Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar/bussbilder/ämnen 15 till 30 år => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 11 maj 2021, 21:50:08 PM

Titel: SL H22 5949
Skrivet av: Hasse L skrivet 11 maj 2021, 21:50:08 PM
5949 levererades 1980 till Handengaraget, har jag noterat (kan möjligen ha tillhört det 1981 nya Bollmora också?) Hamnade emellertid snart i Eriksberg (när då?) där den blev kvar länge.

(https://i.postimg.cc/rmk5kPcD/5949-541-E-V-b-B.jpg)
Här har den hittat till Råstagaraget - eller möjligen Kallhäll?
 
(https://i.postimg.cc/Dzs1RTVV/5949-422-Stym-B.jpg)
Slutligen så i Björknäs - tackar! Jag gillade dom här äldre slitvargarna. Men antar att omdömena varierar...
En bildvänlig kvällssol bidrog till friden som infunnit sig över Gustavsbergs Lugnet denna måndag.

Några tidiga H22 blev väldigt gamla, 5979 som levererats 1981, körde jag i mars 1999.
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Per E skrivet 11 maj 2021, 22:07:33 PM
Enligt mina anteckningar flyttades den till Eriksberg 1981. Under 1994 flyttades den från Huddinge via Kallhäll till Björknäs.
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 maj 2021, 23:21:32 PM
5938 var väl i trafik januari 2000 på pendeltågsersättningstrafik.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 12 maj 2021, 17:34:01 PM
Ja, gamla blev flera av dem.
Jag inledde min karriär i bussföraryrket med att köra bla H22:or sommaren 2000.
Tyvärr minns jag inte vilka individer som var kvar då, men jag har för mig att de flesta ställdes av efter den sommarens ersättningstrafik för Roslagsbanan.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Per E skrivet 12 maj 2021, 20:02:41 PM
Vid utgången av 2000 fanns 10 kvar i trafik: 6084, 6086, 6087, 6264, 6266, 6277, 6280, 6442, 6443  och 6450. Samt också H22S 6283.
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Bussmicke skrivet 12 maj 2021, 22:07:38 PM
6283 Var H22S.
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Walter skrivet 12 maj 2021, 23:11:41 PM
Vilket Per också anger i sitt inlägg.
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 13 maj 2021, 18:53:58 PM
Ska man vara petig så tillhörde 6450 Swebus och hette 1488.

Följande H22 ska ha funnits tidigt 2000 och därmed hunnit med att bli Busslinkare: 5938, 5965, 5967, 5973, 5977, 5979, 5981, 5986, 5990, 5992, 5995, 5996, 6003, 6007, 6012, 6013, 6016, 6030, 6031, 6034, 6035, 6038-6044, 6049, 6060, 6080-6082, 6084-6089, 6256-6259, 6273-6283, 6285-6288, 6290, 6425-6428, 6430-6435, 6442 och 6443.
6256 ska vid detta tillfälle, januari 2000, varit placerad i Jönköping. 6283 hette som sagt H22S efter visit hos Swebus 1993-96 (Ösmo).
Hur beståndet var vid denna tidpunkt hos Linjebuss och Swebus i Stockholm vet jag ej men någon annan kanske?
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Bussmicke skrivet 13 maj 2021, 20:45:01 PM
Fullt alla H22 var inte i trafik i början av 2000 utan stod av ställe på diverse depåer.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 13 maj 2021, 21:55:11 PM
6256 i Jönköping?
Skulle vara intressant att få se på bild./Ulf
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Walter skrivet 13 maj 2021, 21:56:57 PM
Fast i Jönköping fick den nummer 7210. Busslink hade 7xxx i Jönköping.
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Bussmicke skrivet 13 maj 2021, 23:07:59 PM
Det var väl ett regionalt nummer, så vitt jag vet  hette den 6256 hela tiden. Jag kan ju ha fel.
Jag har bild på bussen i Jönköping.   

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Walter skrivet 13 maj 2021, 23:27:39 PM
Vet inte att någon annan använde annat än sina inv nr på bussarna. De var inte märkta med några andra nummer. De bussar som övertogs behöll 7xxx nummerna när de flyttades till Stockholm.
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Bussmicke skrivet 14 maj 2021, 00:08:07 AM
Jag hade inte fel.
H22/Busslink 6256 hette så hela tiden. 7210 var Bara ett regionalt nummer. Vet man höll på lite med såna dumheter i Sörmland och Östergötland också. Strängnäs var duktiga på dessa dumheter.
För att slippa frågor om vilken buss som syns till vänster är det 6540.

