Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen 15 till 30 år => Ämnet startat av: Fredrik Klint skrivet 08 juni 2023, 20:22:10 PM

Titel: Frågor om mindre bussar hos Swebus (SL-trafiken)
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 08 juni 2023, 20:22:10 PM
Försöker få lite mer uppgifter om några "småbussar" som Swebus ska ha haft i SL-trafiken.
Främst intresserad av varifrån de kom och när de flyttade till Stockholm och till vilket garage/område samt när bussen slopades.
Fattas någon buss helt?

1727 Hino
1729 Hino slop 2000?
3403 Van Hool Buster, från Sandviken, slopad 1997 > SL Buss H93S 4012
3404 Van Hool Buster, från Sandviken, slopad 2004?
3407 Van Hool Buster, från Arvika, slopad 2003?
3415 Renault Master boggie
3416 Van Hool Buster, från Sandviken, slopad 1996? (Export)
3418 Van Hool Buster, från Sandviken, slopad 2004?
3458 Van Hool Buster, från Härnösand, slopad 2005?
3459 Van Hool Buster, från Härnösand, slopad 2002?
4037 DAB S11, till Märsta 2002 från Karlskoga, slopad 2007?
4040 DAB S11, till Märsta 2000 från Karlskoga, slopad 2007?
4326 MB O405NK, till Märsta 2004 från Flen, slopad 2007
(Nobina) 6234 MB O818D, till Björknäs 2010 från ?, slopad 2011.
8701, 8702, 8704, 8705 Renault Master från -90.

Följande tror jag levererades nya till SL-trafiken:

4574 Renault Omninova, slopad 2008?
4711 Renault Omninova 6x2, slopad 2008?
4734 Renault Omninova, slopad 2007?
4771 Renault Omninova 6x2, slopad 2008?
4825-4829, Renault Omninova 6x2, slopade 2005-06
4844 Renault Omninova, slopad 2004?
5097-5099, Renault Omninova, slopade 2007-08
5202 Renault Omninova 6x2, lev 2001
5299, 5300 Renault Omninova 6x2, slopade 2008/05...?
5708, 5709 Renault Master 6x2, slopade 2008/07
5769, 5770 Renault Master 6x2, slopade 2007
5800 Renault Omninova 6x2, lev 2002, slopad 2004?


Titel: SV: Frågor om mindre bussar hos Swebus (SL-trafiken)
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 08 juni 2023, 22:21:00 PM
1725, från SL Buss H92 4015
Titel: SV: Frågor om mindre bussar hos Swebus (SL-trafiken)
Skrivet av: Buzzlover skrivet 08 juni 2023, 23:05:32 PM
Måste fråga om 6234 någonsin blev SL-lackad, Peter Errets dokumentering på den har bara interiören sparats av Google inte utsidan, gärna om någon har bild på den i SL-trafik.
Titel: SV: Frågor om mindre bussar hos Swebus (SL-trafiken)
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 09 juni 2023, 10:09:38 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 juni 2023, 22:21:00 PM1725, från SL Buss H92 4015

Ah tack! Vet du när den togs över och vilket garage?
Titel: SV: Frågor om mindre bussar hos Swebus (SL-trafiken)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 09 juni 2023, 10:52:08 AM
Citat från: Buzzlover skrivet 08 juni 2023, 23:05:32 PMMåste fråga om 6234 någonsin blev SL-lackad, Peter Errets dokumentering på den har bara interiören sparats av Google inte utsidan, gärna om någon har bild på den i SL-trafik.

(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Swebus%206234%20Garaget%2CSk%C3%B6vde%202006-07-28b.jpg)

(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Nobina%206234%20Garaget%2CBj%C3%B6rkn%C3%A4s%202011-02-10d.jpg)
Titel: SV: Frågor om mindre bussar hos Swebus (SL-trafiken)
Skrivet av: Buzzlover skrivet 09 juni 2023, 11:03:47 AM
Bussmicke och hans bildskatt levererar igen, Tack snälla!
Titel: SV: Frågor om mindre bussar hos Swebus (SL-trafiken)
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 09 juni 2023, 11:25:19 AM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 09 juni 2023, 10:09:38 AMAh tack! Vet du när den togs över och vilket garage?

1725 fick vi till Älvsjö gissningsvis 1995, från SL Buss Hammarby.
Titel: SV: Frågor om mindre bussar hos Swebus (SL-trafiken)
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 09 juni 2023, 11:42:58 AM
1042>fd Wasa 436 vanHool Buster
1028>fd Wasa 422 Renault Floby
1030>fd Wasa 424 Renault Floby
Titel: SV: Frågor om mindre bussar hos Swebus (SL-trafiken)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 09 juni 2023, 11:55:46 AM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 09 juni 2023, 10:09:38 AMAh tack! Vet du när den togs över och vilket garage?

Hammarby stod det på bussen 1993 iaf.

(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H92%204015%20Gillegatan%2CM%C3%A4larh%C3%B6jden%201993-01-09.jpg)

(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H92%204015%20M%C3%A4larh%C3%B6jden%20%28T%29%201993-03-11.jpg)
Titel: SV: Frågor om mindre bussar hos Swebus (SL-trafiken)
Skrivet av: Walter skrivet 09 juni 2023, 13:13:29 PM
8701, 8702, 8704, 8705 Renault Master från -90 kom alla från Helsingborg
 
Jag har noterat att även 8708,8709 och 8716 kom till Stockholm därifrån.
Titel: SV: Frågor om mindre bussar hos Swebus (SL-trafiken)
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 09 juni 2023, 14:00:27 PM
8716 var den s.k "Executiven" en treaxlig Renault, den gick minsann aldrig i SL trafik :-)
Den hade konferensinredning/skinnstolar och var tänkt som direktionsfordon b.la
Titel: SV: Frågor om mindre bussar hos Swebus (SL-trafiken)
Skrivet av: S Svensson skrivet 09 juni 2023, 16:56:34 PM
Omninova var bussdelen i Uddevalla av Autonova.Nedan lite om bussdelen.

Fabriken lades ned och startades igen med bl a småbusstillverkning med kaross i plast.Fabriken tror jag fanns i Nederländerna ursprungligen men maskinerna flyttades till Uddevalla.
Ursprungligen tillverkades av Autonova personbilsmodellerna C70 i varianterna kabrole resp kupé. Tillverkningen gick på halvfart och ställdes tidvis in. Volvo fick en del statliga pengar för att hålla fabriken i gång. Den lades ned i samband med problemen 1992 och det kom då protester och önskemål att en del statliga pengar skulle betalas tillbaka. Så det blev återstart med småbussar och ny personbil C70 och enbart kabrolet,med ståltak som kan packas i koffert. (Renault var påtänkt bygga med kabrole)
Tillverkningen i Uddevalla skedde av Volvo i samarbete med en engelsk sportbilsfirma. Volvo bytte ägare 1999 och tillverkningen fortfarande i små marginaler. Här gjordes så att Omninova gick i konkurs och Autonova lades ned. Fabriken lär numera vara kommunkontor i Uddevalla. Delar av bussdelen, bl a maskiner såldes och flyttades till Bengtsfors,byggnad där fd Volvo,senare Lear, lades ned. Senare lades även den fortsatta bussbyggnationen ned.Numera lokal för Vy och dess partner med verkstad.
Frågan är hur kvalite blir när det är plast i karossen och denna monteras i hop utan att riktigt passa. En buss som kom till Horredstrafiken i Kinna regnade hela tiden in i. Egentligen är det så att tillverkningen hade problem redan i Nederländerna. Det är inte alltid bra att köpa in gamla maskiner och hoppas att allt skall gå bra.
Inblandad engelsman hette Ratkinson.Omninova hade troligen också en privat svensk delägare.
Titel: SV: Frågor om mindre bussar hos Swebus (SL-trafiken)
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 09 juni 2023, 18:53:07 PM
Den engelska sportbilstillverkaren var TWR - Tom Walkinshaw Racing.
Titel: SV: Frågor om mindre bussar hos Swebus (SL-trafiken)
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 11 juni 2023, 08:21:21 AM
Citat från: S Svensson skrivet 09 juni 2023, 16:56:34 PMOmninova var bussdelen i Uddevalla av Autonova.Nedan lite om bussdelen.

Fabriken lades ned och startades igen med bl a småbusstillverkning med kaross i plast.Fabriken tror jag fanns i Nederländerna ursprungligen men maskinerna flyttades till Uddevalla.
Ursprungligen tillverkades av Autonova personbilsmodellerna C70 i varianterna kabrole resp kupé. Tillverkningen gick på halvfart och ställdes tidvis in. Volvo fick en del statliga pengar för att hålla fabriken i gång. Den lades ned i samband med problemen 1992 och det kom då protester och önskemål att en del statliga pengar skulle betalas tillbaka. Så det blev återstart med småbussar och ny personbil C70 och enbart kabrolet,med ståltak som kan packas i koffert. (Renault var påtänkt bygga med kabrole)

Det här var inte så lätt att begripa. Tror du har rört till ordningen. C70 fanns inte 1992, så vad var det dom la ner då egentligen? Och vad är en kabrole?

