Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?

Startat av bussexperte, 17 januari 2016, 17:50:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pnott

E22 söder om Kalmar byggs just nu om till motortrafikled (2+1) och en liten stump till motorväg.
Trafikverket brukar säga att kapacitetsgränsen för en 2+1-väg ligger vid 15000 - 16000 fordon per dygn. Där trafiken är högre än så bildas lätt köer i rusningstrafik.
E18 mellan Västerås och Köping är ett exempel på en sådan väg. Delen från där motorvägen övergår till motortrafikled väster om Västerås och fram till Hallstahammar har idag 19000 fordon per dag (och upp till 4 regionbussar i timmen). Här har Vägverket dragit igång en projektering men det finns inga beslut om att börja bygga.

Olof Lagerkvist

Ja, det finns ett mindre vägnät som bitvis är ganska hårt trafikerat och olycksdrabbat. Det bör nog inte glömmas bort när det ska prioriteras. Exempel från mig kan bli t ex riksväg 26/47 kring Mullsjö, stora delar av riksväg 42 och länsväg 180.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ersa

#17
Även på nya E4 Uppsala N-Mehedeby är det väl 120 km/t ända sedan invigningen?  Jag minns att när 120 infördes i Sverige var irritationen mot beslutsfattare och Statens vegvesen rätt stort i Norge, då det inte fanns några planer på att höja från befintliga 90 på sina allra bästa motorvägar.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 19 januari 2016, 10:11:52 AM
Även på nya E4 Uppsala N-Mehedeby är det väl 120 km/t ända sedan invigningen?  Jag minns att när 120 infördes i Sverige var irritationen mot beslutsfattare och Statens vegvesen rätt stort i Norge, då det inte fanns några planer på att höja från befintliga 90 på sina allra bästa motorvägar.


Jag undrar om det inte alldeles i början faktiskt var 110, men att det bara efter kanske någon eller några månader ändrades till 120?

Första etappen mellan Uppsala och Mehedeby var mellan Uppsala och Björklinge. Där var det faktiskt bara 90 km/h de allra första månaderna. Vägverket öppnade den sträckan i förväg tack vare påtryckningar från Uppsalas lokala politiker som inte ville ha kvar gamla sträckningen genom Uppsala. Och jag vill minnas att Vägverket då hade sänkt hastighet dvs bara 90 km/h som ett vilkor för att öppna motorvägssträckan. Trafik som skulle förbi Uppsala vann mycket tid på sträckan ändå :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Dvs motsatsen till invigningen av E18 Rösa-Söderhall 1995, som av någon anledning invigdes först efter midsommar, enligt vad jag hört återberättats. Inte bara fick alla midsommargäster uppleva ännu en långsam kö upp mot Norrtälje, utan även hemåt mot Stockholm igen efteråt. Några få dagar senare öppnades den nya motorvägen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 19 januari 2016, 13:29:00 PM
Dvs motsatsen till invigningen av E18 Rösa-Söderhall 1995, som av någon anledning invigdes först efter midsommar, enligt vad jag hört återberättats. Inte bara fick alla midsommargäster uppleva ännu en långsam kö upp mot Norrtälje, utan även hemåt mot Stockholm igen efteråt. Några få dagar senare öppnades den nya motorvägen.

Invigning är ju en sak. Den kräver ju att diverse prominenta personer kan närvaro som infrastrukturministern, kommunalråden, landshövdingen och några till. Det är ju sådant som måste bokas in långt i förväg.

Men inget hindrar ju att vägen tas i bruk först och invigs några dagar eller veckor senare. Var vägen här verkligen klar kan jag inte förstå varför man inte gjorde så.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bussexperte

#21
Det är bra at det finns numera vissa sträckningar med 120km/t . Motorvägstandarden i Sverige är kanske bäst i världen jämfört med antal biler där - och lägre hastighetsbegränsningar är onödigt... .

Hur ser det ut med:
- RV 45 Surte-Trollhättan
- RV 23 Gardstanga-Höör

Dom avsnittar var redan pa 90-talet hard trafikerat och daligt... .