(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Busslink%206256%20Elmiagaraget%2CJ%C3%B6nk%C3%B6ping%202000-05-26a.jpg)

(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Busslink%206256%20Elmiagaraget%2CJ%C3%B6nk%C3%B6ping%202000-05-26b.jpg)

(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Busslink%206256%20Elmiagaraget%2CJ%C3%B6nk%C3%B6ping%202000-05-26c.jpg)



Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Walter skrivet 14 maj 2021, 07:33:40 AM
Tack för bilderna! Säger inte emot dig gällande nummerna. Dock så var det väl ett regionalt nummer och ibland också detsamma som inv nr för de bussar man tog över från Swebus m.fl. De bussarna fick som sagt heta 7xxx när de flyttades till Stockholm.
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Per E skrivet 14 maj 2021, 12:21:43 PM
Det stämmer att många var avställda vid millenieskiftet. De som var i trafik verkar ha varit
Norrtälje: 6030,6034,6035,6039,6044,6080,6433,6434
Södertörn: 6060,6277,6280,6442,6443
Tyresö: 1440,1441,1443,1444,1446,1449,1451,1454
Björknäs: 6084-6087,6273,6274,6279,6281,6285
Norrort: 6088,6089,6258,6259,6275,6276,6278,6282,6286,6287,6425
Ösmo: 1487 (H22S)
Hornsberg: 6431
Märsta: 1488
Råsta: 6444-6448
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Leyland skrivet 14 maj 2021, 12:37:41 PM
Tack för god sammanställning Per.

Alltså hade Södertälje inga H22 kvar vid denna tidpunkt och inte heller Ekerö således. 1419 och 1420 fanns ju en tid på Ekerö, men de försvann som sagt troligen redan 1998/1999 eller ännu tidigare? Swebus samlade sina sista H22 i Tyresö för att senare även gästspela i Björknäs.

1488 kom  till Tyresö och Björknäs senare.

Givet stombusskrav till Gullmarsplan liksom miljökrav för vagnarna till Vattugatan, blev linje 401, 815 och 816  starka H22-linjer på slutet i Tyresö.
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 14 maj 2021, 13:01:48 PM
Kan tillägga till Busslink-listan daterad 21/1 -00 att följande ska ha varit "aktiva";

Björknäs: 5979, 5995, 6016, 6084-6087, 6273, 6274, 6279, 6285
Norrtälje: 6035, 6044 (Hallstavik), 6080, 6258, 6433, 6434
Handen: 6060, 6277, 6280, 6442, 6443
Täby: 6088, 6089, 6259, 6275, 6276, 6278, 6282, 6286, 6287, 6425
Jönköping: 6256
Ösmo: 6283
Söderort: 6427, 6431
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 14 maj 2021, 13:48:49 PM
Jag saknar 6430 i Per E och Fredriks listor, den var placerad i Björknäs tidigt 2000. Jag körde iaf den milleniumnatten på 436 och 440.

// Niclas
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Bussmicke skrivet 14 maj 2021, 15:20:23 PM
Det stämmer att många var avställda vid millenieskiftet. De som var i trafik verkar ha varit
Norrtälje: 6030,6034,6035,6039,6044,6080,6433,6434
Södertörn: 6060,6277,6280,6442,6443
Tyresö: 1440,1441,1443,1444,1446,1449,1451,1454
Björknäs: 6084-6087,6273,6274,6279,6281,6285
Norrort: 6088,6089,6258,6259,6275,6276,6278,6282,6286,6287,6425
Ösmo: 1487 (H22S)
Hornsberg: 6431
Märsta: 1488
Råsta: 6444-6448
Var ska 5938 placeras i in? Den fotograferade jag vid Gullmarsplan januari 2000 på pendeltågsersättning.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 14 maj 2021, 20:12:15 PM
Niclas: 6430 anges 21/1 tillhöra affärsområde "Hk" dock placerad i Björknäs med status "till skrot".

BM: 5938 anges också som "Hk" Björknäs och passiv, avställd tolkar jag det som.
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Per E skrivet 14 maj 2021, 21:50:03 PM
Mina noteringar bygger på de uppgifter som trafikföretagen sammanställer och som Fredrik anger så stämmer inte alltid dessa uppgifter med verkligheten. Därför är Bussnack så bra, för här finns många som sliter dagligen för resenärernas bästa ute på fältet och därmed också har bättre koll på vagnparken än de som levererar datalistor.
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 14 maj 2021, 22:00:37 PM
Då ställdes 6430 av aningen tidigare än vad jag mindes och man var tydligen snabb på att föra över bussen till HK.
Tack för kompletteringarna, kul att ni har listorna kvar från den tiden :-)

