Linjebuss 1860 [bild]

Startat av Ebermark, 01 januari 2020, 19:26:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

På tal om 49-serien i Kallhäll så kommer här en bild på Linjebuss 1860. Bussen fick tillfälligt nummer 4916 när den flyttades från Motala till Kallhäll under hösten 1999. Den fick senare tillbaka sitt ursprungliga nummer 1860.

På denna bild i september 1999 är bussen sannolikt ute på sin sista körning i Östergötland innan den och systern 1858 skickades mot Kallhäll. Denna morgon skulle jag egentligen ha en annan buss, men av någon anledning som jag inte kommer ihåg nu så var den inte körduglig. Det enda som då fanns kvar på garageplan var denna buss som redan var avrustad inför flytten norrut. Bussen var aldrig placerad i Linköping utan hade bara mellanlandat i Linköping på sin väg från Motala till Kallhäll. Så denna morgon blev det ingen biljettförsäljning/visering på de linjer jag körde.

Ursprungligen levererades bussen som Näckrosbuss 6553 till Norrköping och ingick i en serie om fem likadana. Alla dessa bussar gick över till Linjebuss i juni 1998 och fick nummer 1856-1860. 1860 avyttrades slutligt 2006.

Linje 525 mellan Ljungsbro och Södra Hult lades ner 2017.


Walter

Tack för bild. Numreringen är lika logisk som vanligt.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ebermark

Citat från: Walter skrivet 01 januari 2020, 19:56:46 PM
Tack för bild. Numreringen är lika logisk som vanligt.

Ja frågan är om numren 4916-17 var ett lokalt initiativ i Kallhäll till dessa bussar? Finns inga spår i Linjebuss vagnförteckningar från den tiden att 1858 och 1860 skulle ha haft dessa nummer. Sannolikt upptäcktes felnumreringen när leverans av OmniLinkbussar med nummer 4916 och 4917 skedde till Råsta 2003.

F.Å

Citat från: Ebermark skrivet 02 januari 2020, 12:04:43 PM
Ja frågan är om numren 4916-17 var ett lokalt initiativ i Kallhäll till dessa bussar? Finns inga spår i Linjebuss vagnförteckningar från den tiden att 1858 och 1860 skulle ha haft dessa nummer. Sannolikt upptäcktes felnumreringen när leverans av OmniLinkbussar med nummer 4916 och 4917 skedde till Råsta 2003.

Det var även andra inflyttningar som omnumrerades. Två Ikarus-ledbussar 0785, 0786 (ex Jämtlandsbuss 285,286) fick nummer 4961-62, vilka inte återanvändes när dessa avförts.  Numren 0785 och 0786 dök senare upp på Råsta som Volvo/Säffle 2000 ledbussar med förflutet i Köpenhamnsregionen. Då med systern 0787.
Ett par ombyggda gas-Volvo från Skåne i 33-serien fick nummer i 48-serien, men numrerades tillbaka senare. 3336>4883, 3338>4884

Bussmicke

Citat från: F.Å skrivet 02 januari 2020, 19:35:47 PM
Det var även andra inflyttningar som omnumrerades. Två Ikarus-ledbussar 0785, 0786 (ex Jämtlandsbuss 285,286) fick nummer 4961-62, vilka inte återanvändes när dessa avförts.  Numren 0785 och 0786 dök senare upp på Råsta som Volvo/Säffle 2000 ledbussar med förflutet i Köpenhamnsregionen. Då med systern 0787.
Ett par ombyggda gas-Volvo från Skåne i 33-serien fick nummer i 48-serien, men numrerades tillbaka senare. 3336>4883, 3338>4884

Hette 6100-6102 i København.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Ebermark   det känns som du gjorde ett bra byte av buss den dagen  :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ebermark

Citat från: F.Å skrivet 02 januari 2020, 19:35:47 PM
Det var även andra inflyttningar som omnumrerades. Två Ikarus-ledbussar 0785, 0786 (ex Jämtlandsbuss 285,286) fick nummer 4961-62, vilka inte återanvändes när dessa avförts.  Numren 0785 och 0786 dök senare upp på Råsta som Volvo/Säffle 2000 ledbussar med förflutet i Köpenhamnsregionen. Då med systern 0787.
Ett par ombyggda gas-Volvo från Skåne i 33-serien fick nummer i 48-serien, men numrerades tillbaka senare. 3336>4883, 3338>4884

Där ser man. Vid en koll i vagnförteckningen finns Ikarus-bussarna registrerade som 0785 och 0786 från inköp 950901 till och med 960901 då de fick nummer 4961 och 4962. De danska bussarna som sedan fick 0785 och 0786 registrerades på Linjebuss Mölndal 961116 och hamnade i Råsta 001014.

Vad gäller de tidigare Lund-gasbussarna så finns likt 1858 och 1860 inga spår i registren att de skulle haft nummer i 48-serien.

Ebermark

Citat från: yngrot skrivet 03 januari 2020, 04:10:13 AM
Ebermark   det känns som du gjorde ett bra byte av buss den dagen  :)

Jo helt klart en trevlig buss att köra. Scania var inte så ofta jag fick köra under min tid på Linjebuss i Linköping fram till 2004. De tre övriga Scanialederna i serien 1856-57 och 59 fanns kvar i Linköping fram till 2009 men var under perioden 1999-2004 främst placerade i satellitdepån Ljungsbro där förarna hade varsin "personlig" vagn, så det var inte så många andra som fick möjlighet att köra dem under den tiden.

yngrot

Vi hade 2 Scania Van Hool i Borås dom gillade jag köra   :D     plus MaxCi i stadstrafiken
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina