Arriva i Stockholm

Startat av Kim, 06 maj 2008, 10:00:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kim


Anders i Vendelsö

Citat från: Kim skrivet 25 juli 2008, 11:26:14 AM
http://www.myldretid.dk/billeder/find_billede.php?s=Scania+L94UB+Berkhof

De fleste af de brugte busser skal udskiftes efter 2-3 år..

Dem kommer nog se riktigt bra ut i glänsande röd SL färg så klart! Lycka till Arriva!

Patrik

Ja, det blir ju spännande att se dessa annorlunda bussar i trafiken.
Jag trodde att man skulle ha ledbussar, hur många passagerare rymmer dom här?
(Och) finns det några interiörbilder?

Kim

Citat från: IntresseTrafik skrivet 25 juli 2008, 10:29:32 AM
Arriva i Stockholm kommer alltså att få en någelunda anorlunda vagnpark mot SL`s övriga entreprenörer.
Med bussar i från Köpenhamns området Aabenraa byggda Säffle. Är några av dom boggi  i 13,7 meters utförande?
Men framför alll ska det ska bli intressant att se hur Berkhof:arna mottas i Stockholm :) . Man kan ju nästan tro att de blir utdömda bara på utsendet tyvärr. Någon som vet om Berkhof bussarna är lika anorlunda som de ser ut?



Det er alle 12 meter busser, men der bliver 13,7 meter Volvo B10BLE 2000NL i overskud fra København til November årgang 2001-2002, der er tale om at de kan også bruges i Sverige. 13 styk 13,7 B10BLE 2000NL årgang 2001 fra København er nu flyttet til Arriva i Jönköping.

Fredrik Gelin

Citat från: Kim skrivet 25 juli 2008, 11:26:14 AM
http://www.myldretid.dk/billeder/find_billede.php?s=Scania+L94UB+Berkhof

De fleste af de brugte busser skal udskiftes efter 2-3 år..
Vågar man gissa att de flesta danska bussar som kommer till Stockholmsområdet inte blir särskilt långlivade?

Det har ju talats om etanolkrav både i Märsta och på Ekerö, så det rör sig väl mest om tillfälliga lösningar i väntan på nya Scanior på samma sätt som Busslink gjorde i Råsta med gamla Scania- och Volvoledbussar som flyttades från andra områden.
Där hade dock alla bussar redan rätt färg och var utrustade med Busspc osv, men här måste man väl lacka/stripa
bussarna, montera in Busspc samt möjligen anpassa bussarna även på något annat sätt för trafiken i SL-land.
Hur får Arriva ekonomi på att ta hit gamla danska bussar, ville Swebus ha hutlöst betalt för att lämna kvar sina gamla bussar?
//Fredrik

Optimal

Citat från: Anders i Vendelsö skrivet 24 juli 2008, 23:02:27 PM
Hittade en bild på nätet, borde vara den modell eller hur
Se länk: http://www.b10r.com/billede.php?id=2620

Detta var ju helt klart snygga enligt mig

C-M

CitatHur får Arriva ekonomi på att ta hit gamla danska bussar, ville Swebus ha hutlöst betalt för att lämna kvar sina gamla bussar?

Har man bussar över så är det mer fördelaktigt att flytta dom än att sälja med förlust och sen köpa andra begagnade bussar av en konkurrent. För 50.000:- står danska bussar reggade och lackade i Stockholm.

Mvh. C-M

Möllers

Trevligt danska bussar i stockholm kommer dessa ochså köra som DAB-Silkeborg 15-1200C i stockholm..

Optimal

Citat från: Mattias Möller. skrivet 25 juli 2008, 17:58:57 PM
Trevligt danska bussar i stockholm kommer dessa ochså köra som DAB-Silkeborg 15-1200C i stockholm..

Om du undrar om det kommer några sådanna till stockholm, så vet jag inte, Men tror inte det.

homer

Äntligen en entreprenör som lyckas skrapa ihop mer skräp än Swebus vid en vunnen upphandling

C-M

Citat50 tkr var väl ändå att ta i, mkt under 100-120 tkr kommer man knappast, betänk att Swebus hade 80 tkr som riktmärke 2004 och då gällde det bara flytt inom landet, billigaste garagelack utan allt underarbete går bara den på runt 30 tkr + moms

Här i Skåne kan man få en lack för ca 25-30 tkr som håller sig bra i 5-6 år inkl. förarbete. Lägg därtill 20-25 tkr för reg. besiktning, transport och arb. kostnad för montering av utrustning som SL tillhandahåller.

Övriga kostnader ska täckas av underhålls- och skadebudget annars är man ute och seglar.

Mvh. C-M

C-M

Hur Arriva budgeterat i Stockholm har jag ingen aning om.

Men om bussarna är så nerkörda att det skulle kosta en bit över 100 tkr att få dom i trafik, så kan man ju utgå från att de skulle förlorat motsvarande belopp på att sälja dom begagnat.

Att sen köpa beg. bussar av Swebus kan betyda en lika dålig affär.

Man kan bara utse vinnaren med facit i hamd.

Mvh. C-M

Ronni Svensson

Citat från: Mattias Möller. skrivet 25 juli 2008, 17:58:57 PM
Trevligt danska bussar i stockholm kommer dessa ochså köra som DAB-Silkeborg 15-1200C i stockholm..


Hej
Jeg ved det ikke, men hvis jeg skulle give en bud på dit spørgsmål
Så jeg tror det ikke at den omtalte bustype kommer til Stockholm

Oskar A

Citat från: Kim skrivet 24 juli 2008, 17:05:32 PM

Helsingborg: 6104 SC Ledbus


Är det verkligen 6104 som syftas? Vid sökning på Svensk Busshistoria är det närmaste Arriva 6104 jag kommer en Carrus Fifty från 1994 som senare övertogs av Orusttrafiken och som numera är exporterad.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Oskar A skrivet 25 juli 2008, 21:36:53 PM
Är det verkligen 6104 som syftas? Vid sökning på Svensk Busshistoria är det närmaste Arriva 6104 jag kommer en Carrus Fifty från 1994 som senare övertogs av Orusttrafiken och som numera är exporterad.

Det är den "nya" 6104 som avses.
6104   AME754   Volvo B10MA-55   Säffle   1996   Fd. DSB, >Combus, >Arriva, 2486, Vejle (Danmark), >Trelleborg 2006, >Helsingborg 2007   I trafik