Här saknas en 5km förbindelse-landsväg: Direkt Söderut fra Älvros RV84/E45 mot RV45 - sparar ca. 15km genom Sveg pa Inlandsvägen.

En ytterligare förslag fra min sida som sparar massor fra mil för tusentals langtradare, bussarna och bilister:
En ny "Vikbolandetslänken" i stilet som "Högakustbron/leden" i Angermanland.
Svänger av strax väst fra NyköpingE4 mot Nävekvarn - Bottna - Börrum mot GusumE22
Krävs en nya 2km bro söder om Nävekvarn och 2 stycken minibroer vid Petersborg/Bottna.

Betyder mycket mindre trafik pa E4 Nyköping-Norrköping och E22 Norrköping-Gusum och kraftigt kortare restider fra Östergötland/Smaland mot Stockholm - ocksa mycket mindre trafik i och genom Norrköping och Söderköping (Götakanal-trafikljusbron med stora köer finns kvar ?). Sparar ocksa kostnader aret om fra vägverkets färjan vid Säter som kan ställas in om "Vikbolandetslänken" är färdigt.

Olof Lagerkvist

Citat från: bussexperte skrivet 19 januari 2016, 15:07:56 PM
Hur ser det ut med:
- RV 45 Surte-Trollhättan

Numera motorväg så när som på några kilometer vid Göta-Lilla Edet och närmast Trollhättan.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 19 januari 2016, 16:07:52 PM
Numera motorväg så när som på några kilometer vid Göta-Lilla Edet och närmast Trollhättan.

Klassat som motorväg i dag men byggd som fyrfilig landsväg med trafikplatser (mot), det vill säga inga korsningar i plan. Just de här båda passagerna där det är vanlig tvåfilig landsväg och den täta trafiken söder om Älvängen gör att vägen inte är lämplig för högre hastighet än 110 km/tim.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: bussexperte skrivet 19 januari 2016, 15:07:56 PM
Här saknas en 5km förbindelse-landsväg: Direkt Söderut fra Älvros RV84/E45 mot RV45 - sparar ca. 15km genom Sveg pa Inlandsvägen.

Denna alternativa sträcka är länge omdiskuterad, och kan dra upp en rejäl debatt på plats i Sveg. Det är inte alls självklart att man tillåter staten att bygga en förbifart som många fruktar kan riskera att förvandla landskapets och tillika kommunens centralort till en spökstad. Här sätter sig många mot sådana planer, bl.a alla handlare, de flesta företagare samt i princip alla politiska partier i kommunfullmäktige.

På samma vis kommer säkerligen E14 att passera genom Brunflo tätort i många decennier framöver. Bara att man flyttade delar av genomfartsvägen på andra sidan ICA och Konsum, dvs 50-60 meter sydväst om den gamla vägen, var det en stor debatt om innan den kunde genomföras. Minns inte exakt när detta skedde, men gissar på sent 1980-tal eller väldigt tidigt 1990-tal. Lars och Christian minns nog mer utförligt än jag.

scaniaolsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 januari 2016, 10:33:27 AM

- E 22 Hörby-Kristianstad-Karlskrona - Obs! Vänder riktning på denna sträcka då jag lättare tänker i den riktningen. På denna sträcka är det mycket kvar. Motortrafikled med 2+1-standard förbi Hörby. Motorväg från Hörby till Linderöd. Vanlig landsväg med mötande trafik från Linderöd till Vä ett par mil utanför Kristianstad.  Motorväg från Vä till Fjälkinge. 2+1-väg från Fjälkinge till Gualöv. motorväg från Gualöv till strax utanför Sölvesborg. Motortrafikled från Sölvesborg till strax öster om Ronneby. Ett avsnitt från Listerby strax väster om Ronneby till Nättraby väster om Karlskrona är vanlig landsväg med mötande trafik. Och sedan motortrafikled utanför Karlskrona.


Måste rätta dig lite Niklas  ;)
E22 är mycket riktigt vanlig mötesväg från strax sydväst Linderöd, men bara till östra utfarten i Tollarp.
Därefter blir det 2+1 väg med plankorsningar fram förbil Nöbbelöv innan motorvägen tar vid strax före Vä.

