Huvudmeny

En ny SL buss?

Startat av Julo, 14 december 2013, 11:09:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

sa0azs

Ålder är inte allt, faktum är att generellt ser faktiskt MaxCi som rullar i innerstaden ut att vara i avsevärt bättre skick än en del betydligt yngre vagnar. Det känns ytterst tveksamt om de sistnämnda kommer att uppnå en ålder av 16 år.

P.Ek

Citat från: Cero skrivet 14 december 2013, 14:14:18 PM
Ryktet har ju sagt MAN till innerstadskontraktet (Stockholm) och med tanke på att de förefaller vara de enda acceptabla gasbussarna i hufvudstaden så förefaller ju ryktet trovärdigt. Kan ju vara ett demobygge som man av spekulativa skäl målat i SL-blått.

Tiden lär väl utvisa detta.

Stod väl tidigare här på forumet att stombussarna ska drivas med RME, inte biogas.

Ersa

Citat från: Daniel S skrivet 15 december 2013, 10:15:32 AM
Japp och jag tror att du är ensam om att vilja betala mer för bälten, läslampor samt nya bussar vart sjätte år.

Den trafik du vurmar för är ju försvinnande liten i det stora hela. Jag bryr mig inte ett dugg om bussen jag åker har höga stolar, bälten, läslampor, skinn på nackstöden och jag är INTE ensam.
Har aldrig sett läslampor, bälten eller höga stolar i någon buss i Berlin, Budapest, Prag, Amsterdam eller någon annan europeisk huvudstad.

SL får gärna göra sig av med dina linjer så kan någon annan ta över dem. UL kanske?

Det är väl mestadels pålitlighet jag skulle vilja ha i och med att få bort majoriteten av 12-16-åringarna. Det är rätt tröttsamt med två haverier per vecka i snitt, på tolv bussar Även om det ger lite extra pengar så är det i längden rätt trist att stå i regnet på landsvägarna för att lappa ihop de ålderstigna slitna bussarna som många på detta forum älskar att försvara.
Fast många här kanske tycker att det är högst normalt att antalet bärgningar på ett bussföretag mellan juni-december 2011 överstiger antalet bärgningar som genomförts mellan 1960 och maj 2011? Till er får jag väl lov att be om ursäkt för mina skyhöga krav. Jag får även lov att be om ursäkt för sent svar, men verkstadsaktiviteter ute på vägarna kvällstid har tagit mycket tid från forumtiden.


buskörare

Citat från: Ersa skrivet 20 december 2013, 15:50:22 PM
Det är väl mestadels pålitlighet jag skulle vilja ha i och med att få bort majoriteten av 12-16-åringarna. Det är rätt tröttsamt med två haverier per vecka i snitt, på tolv bussar Även om det ger lite extra pengar så är det i längden rätt trist att stå i regnet på landsvägarna för att lappa ihop de ålderstigna slitna bussarna som många på detta forum älskar att försvara.
Fast många här kanske tycker att det är högst normalt att antalet bärgningar på ett bussföretag mellan juni-december 2011 överstiger antalet bärgningar som genomförts mellan 1960 och maj 2011? Till er får jag väl lov att be om ursäkt för mina skyhöga krav. Jag får även lov att be om ursäkt för sent svar, men verkstadsaktiviteter ute på vägarna kvällstid har tagit mycket tid från forumtiden.

Jag tror att våra nya bussar orsakar lika många haverier som de gamla. Nya bussar går inte att lita på i lika stor grad som gamla bussar gjorde när dom var nya. Tycker jag.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 20 december 2013, 15:50:22 PM
Det är väl mestadels pålitlighet jag skulle vilja ha i och med att få bort majoriteten av 12-16-åringarna. Det är rätt tröttsamt med två haverier per vecka i snitt, på tolv bussar Även om det ger lite extra pengar så är det i längden rätt trist att stå i regnet på landsvägarna för att lappa ihop de ålderstigna slitna bussarna som många på detta forum älskar att försvara.
Fast många här kanske tycker att det är högst normalt att antalet bärgningar på ett bussföretag mellan juni-december 2011 överstiger antalet bärgningar som genomförts mellan 1960 och maj 2011? Till er får jag väl lov att be om ursäkt för mina skyhöga krav. Jag får även lov att be om ursäkt för sent svar, men verkstadsaktiviteter ute på vägarna kvällstid har tagit mycket tid från forumtiden.

