Nyheter Arriva Stockholm

Startat av Buzzlover, 22 augusti 2020, 14:00:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Citat från: homer skrivet 08 december 2020, 18:46:26 PM
har inte nya Scanior Xenon eller Led halvljus?, att gamla omnilink hade/har usla strålkastare är ju allmänt känt.

Jo, om beställaren av fordonen har haft förnuftet att kryssa i detta tillvalet.
Även MAN har detta som tillval, Arriva har det på sina bussar men inte Keolis. Vill minnas att det är de senat levererade i 69-serien.

buskörare

Citat från: homer skrivet 08 december 2020, 18:46:26 PM
har inte nya Scanior Xenon eller Led halvljus?, att gamla omnilink hade/har usla strålkastare är ju allmänt känt.

Ingen aning. Men det är knappast nya Scanior vi får.

buskörare

Citat från: Buzzlover skrivet 08 december 2020, 18:49:55 PM
Om Scania stämmer så lär det bli 7909 - 7914 (Scania Omnilink II) samt 7829 och 7917 (Scania Citywide) från Råsta, de är dom ända färdiga blå ledbussar Arriva har som dessutom får gå i alla miljözoner då alla uppfyller kraven inom Euro 6.

En hemvändare i så fall, 7917. Den var inte vidare pigg när den kom. Vi får väl se vad man gör.

buskörare

Citat från: B10M skrivet 08 december 2020, 18:58:58 PM
Det går väl att fortsätta köra B9S på 178? Antalet blå MAN borde räcka för 670.

Som redan skrivits, så är det åldern. Alla blå är 2005:or. Täby kör dessutom blandade omlopp, ska man göra enbart linjerena så kommer det behövas fler bussar. Vi hoppas få bara MAN i Vaxholm, men vet inget än.

Buzzlover

Citat från: buskörare skrivet 09 december 2020, 16:41:07 PM
En hemvändare i så fall, 7917. Den var inte vidare pigg när den kom. Vi får väl se vad man gör.
Sedan den lämnade Norrort 2017 har den konverterats till Biodiesel eller ren diesel (inte helt hundra på den punkten) så den lär nog blivit piggare i.om det.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

igel

Det finns väl inget i E20 avtalet som säger att Täby måste köra blandade omlopp, Arriva har dock valt att göra det, antagligen av ekonomiska skäl. När kostnaden för nya bussar kommer in kan mycket väl den ekonomiska kalkylen förändras.
  Det kan exempelvis göras genom att de blå bussarna som är stationerade i Vaxholm utnyttjas till högre grad, i synnerhet på helger. Det kan på vardagar åstadkommas genom att man har bussar från Täby garaget som är dedikerade för 670. Och som endast cirkulerar på 670 med avlösning i Danderyd. Och på så sätt undviker blandade omlopp i rusningen. 

buskörare

Självklart är allt möjligt. Man ställa fler röda i Vaxholmsdepån och ställa alla blå i Täby, det är också möjligt.
Men det blir troligen dyrare och definitivt kräver det fler blåbussar. De som skulle vara dedikerade 670 i Täby skulle ju stå still mestadels av dygnet, vilket inte brukar eftersträvas. Man kan låta fler blåbussar gå ut från Vaxholm på helgerna, men man får ta i beaktande att man redan idag har svårt att få folk att vilja åka ut dit och köra. Så riskerna för fler inställda turer pga personalbrist blir större.

Ingen har påstått att det skulle styras av nått avtal?

buskörare

Inga bussar inom SL körs på diesel. Och konverteringen av våra etanolvagnar gav en högst marginel skillnad i effekt. Man riskerar fortfarande bli omkörd av moppebilarna i uppförsbackar om bussen är fullsatt.

buskörare

Nu är alla blå B9 hemtagna till Täby och kommer väl flyttas bort därifrån snart. Slut på en era typ. Det har inte kommit några "nya" blå till norrort, så jag antar att man måste måla om några då det borde saknas åtminstone 6 st blå. Om man inte lyckas optimera omloppen. Vet inte om de röda blir kvar lite längre, de är väl ett år yngre.

F.Å

#39
Om de yngre är 8101-8113 så är de årsmodell 2007, så 2023 ut är väl övre gränsen för de.

Buzzlover

8101 - 8113 är dessvärre röda och är dessutom inte godkända för Euro 6 så en omlackering kan nog inte vara befogad heller.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

F.Å

Det har heller ingen påstått. Funderingen gällde hur länge de blir kvar.

Buzzlover

Aha, missförstånd från min sida då ja trodde du menade att det fortfarande fanns blåa B9:or kvar i.om svaret under Buskörare.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

buskörare

Citat från: Buzzlover skrivet 02 januari 2021, 13:45:29 PM
8101 - 8113 är dessvärre röda och är dessutom inte godkända för Euro 6 så en omlackering kan nog inte vara befogad heller.

Det är bara MAN som har Euro6 i norrort. Så oavsett, så måste man konvertera/uppgradera.

homer

Hur blev det med miljözonen? finns det en generell dispens för alla SL bussar eller inte?