Även öster om Ronneby har saker hänt, mötesfri 2+1 väg med plankorsningar och även någon cirkulationsplats fram förbi Listerby och Förkärla. Vid Nättraby blir det sen motorväg en bit för att därefter bli motortrafikled (2+1) förbi Rosenholm och Karlskronaavfarterna. Strax efter Lösen Kyrka blir det sen vanlig mötesväg igen förbi Ramdala och fram till Jämjö.
Efter Jämjö är det sen mötesfritt förbi Fågelmara och upp till länsgränsen Brömsebro.

Peter.
Fordonsintresserad elmontör.

bussexperte

Här sätter sig många mot sådana planer

Hade mej precis tänkat sana saker... det skulle bli konstigt om jag är första person som ser logiska vägförbättringar... . I Tyskland finns därför BUNDESautobahnen och BUNDESstrassen. Där har interesse fra hela staten priorität framför lokala eller regionala interesser... . Pa normala LANDstrassen kan länet, kommun eller region bestämmar vad händar. Självklart blir det möjligtvis lite mindre antal kunder i Sveg gatukök, ICA, bensinmack m.fl. men at nu i alla evigheten allt trafik maste kör mycket km mer än nödvändigt... - det är ca. 15km per rikting = retur = 30km varje gang, varje bil, varje langtradare, varje buss. Tänk f. eks. pa langtradare som maste trafikerar där varje vecka... . En kompromis är, at man bygga en helt ny stort värdshuset, motel/vandrahem med Livs och bensinmack direkt vid nya korsningen mellan RV 84 och E45 - kanske ocksa med tillskott fra staten.

Men at ingenting gar framot är ingen lösning för framtiden... .

Och spökstäder i Norrland kan man förhindra f. eks. om man sänkar där skatte/moms extremt. Pa kanariöarna betalar man generellt f. eks. endast 7% moms och skatte - och där tänkar man 3 ganger efter om man startar en fabrik eller företag i Madrid eller pa kanariöarna... . Samma sytem finns troligen ocksa i Norr-Norge.

David M

Citat från: Ersa skrivet 19 januari 2016, 19:59:51 PM
Denna alternativa sträcka är länge omdiskuterad, och kan dra upp en rejäl debatt på plats i Sveg. Det är inte alls självklart att man tillåter staten att bygga en förbifart som många fruktar kan riskera att förvandla landskapets och tillika kommunens centralort till en spökstad. Här sätter sig många mot sådana planer, bl.a alla handlare, de flesta företagare samt i princip alla politiska partier i kommunfullmäktige.




Exakt samma historia med planeringen av riksfyran/riksväg 15/E66/E22 mellan Almvik-Hyttan (korsningen med rv 40) utanför Västervik. Till saken hör att vägen alltid har gått sådär en halvmil utanför staden vid Rödsle (gästgivaregård på sin tid, idag ingenting alls i form av näringsställe) så det handlar inte om några mackar och vägkrogar som skulle försvinna, men vad politikerna har varit rädda för är att Västerviks stad ska tappa näringsliv och konkurrenskraft ifall E22 flyttades längre västerut ( överspelade farhågor om ni frågar mig, särskilt som det i likhet med andra svenska städer redan skett en handelsutglesning till stora butiker med tillhörande stora parkeringsplatser som ligger längs med Allén, infarten till stan. Kommunen omfattar dessutom båda sidorna om vägförkortningen så även om det vore så illa att butikerna flyttade ut till en anslutning vid nya vägen hade kommunen inte drabbats ett dugg och vad näringslivet beträffar kommer turisterna att åka eller segla till stan i vilket fall som helst på sommaren och för industrier som Slipnaxos spelar det ingen roll var vägen ligger. Lägg till att Västerviks närmaste konkurrenter ligger 10-14 mil bort i Östergötland eller Kalmar så kommer staden att förbli ett lokalt centrum även inom överskådlig tid, ha kvar sjukhuset m.m. ).