Underhåll, Erik, underhåll.

Så här skrev jag för en vecka sedan

Det beror ju inte på åldern utan i huvudsak på att man i SL området (och på några andra håll) inte har något förebyggande underhåll värt namnet, man kör till det rasar och reparerar då.

Bärgning bör ju bara förekomma undantagsvis, om man sköter underhållet och om förarna gör en ordentlig tillsyn innan man tar ut en buss.


Det är inte normalt med en sådan statistik i landsbygdstrafik med ett fåtal förare, antingen kör ni som stollar utan att bry er om tillsyn före körning eller varningssignaler under färd eller så har ni inget förebyggande underhåll alls, först när felet blir stoppande så åtgärdas det.

Så kan man inte driva en seriös verksamhet.

Jo

Citat från: Ersa skrivet 20 december 2013, 15:50:22 PM
Det är väl mestadels pålitlighet jag skulle vilja ha i och med att få bort majoriteten av 12-16-åringarna. Det är rätt tröttsamt med två haverier per vecka i snitt, på tolv bussar Även om det ger lite extra pengar så är det i längden rätt trist att stå i regnet på landsvägarna för att lappa ihop de ålderstigna slitna bussarna som många på detta forum älskar att försvara.

Finns det någon röd tråd av vad för haverier ni råkar ut för då?
Tankning av "fel" bränsle för motortypen i fråga?

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 december 2013, 18:00:24 PM
Underhåll, Erik, underhåll.

Så här skrev jag för en vecka sedan

Det beror ju inte på åldern utan i huvudsak på att man i SL området (och på några andra håll) inte har något förebyggande underhåll värt namnet, man kör till det rasar och reparerar då.

Bärgning bör ju bara förekomma undantagsvis, om man sköter underhållet och om förarna gör en ordentlig tillsyn innan man tar ut en buss.


Det är inte normalt med en sådan statistik i landsbygdstrafik med ett fåtal förare, antingen kör ni som stollar utan att bry er om tillsyn före körning eller varningssignaler under färd eller så har ni inget förebyggande underhåll alls, först när felet blir stoppande så åtgärdas det.

Så kan man inte driva en seriös verksamhet.

Rutinerna för underhåll och tillsyn före körning är precis lika omfattande idag som under hela 00-talet, så där finns det inget att anmärka på.
Personligen tror jag inte att det är optimalt med åldersstigna bälteslösa opålitliga förortsbussar på motorvägslinjer, för då hade samma vagntyp med samma årsmodell ävem gått på bl.a UL 801. Men inget verkar ju gå att förbättra så länge linjen är röd (och inte blå eller gul)?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 20 december 2013, 23:53:38 PM
Rutinerna för underhåll och tillsyn före körning är precis lika omfattande idag som under hela 00-talet, så där finns det inget att anmärka på.
Personligen tror jag inte att det är optimalt med åldersstigna bälteslösa opålitliga förortsbussar på motorvägslinjer, för då hade samma vagntyp med samma årsmodell ävem gått på bl.a UL 801. Men inget verkar ju gå att förbättra så länge linjen är röd (och inte blå eller gul)?

Om nu rutinerna för underhåll är utmärkta och det förebyggande underhållet utförs enligt rekommendationerna samt att tillsyn sker dagligen vid uttag av buss så är det något som inte stämmer om ni får så många stoppande fel.

En gissning är att underhållet nog inte är så bra som det verkar eller att verkstaden inte har rätt kompetens alternativt att man bara sköter akutjobben och aldrig hinner med något annat.

Bussens ålder har inte mycket med att göra om det havererar utan med rätt underhåll så rullar det hur länge som helst, i a f så länge som det är ekonomiskt försvarbart att fortsätta köra och det är inte vid 10 år.

Jag vet ju själv hur man på många håll sköter bussarna, eller missköter och regelbundet förebyggande underhåll förekommer ytterst sällan inom SL området, det är nog egentligen bara en operatör som har haft sådant mer regelbundet.