Egentligen var det väl busstillverkningen du skulle förklara :-)
Titel: SV: Frågor om mindre bussar hos Swebus (SL-trafiken)
Skrivet av: S Svensson skrivet 11 juni 2023, 15:10:44 PM
Det fanns bilbyggnation redan tidigare än 1992 i Uddevalla. Det fanns cabrole redan 1992.Men just nu kommer jag inte ihåg när jag såg C70 för första gången. Jag har en uppgift om att Uddevalla stängdes 1994.
Cabrolet som tillverkades i andra omgången skiljer sig från den första modellen som även fanns som kupé. I och för sig fanns det ritningar på en kupé på andra omgången.
Uddevallatillverkningen hade alltså olika fart på tillverkningen. I bland var den inställd och personal sändes till Torslanda.
Torslanda fick 1999 en nytt bansystem. Detta innebar att den gamla bana 2 sändes till Uddevalla. Nya C70 byggdes således i huvudsak på bansystem medan andra bilar byggdes som helbyggnation.
Som jag skrev så skaffades till Uddevalla maskiner för småbuss tillverkning från Nederländerna. Tanken var att komplettera bussprogrammet. Vad jag minns så var Volvo Bussar delägare i det särskilda bolag som byggde dessa småbussar.Problemet med Uddevalla tillverkningen var att volymerna blev för små. Speciellt gällde detta småbussarna. Därtill kom att kvalité blev för dålig (utan att ange värden).
Sedan tillkommer delat ägande och problem med att TWR ägde 51%. Jag vet inte deras utgångspunkt egentligen men kan spekulera i problem med att Volvo Personvagnar såldes till Ford. Ett företag med speciell uppbyggnad genom att moderbolag verkar sakna verksamhet och måste få in medel från dotterbolag.
Din kommentar om vilka personbilar som byggdes i Uddevalla. Det har tillverkats både 744 och 944 där. Sedan tillverkades C70 variant I som kupé och som cabrolet. Sedan lades tillverkning ned. Sedan tillkom senare tillverkning av C70 II cabrolé men kupé ställdes in.
Observera att vissa uppgifter som står om C70 på Wikipedia är felaktiga.
Titel: SV: Frågor om mindre bussar hos Swebus (SL-trafiken)
Skrivet av: Per E skrivet 13 juni 2023, 21:42:33 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 08 juni 2023, 20:22:10 PMFörsöker få lite mer uppgifter om några "småbussar" som Swebus ska ha haft i SL-trafiken.
Främst intresserad av varifrån de kom och när de flyttade till Stockholm och till vilket garage/område samt när bussen slopades.
Fattas någon buss helt?

Detta är ett intressant ämne men inte helt enkelt att få fram fakta på. Här gör jag ett försök att lägga till uppgifter jag har noterat, men de kan mycket väl vara felaktiga då källorna är osäkra ibland. Mina noteringar i fet stil. Slopad för mig är när den togs ur SL-trafiken.

0653 Volvo B9M Ajokki, från Arvika (Ringbussen i Märsta). SL 2005, slopad 2000
1026 Renault Master, fd Wasa 420. Hotellbussen 1988
1027 Renault Master, fd Wasa 421. Hotellbussen 1988. SL 1994
1028 & 1030 Renault Master, fd Wasa 422 & 424. SL 1989. H-buss tog över 1996, slopad 2000
1029 Volvo Helmark, fd Wasa 423. Skeppsholmslinjen 1988
1042 van Hool Buster, fd Wasa 436, från Uppsala resp SL. SL 1992, slopad 1996. Åter SL 2000, slopad 2002
1189 Hino, från Nykils Trafik. SL 1995, slopad 1998. Åter SL 2001, slopad 2002

1727 Hino. SL 1995 för linjerna 101-103. 1727 verkar inte ha använts innan, slopad 2001. Åter SL (Ornö) 2002, slopad 2005
1729 Hino. från Hälsinge Trafik. SL 1995 för linjerna 101-103 (liksom 1725 fd H92 4015), slopad 2001 (liksom 1725)
3227 Renault Master, från ?. SL 1999, slopad 2000
3228 Renault Master boggi, från Alingsås (Holger). SL 1998, slopad 2000
3229 Renault Master, från ? (Frallan). SL 1998, slopad 2001
3231 Renault Master boggi, från Västerås. SL 2000, slopad 2003
3233 Renault Master boggi, från Västerås. SL 2000, slopad 2001

3403 Van Hool Buster, från Sandviken. SL 1994, slopad 1997 > SL Buss H93S 4012
3404 Van Hool Buster, från Sandviken. SL 1995, slopad 2004
3407 Van Hool Buster, från Arvika (jag har anteckning Uppsala men kan vara fel). SL 2000, slopad 2003
3415 Renault Master boggi. SL 1993 (fd Wasa 423), slopad 2000
3416 Van Hool Buster, från Sandviken. SL 1995, slopad 1996 (Export)
3418 Van Hool Buster, från Sandviken. SL 1995, slopad 2003
3458 Van Hool Buster, från Härnösand. SL 1999, slopad 2002
3459 Van Hool Buster, från Härnösand. SL 1995, slopad 2002
3491 Neoplan Metroliner. SL 2001, slopad 2006

4037 DAB S11, till Märsta från Karlskoga. SL 2001, slopad 2005
4040 DAB S11, till Märsta 2000 från Karlskoga, slopad 2004
4326 MB O405NK, till Märsta 2004 från Flen, slopad 2007
(Nobina) 6234 MB O818D, till Björknäs 2010 från ?, slopad 2012.
8701, 8702, 8704, 8705 Renault Master från -90.
8701 (fd Wasa 420), från Helsingborg. SL 1993, slopad 1999
8702 (fd Wasa 421), från Helsingborg. SL 1993, slopad 2001
8704 (fd Wasa 426), från Helsingborg. SL 1996, slopad 2000
8705 från Helsingborg. SL 1998, slopad ?
8707. SL 2001, slopad samma år
8708 (fd Wasa 425?), från Helsingborg. SL 1996, slopad 2000
8710. SL 1999, slopad 2001
8713. SL 1999, slopad samma år


Följande tror jag levererades nya till SL-trafiken:

4574 Renault Omninova. SL 2004, slopad 2007
4711 Renault Omninova 6x2. SL 2000, slopad 2006
4734 Renault Omninova. SL 2003, slopad 2004. Åter SL 2006, slopad 2007
4771 Renault Omninova 6x2. SL 2000, slopad 2007
4825-4829, Renault Omninova 6x2. SL 2000, slopade 2005
4844 Renault Omninova. SL 2003, slopad 2004
5097-5099, Renault Omninova, slopade 2007-08
5202 Renault Omninova 6x2, lev 2001, slopad 2006
5299, 5300 Renault Omninova 6x2. SL 2001, slopade 2006
5708, 5709 Renault Master 6x2. 5708 SL 2001 & 5709 SL 2002, slopade 2007
5769, 5770 Renault Master 6x2. SL 2003, slopade 2007
5800 Renault Omninova 6x2. SL 2003, slopad 2004




Vad gäller placeringarna har jag inte så bra koll på dessa. Många stod uppställda i Älvsjö industriområde under 90-talet. Många av fordonen var "knutna" till en och samma linje (eller linjegrupp), oftast på servicelinjerna.
Titel: SV: Frågor om mindre bussar hos Swebus (SL-trafiken)
Skrivet av: S Svensson skrivet 13 juni 2023, 21:56:58 PM
Några kommer från Alingsås och vad jag minns någon från skoltur i Kungsbacka.

Helsingborg hade även de en liten buss i flera exemplar. 3415 vill jag minnas gått i Alingsås. Möjligt också i Lerum.653 och 1029 vill jag få till Kungsbacka.Observera att Wasa hade minst fyra företag i Stockholmsområdet.
Titel: SV: Frågor om mindre bussar hos Swebus (SL-trafiken)
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 15 juni 2023, 13:36:14 PM
Citat från: Per E skrivet 13 juni 2023, 21:42:33 PMVad gäller placeringarna har jag inte så bra koll på dessa. Många stod uppställda i Älvsjö industriområde under 90-talet. Många av fordonen var "knutna" till en och samma linje (eller linjegrupp), oftast på servicelinjerna.

Stort tack för dessa uppgifter!
En följdfråga just om 6234. Keolis tog ju över Nacka/Värmdö 2011 men denna behölls alltså till 2012? (Var då?).
Titel: SV: Frågor om mindre bussar hos Swebus (SL-trafiken)
Skrivet av: virtual1 skrivet 15 juni 2023, 15:50:30 PM
Ja, jag fattar inte - 6234 fanns på Busmarket till försäljning sommaren 2010 i den orangegula lacken, köpte man tillbaka den från Nobina för att lacka den röd och använda den drygt ett år bara? Känns komplett ologiskt.
Titel: SV: Frågor om mindre bussar hos Swebus (SL-trafiken)
Skrivet av: Per E skrivet 28 augusti 2023, 17:40:35 PM
Min uppställning började inte bra. Rätt uppgift ska vara att 0653 som kom till SL 2005 slopades 2007