När ingenjörerna på Kalmarkontoret skissade upp en "förbifart" på 1950-talet innan Verkebäcksbron var klar skulle vägen ha blivit 9 km kortare om den gått "rakt" förbi Västervik. Efter bron och uträtningen som gjordes vid Hörtingerum 1993 skulle man idag spara ungefär 8 km med en rak väg, men planerarna har tagit hänsyn till Västerviks önskemål och planerar istället för att bredda och räta ut sträckan söder om Verkebäck till Gladhammar (idag en 9-metersväg med dålig profil och en ganska otäck korsning vid Hyttan i ett krön där lastbilar kan bli stående/ta mycket längre tid på sig än mötande trafik inser).
http://www.trafikverket.se/nara-dig/Kalmar/projekt-i-kalmar-lan/E22-genom-Kalmar/E22-delen-Gladhammar-Verkeback/
Fast även med den uträtningen så skulle en helt "rak" väg innebära en förkortning på drygt 7 km.

David M

Citat från: scaniaolsson skrivet 19 januari 2016, 20:20:47 PM

Även öster om Ronneby har saker hänt, mötesfri 2+1 väg med plankorsningar och även någon cirkulationsplats fram förbi Listerby och Förkärla. Vid Nättraby blir det sen motorväg en bit för att därefter bli motortrafikled (2+1) förbi Rosenholm och Karlskronaavfarterna. Strax efter Lösen Kyrka blir det sen vanlig mötesväg igen förbi Ramdala och fram till Jämjö.
Efter Jämjö är det sen mötesfritt förbi Fågelmara och upp till länsgränsen Brömsebro.

Ronneby-Nättraby är en mycket varierad sträcka vad gäller vägutformning (visst är det 2+1-väg och 100 på sina sträckor, men så rusar den tillåtna hastigheten ned till 60 och är försedd med vägkameror på två ställen för där korsas vägen av vägar uppe på backar vilket skymmer sikten, så kommer även två rondeller för Listerby och Hasslö). Det är alltid en oerhört ryckig körning på den vägen, för många som inte känner till den gasar på och så panikbromsar de när de inser att det är 60 och en kamera eller att det kommer en rondell... När det blir planskilt och LGF-fritt igen är det en mycket jämnare körning och mindre risk för de upphinnanden som sker där det inte längre är motorväg/motortrafikled.


Hade det varit 2+1-väg och motortrafikled som mellan Ronneby-Mörrum hade varit en annan sak, men som det är nu är det alltid ganska obekvämt att köra där den milen med de snabba tvärkasten i hastighet och vägutformning. Så jag hoppas att Blekinge inte släpper taget om en utbyggnad med planskilda korsningar och förbud för LGF för en ny E22/riksväg 27-väg där.



Mellan Karlskrona och Söderåkra kommer det dröja längre innan det händer något efter Jämjö på väg mot Kalmar (Bergkvara är nästan lika illa vad gäller genomfartstrafik som i Jämjö förutom trafikmängden är längden på 30-50sträckningarna och andelen tung trafik densamma) - Men Google Maps kanske kommer rekommendera E22:an mellan Karlskrona-Kalmar efter Jämjöförbifarten är byggd och inte (den kortare, rakare och vackrare men ack även smalare vägen) över Augerum-Flyeryd-Torsås/Lv 130 som idag

Sundås

Citat från: pnott skrivet 18 januari 2016, 20:27:45 PM
E22 söder om Kalmar byggs just nu om till motortrafikled (2+1) och en liten stump till motorväg.
Trafikverket brukar säga att kapacitetsgränsen för en 2+1-väg ligger vid 15000 - 16000 fordon per dygn. Där trafiken är högre än så bildas lätt köer i rusningstrafik.
E18 mellan Västerås och Köping är ett exempel på en sådan väg. Delen från där motorvägen övergår till motortrafikled väster om Västerås och fram till Hallstahammar har idag 19000 fordon per dag (och upp till 4 regionbussar i timmen). Här har Vägverket dragit igång en projektering men det finns inga beslut om att börja bygga.

Skall det bli på fler ställen än förbi Rinkabyholm? Förbi Bergkvara är ju fortfarande det stora problemet..

Det skall bli intressant att se hur det blir när det är klart, för här byggs iallafall för fullt. :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se