Söne Buss/Sandarna Transporter

Startat av Bussmicke, 05 februari 2020, 21:18:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Bolagen har tyvärr bytt namn nu från Söne Buss/Sandarna Transporter till Connect Bus Söne/Connect Bus Sandarna
Alla Bolag är inte lika bra som Solidinfo som fanns tidigare. Lååångt ner på sidan fanns jag en uppgift som kan röra namnbytet men inte säker.

BOLAGSUPPGIFT 2020-01-14
Connect Bus Sandarna AB|20200114||Sandarna Transporter

Skall detta datum tolkas som den dag man bytte namn eller finns annat datum?

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Personligen tycker jag det är fåneri att använda engelska namn när vi har ett eget språk.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

CW66

Ja du Micke....allt har sin utveckling - och allt kan inte gå din väg...vare sig det gäller lackeringar på bussar med svart i fronten eller företagsnamn som byts mot nya för att anpassa sig för framtiden.
De som alltid har åsikter om att inga förändringar är bra betraktas enbart tyvärr som gnälliga och bakåtsträvare...

kanske något att tänka på....?

För övrigt som svar på din fråga är här mer info direkt från Bolagsverket:

Sökvärde:
556348-8773 
Organisationsnummer:
556348-8773 
Företagsnamn:
Connect Bus Söne AB
Företagsform:
Aktiebolag

Företagsnamn:
Connect Bus Söne AB
Namnet registrerat:
2020-01-13

Tidigare registrerade företagsnamn
Företagsnamn   Registrerad
Söne Buss AB   2016-05-13
Söne Buss i Göteborg AB   2005-08-16
Larssons Busstrafik i Falköping Aktiebolag   1989-01-17

Uffe

bussgrabben

Var alltså Swebus ett fånigt namn också?

S Svensson

Jag vet inte om det är fånigt eller inte. Jag följde ju i stort sett hela processen med ny bolagsstruktur. Gemensamt namn Swebus och sedan litet till för varje bolag.
Men !
Namnet Swebus syftar på att trafiken enbart finns i Sverige. Nu finns det ju trafik på andra områden också.
Vad gäller namnet Nobina så tänker jag på några jag kände och som arbetade på Universitetet i Göteborg. Det var mängder av personer som ville ha tag på nya latinska och grekiska namn. Så att heta Gustafssons trafik är numera helt ute.
Kanske är det så vilket vi kanske inte vill erkänna. Varje tid har sin tid. Företag byter namn med detta. I bland lägger man till något i en skalbolagstransaktion. Vi som sysslar med olika intressen känner inte igen oss.
Jag tänker på annat. Sysslar ibland med det här med teknisk förändring. Ja mycket ändrar sig. Man upptäcker då att det inte alltid var bättre förr. Företag kommer byta namn, bussar förändras, processer ändras och vi med dem.

Bussmicke

#4
Jag ogillar starkt att man använder så mycket engelska i Sverige när i har ett egen språk.
Nog om det!

Hur bar du dig åt att hitta info om datum för namnbyte och datum för tidigare namn? Gick in på sidan och sökte på Connect Bus Söne men får bara upp saker man ska köpa.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 07 februari 2020, 00:12:54 AM
Jag ogillar starkt att man använder så mycket engelska i Sverige när i har ett egen språk.
Nog om det!
Swebus är inte engelska. Det är bildat av Swerige i gammalstavning och bus från latinets omnibus. Namnet skapades av Yvonne Wild på GDG-ägda Surahammars Trafik AB.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Citat från: Bussmicke skrivet 07 februari 2020, 00:12:54 AM
Hur bar du dig åt att hitta info om datum för namnbyte och datum för tidigare namn? Gick in på sidan och sökte på Connect Bus Söne men får bara upp saker man ska köpa.

1) Hur hittar man informationen om namnbyten och annat hos Bolagsverket?

2) Jag tvivlar inte på att Söne Buss och Sandarna Transporter har bytt namn men gå man inte på bilregistret/CBR och söker på fordon så står gamla namnen Söne Buss och Sandarna Transporter kvar och inte de nya namnen Connect Bus Sönbe resp. Sandarna. Nån som har en aning vad det kan bero på? Rätt länge sedan namnbytet skedde.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

Att bilregister daterar upp namnen sent kan beror på en hel del. Nettbuss finns fortfarande kvar och inte Vy. Men bilregister förs med organisationsnummer resp personnummer och inte med namn.
Om Du vill ha korrekta namnbyten så går detta troligen genom att ringa till bolagsverket. Någon gång har jag ringt till bilregister och frågat när resp uppgift fördes in i bilregister.
Connect Bus finns det fyra olika bolag i" alla bolag".  Connect Bus Söne AB resp-Sandarna AB; resp Sverige AB och Holding AB.

Märk att Söne Trafik AB inte ingår i Connect Bus. Sedan finns det ytterligare några aktiebolag knutna till Söne och inte heller ingår.
Upplysningsvis:
Sandhems Buss AB,Sandhem som skötte (sköter ?) delar av Sandarna Transporter AB Färdtjänst i F-län har även de lämnat Buss i Väst AB (Bivab)

CW66

Citat från: Bussmicke skrivet 07 maj 2020, 21:30:36 PM
1) Hur hittar man informationen om namnbyten och annat hos Bolagsverket?

2) Jag tvivlar inte på att Söne Buss och Sandarna Transporter har bytt namn men gå man inte på bilregistret/CBR och söker på fordon så står gamla namnen Söne Buss och Sandarna Transporter kvar och inte de nya namnen Connect Bus Sönbe resp. Sandarna. Nån som har en aning vad det kan bero på? Rätt länge sedan namnbytet skedde.

1 = det stämmer - det är kostnadsbelagt. Jag har ett konto där som jag utnyttjar ibland när jag vill ha detaljerad och officiell rätt info. Men man får hålla koll på kostnaderna - även om det inte är så dyrt.

2 = det är många som sitter och matar in uppgifter på Transportstyrelsen, som inte har en aning om detaljkunskaper. För många av dem är det "bara data", och där förekommer många felaktigheter och avvikelser.
Det brukar ofta ta tid innan man ändrar. Det borde vara företaget i fråga som anmäler till Transportstyrelsen att organisationsnumret skall ändra namn, det är inget som sker automatiskt bara för att man anmält det till Bolagsverket verkar det som.