Uppsala Norra och fd spårvägsstallar

Startat av Greger Larsson, 08 augusti 2017, 21:37:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Foto i mitten av 1960-talet av S-E Bäck. Spårvägens fd byggnader på nedre bilden var belägna direkt söder om stationshuset, dvs till höger om detsamma på bilden nedan.




WalleW

Avkopplande somrig fridfullhet över bilderna  :)...

Fordonen är alltid intressanta. Från vänster: BMC / Austin A55 (?) Cambridge utan motor, Volvo Duett-chassi med flak och VW 1200.
Skördetröskan och traktorn vet jag inte, men Opel Kapitän -59:an skymmer en äldre VW och...är det inte en Porsche bredvid den VW:n?
Lutningen på taket och B-stolpen är misstänkt Porsche-aktiga...
Experthjälp efterlyses...

/   M v h   Walle

jocke

Vart är den översta bilden tagen?
jag har bott i Uppsala nästan hela livet men kan ej placera den.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Nisse Bökelund

Citat från: WalleW skrivet 09 augusti 2017, 18:43:57 PM
Avkopplande somrig fridfullhet över bilderna  :)...

Fordonen är alltid intressanta. Från vänster: BMC / Austin A55 (?) Cambridge utan motor, Volvo Duett-chassi med flak och VW 1200.
Skördetröskan och traktorn vet jag inte, men Opel Kapitän -59:an skymmer en äldre VW och...är det inte en Porsche bredvid den VW:n?
Lutningen på taket och B-stolpen är misstänkt Porsche-aktiga...
Experthjälp efterlyses...

/   M v h   Walle

Hej.
Volvon är väl en 445, förgångaren ti Duetten

http://www.lilltroll.com/Veteranlastbilar/Nr%204/images/PR2006%2C170%20Volvo%20445%20pickup%2C%201957_redigerad-1.jpg
Är det någon här på forumet som möjligen kan se vad det är för buss vid sidan om bilen ( Röda korset? ).

Hälsningar Nisse.

Greger Larsson

Citat från: jocke skrivet 09 augusti 2017, 19:31:11 PM
Vart är den översta bilden tagen?
jag har bott i Uppsala nästan hela livet men kan ej placera den.

Båda bilderna är från samma plats. För att ta bild två så ställde sig fotografen vid trädet längst till höger på bild ett och fotograferade ut mot gatan.
Stationen låg, eller ligger(ett mötesspår finns kvar) i Luthagen, längs spåret från Sala. Den kyrkliknande byggnaden på undre bilden finns kvar, den finns på Dalgatan 2.
En lustighet, om man kollar på hitta.se och Norrlandsgatan 4A-4D så syns rester av stationsbyggnaden om man zoomar ut, zoomar man in syns det radhus(?) som står där idag, och väljer man gatubild så visas bild på stationen som den såg ut på slutet!

Greger Larsson

#5
Citat från: WalleW skrivet 09 augusti 2017, 18:43:57 PM
Avkopplande somrig fridfullhet över bilderna  :)...

Fordonen är alltid intressanta. Från vänster: BMC / Austin A55 (?) Cambridge utan motor, Volvo Duett-chassi med flak och VW 1200.
Skördetröskan och traktorn vet jag inte, men Opel Kapitän -59:an skymmer en äldre VW och...är det inte en Porsche bredvid den VW:n?
Lutningen på taket och B-stolpen är misstänkt Porsche-aktiga...
Experthjälp efterlyses...

/   M v h   Walle

Ja, en verkligen diversifierad verkstad! På Volvopickisen verkar det stå "AKTIV" men jag tror inte det är en Aktiv-Tröska som är med på bilden. Traktorn skulle kunna vara en Zetor, och möjligen sitter det en sådan skylt ovan garageporten.
Bilden i större format