Huvudmeny

GDG 1891

Startat av 1896, 02 juni 2012, 09:58:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Även "Fimpen" kallad hos Söne:

www.fotobus.msk.ru/photo/674729/

Gem

Swebus 0446 efter 900101

Peter Öden

Hej !

"Fimpen" fanns en tid för många år sedan hos NNT Gävle innan den såldes.

Mvh Peter Ö

j-a

Det fanns väl 2 st sådana,även 1890 :)

S Svensson

Citat från: Gem skrivet 02 juni 2012, 14:42:56 PM
Swebus 0446 efter 900101
I och för sig riktigt om man läser det som så. Men även efter 900501- De nya numren kom som bekant inte förrän cirka juni 90. Då rör det sig om körnig enligt årsmodell och 0. personbil 1. linjevagn 2.turistare. Tyvärr förekom lite avarter så det blev i några fall omnumreringar. Swebusnummer bygger alltså på ställning enligt listan 1989 och juli. Sedan lades till en del som tyvärr blev fel. I den lista som precenterades hade 0001 gjorts om till Mazda och inte GDG 1025. Däremot efterföljarna av bussar som inte skulle varit med. Det fanns personbilar i form av 745 Taxi i stället. Nästa omnumrering var då nästa bolag tog över. Det var olika bolag ett tag. Då hamnade personbilarna i samma serie (liksom någrra andra) i fd SJ serie som var fyrställig.

Ser vi till 1890 så var denna efter att den  lämnat Kungälv Swebus-målad (vit med röd rand) och placerad i Fristad skoltrafik som Borås skötte. När detta var avslutat så var som sagt båda 445 och 446 placerade i Kungsbacka. Detta var den sista ort med karosser  Alpus. Just nu kommer jag även ihåg någon som först var i Kungälv och Alingsås som hade nr 336 (om jag kommer ihåg rätt. Utrustad med ledstänger. Ledstängerna gjorde busskarosserna mer stabila. Märk att 1890 och 1891 (445/446) hade däck som för kallades nabbdäck vilket kan sägas vara däck med dubbar av gummi i stället för metall. Var förr vanlig även på cyklar. 1890/1891 användes på vissa smålinjer mot Rörtången bl a. Dessutom gick den andra olftast på linje 316 som hade mindre antal resenärer (Sörred till Kungälv via Eriksdal). Observera att de normalstora bussarna var 2,60 breda (anges i fronten) och de små är 2,50.

bastyaelvtars

Som jag vet, bussarna har inte varit Swebus-målade under sin tid i Kungälv. De var vita med GL-stripes. De gick mest på Överön och Kovikshamn, men ibland även till Rörtången och indusrtilinjen 316 till Volvo-Arendal. De kallades "Smurfarna" i garaget. De hade B9M chassie med ZF manuell 6-växlad låda utan split.

S Svensson

Citat från: PeterS skrivet 03 juni 2012, 15:33:34 PM
Som jag vet, bussarna har inte varit Swebus-målade under sin tid i Kungälv. De var vita med GL-stripes. De gick mest på Överön och Kovikshamn, men ibland även till Rörtången och indusrtilinjen 316 till Volvo-Arendal. De kallades "Smurfarna" i garaget. De hade B9M chassie med ZF manuell 6-växlad låda utan split.

Mycket riktigt så står det också att 445 blev Swebusmålad "efter den lämnat Kungälv". 445 blev GLL målad då den kom tillbaka efter några år i Fristads skoltrafik. Kanske Staffan S har bild på bussarna som gick i skoltrafiken. Märk också ovan. Någon GDG färg fick inte 1890 och 1891. När den vita+ linjer infördes hos GL /GLAB så skulle inte alla nyanskaffade bussar få ny färg. Göteborgs hade en röd Alpus och av Säffle så var 2929 och 2930 SJLinjefärg medan 2924-2928 hade GLExpressfärg. De första bussarna som fick GLlinjefärg var GDG/Swe-nr 0416-0418

j-a

Hittade en bild på 1891 i Kungälv i mina gömmor

foto Bengt Nederfeldt?