Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar/bussbilder/ämnen 15 till 30 år => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 07 mars 2021, 01:42:19 AM

Titel: H18A 5030-5034
Skrivet av: Bussmicke skrivet 07 mars 2021, 01:42:19 AM
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H18A%205030%20Sp%C3%A5nga%20station%201994-02-13.jpg)

(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H18A%205030%20Norrt%C3%A4lje%20busstation%201995-03-01.jpg)

(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H18A%205031%20Solna%20centrum%201994-01-10.jpg)

(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H18A%205032%20Solna%20centrum%201994-08-04.jpg)

(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H18A%205032%20Gullmarsv%C3%A4gen%2CJohanneshov%201998-01-29.jpg)

(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H18A%205033%20Brommplan%20%28T%29%2C%20%C3%85keslund%2CBromma%201994-05-03.jpg)

(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H18A%205034%20Solna%20centrum%201994-01-12.jpg)
Titel: SV: H18A 5030-5034
Skrivet av: david96 skrivet 07 mars 2021, 18:32:18 PM
Vänta nu lite ???. Har H18A 5030 inlånad till Norrtälje?
Titel: SV: H18A 5030-5034
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 07 mars 2021, 19:13:21 PM
Hamnade inte 5030-5032 i Norrtälje för att gå på linje 650? 5032 flyttade sedan vidare till Nyboda och Norrtälje fick istället 5029 (Nyboda hade 5022-5029 främst för 135 och 168). Orsaken var att Nyboda behövde en vagn med färdskrivare för att vara reserv för Handen:s 5158, 5159 som gick på sjukreselinjen från Södertörn till Södersjukhuset, var det Kamomillen den hette?

Allt taget från dåliga anteckningar och minne...

/Måns
Titel: SV: H18A 5030-5034
Skrivet av: david96 skrivet 07 mars 2021, 19:39:38 PM
Ja, jag tror det.
Titel: SV: H18A 5030-5034
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 07 mars 2021, 23:19:12 PM
Ser ut som att 5030 fotad i Norrtälje fortfarande är märkt "Råsta" vid SL Buss-loggan.
Måhända hade den nyligen flyttats dit? Med tiden försvann garagemärkningen då man sannolikt bedömde det för jobbigt att märka om vagnar efter flyttar.
Titel: SV: H18A 5030-5034
Skrivet av: Bussmicke skrivet 08 mars 2021, 05:06:23 AM
Hamnade inte 5030-5032 i Norrtälje för att gå på linje 650? 5032 flyttade sedan vidare till Nyboda och Norrtälje fick istället 5029 (Nyboda hade 5022-5029 främst för 135 och 168). Orsaken var att Nyboda behövde en vagn med färdskrivare för att vara reserv för Handen:s 5158, 5159 som gick på sjukreselinjen från Södertörn till Södersjukhuset, var det Kamomillen den hette?

Allt taget från dåliga anteckningar och minne...

/Måns

887 (Tror jag) linjenumret var men Kamomillen hette linjen iaf.
Titel: SV: H18A 5030-5034
Skrivet av: Robert Brink skrivet 08 mars 2021, 18:40:15 PM
Tack för dessa bilder på Råstas H18A. Redan som nya blev det mina favoritbussar på Råsta. Plockade för övrigt ut en helt ny  på 509:an, folk snubblade in i bussen då dom var så vana med trappsteg.

//R
Titel: SV: H18A 5030-5034
Skrivet av: Bussmicke skrivet 08 mars 2021, 20:32:50 PM
Varför beställdes dessa bussar i detta utförande?
Titel: SV: H18A 5030-5034
Skrivet av: Robert Brink skrivet 09 mars 2021, 15:16:43 PM
Tänkte du på dörrställningen? Att det var klassiskt förortsutförande? H18A beställdes väl till Råsta för trafik i förorten. Man fick ju några fler sittplatser med 1+1+1 istället för 2+2+1.
På den tiden var det nästan heligt att förortsbussar skulle ha höga golv och dörrar 1+1+1. Så låggolvet var ju en sensation när det kom med H18A till förorten. Kom  många bussar senare som inte hade lågt golv till förortsgaragen. Så lite udda var dessa bussar när dom dök upp. Men Linjebuss som tog över efter SL Buss i Råsta, beställde själva ett ganska så stort antal Scania Maxci med inv.nr: 4811 - 4821.

