Antikrundan presenterar..

Startat av Bussmicke, 04 augusti 2007, 21:31:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 04 augusti 2007, 21:31:25 PM
Är det rätt modell?



Caravelle kom senare. Om jag minns rätt i samband med att man vände bottenplattan så att motorn hamnade längst fram. Den här kallades väl rätt och slätt VW Bus.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero


Kinslayer

Caravelle fanns med bakmonterad motor också om jag inte är helt ute och cyklar men jag är inte nån expert på detta område. Snygg bild i alla fall Micke!

robbes

caravellen kom i början på 80 talet

Nico

Äldre VW-bussar, pickisar mm. kallades väl för Transporter och förkortades oftast bara med ett T? Första typbeteckningen var väl Typ 2 T1 som sedan följdes av T2 osv. fram tills dess Caravellen och LT-modellerna istället kom?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Trier

En bit ner på denna sidan:

http://www.utryckningsfordon.se/fordon/polis.htm

Finns denna bild:


Som tituleras VW T3 Caravelle och har bakmonterad motor.

//Mr T

Niklas Bygdestam

Men vad gällde med generation T3 med namnen Transporter och Caravelle? Vid ett tillfälle för ett antal år sedan jobbade jag på ett ställe där det fanns ett antal VW-bussar och de flesta var just generationen T3. Samtliga var av samma typ med utrymme för 7 passagerare, dvs att de hade bara ett enkelt framsäte och inte dubbelt som de ofta har. Men de hade olika namn, vissa hette Caravelle, andra hette Transporter och någon hette faktiskt Bus. Jag såg egentligen ingen skillnad på dessa heller trots skillnaderna i namn. Kan det vara frågan om olika årsmodell? De hade ju samma lösning med sätena och ingen var ren skåpbil utan alla var minibussar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

robbes

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 augusti 2007, 23:39:12 PM
Men vad gällde med generation T3 med namnen Transporter och Caravelle? Vid ett tillfälle för ett antal år sedan jobbade jag på ett ställe där det fanns ett antal VW-bussar och de flesta var just generationen T3. Samtliga var av samma typ med utrymme för 7 passagerare, dvs att de hade bara ett enkelt framsäte och inte dubbelt som de ofta har. Men de hade olika namn, vissa hette Caravelle, andra hette Transporter och någon hette faktiskt Bus. Jag såg egentligen ingen skillnad på dessa heller trots skillnaderna i namn. Kan det vara frågan om olika årsmodell? De hade ju samma lösning med sätena och ingen var ren skåpbil utan alla var minibussar

exakta skillnaderna vet jag ej men på senare modeller som ex vis polisbilen här så kännetecknas caravellen av fyrkantiga ljus i stället för de runda sedan så hade caravellen tex armstöd på stolarna o lite tjeckare ljudisolering än transporterna vet ej om hästkraftantalet påverkade något

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 augusti 2007, 23:47:58 PM
Det är fråga om olika standarder komfortmässigt.
T3:an fanns som Transporter vilket betydde i princip ett plåtrent skåp, Bus vilket var den enklaste varianten med säten (soffor), Caravelle/Caravelle C innebar lite bättre standard och Caravelle GL var topp of the line med armstöd på samtliga platser och tjockare isolering.
Dessutom fanns Multivan vilket var en bäddbar modell.
När T4:an kom 1991 fanns Transporter, Caravelle, Caravelle GL och Multivan kvar i programmet.
Multivan på T4 innebar fram till 2000 ca en bäddbar tresitssoffa längst bak och 1 eller 2 bakåtvända separata stolar placerade precis bakom framstolarna, 1999/2000 ersattes dessa stolar med snurrbara fåtöljer på skenor som kunde förskjutas framåt/bakåt.

//Lars



Det var intressant! Men du säger att Transporter var ett plåtrent skåp. De VW-bussar som fanns där jag jobbade hade ju säten precis som de som hette Bus och Caravelle. Kan de ha varit ombyggda då? Eller satt det fel märken i bak på dessa? Det känns ju faktiskt mest logiskt att Transporter borde ha varit rena skåpbilar men de som vi hade var ju inte det utan hade ju säten. De var inte heller plåtrena utan hade innerväggar precis som de som hette Bus och Caravelle. Felmärkning alltså?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Hans Fredriksson

Vill minnas att VW Caravelle fanns på 1950-60talet. En VW buss med sidorutor på takets nederkant.

Tobbe

Lägger ut en repris bild som är tagen med en värdelös mobilkamera

Niklas Bygdestam

Citat från: Tobbe skrivet 05 augusti 2007, 00:49:29 AM
Lägger ut en repris bild som är tagen med en värdelös mobilkamera



Nog måste det väl vara ovanligt med öppningsbara frontrutor?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lulebjörnen

Citat från: Niklas BygdestamNog måste det väl vara ovanligt med öppningsbara frontrutor?
Customtillbehör från USA. Det finns allt tänkbart/otänkbart att utrusta dom där gamla VW bussarna med.

BadTab

Kanonfin bild, kanner att jag far lov att beratta det ratta namnet, Vw kombi hette denna typ av vagn nar den saldes!

Till skillnad fran denna som hette 1300, trots att den hade 10 hk mer an den betydligt tyngre kombin!  ;)


Bjuder pa en kopp kaffe till den som forst listar ut var bilden e tagen!