tillåtet hursomhelst här.
656/644 till Mora vsk. 644 till Tekniska finns väl ingen ersättare till?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Frågan "Hur är det idag?" visste jag inte om den gällde gamla Norrtäljevägen eller Riala/Bergshamra...

De avgångstider som förr trafikerades av dåvarande 644 ersattes rakt av med 655 och dess täta (eventuellt utökade) avgångar, efter ett löfte att turtätheten på gamla Norrtäljevägen norr om Roslagsstoppet (Söderhalls trafikplats) inte skulle minska efter motorvägens invigning midsommar 1996. Alla 655or har anslutning till en 676a vid Roslagstoppet t/f Stockholm.

Om du är ute efter en ersättare som innebär att man slipper bussbyte på sträckan: Nej, det finns inte sedan sisådär 20 år, och är inte tänkt att finnas heller.
Att ha direktbusslinjer utan byten åt alla möjliga håll, som vissa andra forumdeltagare förespråkar, blir bara opraktiskt och besvärligt att driva.

B10M

Citat från: Ersa skrivet 17 februari 2021, 00:55:12 AM
Angående Roslagsbanan har den aldrig varit byggd eller använd för resande hela vägen mellan Stockholm och Norrtälje. Utöver nåt experiment med en rälsbuss på 60-talet, Finländaren, fanns det väl knappt nån genomgående tågtrafik Stockholm - Norrtälje?
Banorna trafikerades väl som de var ursprungligen byggda:
Uppsala - Rimbo - Norrtälje
respektive
Stockholm - Rimbo - Hallstavik

Är du säker på det? Det var ju så att efter 1949 var hela sträckan Stockholm-Norrtälje elektrifierad, men inte banorna till Hallstavik och Uppsala. Så det verkar inte rimligt att man skulle ha kört Uppsala-Norrtälje eller Stockholm-Hallstavik då, för då skulle man ju inte ha någon nytta av elektrifieringen. Och varför skulle man ha kört Finländaren med rälsbuss när hela sträckan var elektrifierad?

Leyland

OT apropå Roslagsbanan till Norrtälje och elektrifiering; De många stations- och järnvägsscenerna i den Svenska filmen Soldat Bom med bl.a. Nils Poppe som stins spelades in vid station Finsta mellan Rimbo och Norrtälje 1948. Bara ånglok och ingen kontaktledning synes. Bl.a. ger stinsen avgång till ett godståg. Året därpå blev det en annan miljö i Finsta.

Ersa

Varför Finländaren gick med rälsbuss vet jag inte, men det hade kanske nåt att göra med vändningen i Rimbo som upplevdes som tidsödande. Till den grad att man i början av 1960-talet faktiskt funderade på två olika planer att bygga nya spår i utkanten av samhället Rimbo, för att slippa vändningen. Jag är även osäker på om sträckan ner från Norrtälje station till Norrtälje hamn var elektrifierad.
Det finns flera böcker om ämnet, varav Skendöd i Roslagen av Stig Svallhammar är en av de mer detaljerade. 1:40 var tydligen den totala restiden, pga växling i Rimbo och väntan på andra tågmöten.

https://www.tydal.nu/postvagnen/323460.htm
https://youtu.be/60A50-RCrqA

Detta har åtminstone jag i bakhuvudet varenda gång folk föreslår en framtida förlängning av Roslagsbanan från Rimbo till Norrtälje, efter att sträckan Kårsta - Rimbo byggts. Alltså att förslaget "vidare till Norrtälje" är dumheter.

Ersa

Tillägg: Jo, det verkar faktiskt som att hamnspåret i Norrtälje aldrig fick elektrifiering. Från 1967 till nedläggningen 1969 var sträckan Rimbo - Norrtälje tydligen dessutom avelektrifierad.

https://www.tydal.nu/postvagnen/504487.htm

Bussmicke

Jag tror inte RB kommer förlängas mot Ribo igen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Nu var det ju inte det som saken gällde, utan färdvägen från Stockholm via Rimbo till Norrtälje, som vissa utsockes tror är acceptabel för Norrtäljes pendlare.

Fredrik Klint

"Söderortsbuss" syftar på 5562, antar jag. F.d. Huddingevagn som mellanlandade ett tag i Nyboda (och sen vidare till Norrtälje förefaller det men vet inte om det var ett tillfälligt lån eller riktig flytt).

"H43S"; F.d. H23 där ett par indvider togs över av Swebus 1993 och lackades röda. Men redan på sluttampen hos SL så omlitterades dessa till H43 p.g.a. leverans av nya Säffle ledvagnar som fick heta H23.
En av dessa "gamlingar" kom tillbaka till SL 1996 när Ösmö åter blev ett SL Buss garage. "S" syftar på förflutet hos Swebus och något flera vagnar fick som littera.

igel

Citat från: Ersa skrivet 17 februari 2021, 00:55:12 AM
Tja, folk tror ju idag att sjuan i mitten är en slump. Om de ens lägger märke till logiken. Det hade nog varit bättre att utveckla systemet med nolla i slutet, och göra om 620, 630 m.fl till samma slags raka linjer. Samt skippa blåfärgen som inte gör minsta lilla nytta utanför innerstan.
SL har i alla fall på sin hemsida avskaffat den blå färgen på 175an. 

Ulf Berlin

Tack Fredrik för dina svar.
Funderade om ev Söderort/Nyboda hade(normalt)någon tur på 644an.../Ulf