// Niclas
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Ola Å skrivet 18 maj 2021, 10:16:36 AM
H22-bussarna minns jag med skrattblandad gråt, min första tur i linjetrafik utan handledning kördes med 6080 i mitten av juni 1989.
Man kan ju lugnt säga att de var av varierande kvalitet. De senare med svart font och horisontella strålkastare var ju rätt okej faktiskt, favoriten var om jag minns rätt 6425 som påstods varit beställd till Flygbussarna först men hamnade i Täby i stället.
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 18 maj 2021, 10:29:51 AM
Serien 6079-6083 som Åkerby (Täby) hade var ju lite varierande, mitt minne säger mig att det var 6079 och 6083 som var dem bästa och därefter 6256 och 6425.
Övriga bussar i 64** serien med gamla karossen var som jag minns väldigt tråkiga och slöa
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Robert Brink skrivet 18 maj 2021, 11:57:07 AM
Fina bilder.
Som så många andra Volvobussar, så var ju H22 väldigt olika mellan individer. Under några år hade vi ett ganska stort antal på Råsta som kom från andra depåer. Råsta fick vad jag vet, aldrig H22 nya.
Den äldre serien med Allisonlådan växlade ofta väldigt bra men kändes lite sega. Den nyare med ZF lådan växlade ofta lite ryckigt, men kändes ofta piggare.

//R
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Hasse L skrivet 20 maj 2021, 21:31:09 PM
Tack för alla inlägg och uppgifter om H22'ornas sista uppgifter i SL-trafiken!
(https://i.postimg.cc/JhLxd6Gh/5938-404-Jarl-B.jpg)

Själv hann jag köra 67 olika H22, de flesta i Nacka/Värmdö men också 4 i Täby och en i Söderort (Nybodahallen).

Mvh
/Hasse

Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 21 maj 2021, 00:26:17 AM
Robert Brink: De allra sista H22 att levereras, 6084-89, kan ha kommit nya till Råsta eller iaf några av dem. Gunnar Berglund vet garanterat, han har fotat 6088 tämligen ny på linje 515.  :)
Men jag vill också ha det till att de flyttades därifrån relativt snabbt.

Hasse L: Den statistiken vore rolig att få se närmare, när körde du H22 för första resp. sista gången och vilka individer var det? Lägsta/högsta inv-nr på de du kört?
Passar på att tacka själv för alla fina bilder du visat genom åren. :)
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Hasse L skrivet 21 maj 2021, 17:27:06 PM
Hej Fredrik Klint!
Den första var 5952 den 21.5.1982 och sist blev 6087 den 31.8.2001 (långt efter den näst sista som var 6084 den 20.9.00).
Lägsta/högsta nummer: 5934/6435.
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Per E skrivet 21 maj 2021, 17:44:13 PM
Robert Brink: De allra sista H22 att levereras, 6084-89, kan ha kommit nya till Råsta eller iaf några av dem. Gunnar Berglund vet garanterat, han har fotat 6088 tämligen ny på linje 515.  :)
Men jag vill också ha det till att de flyttades därifrån relativt snabbt.

Hasse L: Den statistiken vore rolig att få se närmare, när körde du H22 för första resp. sista gången och vilka individer var det? Lägsta/högsta inv-nr på de du kört?
Passar på att tacka själv för alla fina bilder du visat genom åren. :)

Vagnlistorna bekräftar att 6084-89 levererades till Råsta under 1984. Först två år senare flyttades 6084-87 till Kallhäll och 6088 och 6089 till Bollmora. 6084-6086 flyttades samma år (1986) till Björknäs medan 6087 flyttades vidare till Bollmora.
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 21 maj 2021, 17:51:51 PM
6087-89 var dem kvar i Tyresö fram till Swebus övertagande 1995 för att sedan flyttas till Björknäs? och därefter utrangeras innan Swebus kommer in i bilden även där 2002?
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Per E skrivet 22 maj 2021, 14:52:40 PM
6087-89 var dem kvar i Tyresö fram till Swebus övertagande 1995 för att sedan flyttas till Björknäs? och därefter utrangeras innan Swebus kommer in i bilden även där 2002?

Mina noteringar säger att de flyttades till Täby 1991. 1997 hamnade 6087 i vagnreserven för att året därpå bli flyttad till Nacka/Värmdö. 2000 flyttades 6088 och 6089 till vagnreserven för att sedan bli utrangerade under 2001. Under 2002 utrangeras i sin tur 6087 från Nacka/Värmdö.
Titel: SV: SL H22 5949
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 22 maj 2021, 16:07:16 PM
Tack!