//R
Titel: SV: H18A 5030-5034
Skrivet av: Bussmicke skrivet 09 mars 2021, 15:53:40 PM
Aha, så Linjebuss beställning berodde inspiration av de bussar SL Buss hade då.
Titel: SV: H18A 5030-5034
Skrivet av: Robert Brink skrivet 09 mars 2021, 16:54:49 PM
Vet inte varför Linjebuss också valde Scania Maxci till Råsta. För samtidigt som man beställde lågentré, beställdes flertalet Scanior med höga golv och reg standard i serien 4800 - 4810 samt 4822 - 4824 till Råsta. Men under en ganska lång period, så var Råsta det förortsgarage som hade flest antal bussar med låggolv i trafik. Dessutom dök ju den ganska så stora Volvo B10R serien upp med högre 48XX nummer som också hade lågentré.

//R
Titel: SV: H18A 5030-5034
Skrivet av: Bussmicke skrivet 09 mars 2021, 19:34:46 PM
Var det inte B10B?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: H18A 5030-5034
Skrivet av: JAB skrivet 10 mars 2021, 09:15:24 AM
Du kan ha rätt Micke. Jag vill minnas B10R som 438X serie H109 Inga bussar värda att minnas med vördnad
Titel: SV: H18A 5030-5034
Skrivet av: Bussmicke skrivet 10 mars 2021, 12:23:02 PM
H109 blev H90 och hann t o m. byta nummer till 63xx

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: H18A 5030-5034
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 10 mars 2021, 13:13:44 PM
5031 vid Norrtälje bussstation 20010226:
(https://i.postimg.cc/mkrf0DY3/IMG-7291.jpg) (https://postimg.cc/bD4BnqFd)
/Ulf
Titel: SV: H18A 5030-5034
Skrivet av: Robert Brink skrivet 10 mars 2021, 13:20:55 PM
5033 och 5034 blev väl kvar längst i Råsta?

//R
Titel: SV: H18A 5030-5034
Skrivet av: Nico skrivet 10 mars 2021, 14:17:43 PM
Jo, vill minnas att jag körde dem i Veolia-uniform. Kan vara att de följde med även över till Busslink 2007 innan de till slut försvann alternativt att de rök just vid övertagandet. F.Å. har nog koll.
Titel: SV: H18A 5030-5034
Skrivet av: F.Å skrivet 10 mars 2021, 16:25:16 PM
Mindes inte riktigt så noga, men Svensk Busshistoria anger 5033 som exporterad till Ryssland 2006, så till Busslink hängde de inte med iaf. Just namnbytet till Veolia kan jag inte pinpointa i huvudet så törhända körde vi dom med röd slips också.
Gillade också dessa individer mest pga den mot Linjebuss avvikande inredningen med gulaktiga paneler och rosa/röda stolar. 5033 fick jag byta in en gång för att tomgången var ojämn och motorn stannade nästan vid stillastående.

Vet inte varför Linjebuss också valde Scania Maxci till Råsta. För samtidigt som man beställde lågentré, beställdes flertalet Scanior med höga golv och reg standard i serien 4800 - 4810 samt 4822 - 4824 till Råsta. Men under en ganska lång period, så var Råsta det förortsgarage som hade flest antal bussar med låggolv i trafik. Dessutom dök ju den ganska så stora Volvo B10R serien upp med högre 48XX nummer som också hade lågentré.

//R
Normalgolvsserierna delades med Kallhäll och sträckte sig ända upp till 4834. 4807-10 hade inte regionalstolar, men någon av dom hade läslampor. 4827 och 28 hade inte heller regionalstolar, dessutom avvikande med fabrikat Vogel ist för Noco. De var utvändigt vita med blåa Linjebuss-loggor och såldes senare vidare (till Björks?).

Visst var det väl så att Råsta hann bli renodlat lågentré/golv-garage ett eller två år innan Busslink flyttade dit gamla H23, H29 och H33F?

Volvo-bulken var som någon annan tidigare påpekat B10BLE.
Titel: SV: H18A 5030-5034
Skrivet av: Oskar A skrivet 11 mars 2021, 13:43:11 PM
1/12-2006 är ett datum som dyker upp i mitt huvud för namnbytet från Connex till Veolia Transport, något som bekräftas när man kollar ägarhistoriker för vissa bussar. Visst hade man mycket låggolv/lågentré på sluttampen innan Busslink tog över men helt fritt från "normalgolv" var det inte. Bjuder på ett par hemsidebilder tagna strax före operatörsskiftet.
(http://oskara.se/bilder/Veoliabilder/album/4900/Veolia_4904_070814.jpg)
(http://oskara.se/bilder/Veoliabilder/album/4900/Veolia_4951_070718.jpg)