Värmländska superhistoriska bussar och bolag, från 1900 - 1950

Startat av Lokalhistoria, 14 oktober 2018, 14:34:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lokalhistoria

Jag söker information och bilder om de tidiga värmländska bussarna och bolagen, något som verkar vara bortglömt i nutid, trots att det fanns stora bolag. Jag håller på och skriver om ett av de större, Trafik A.-B. Haglund & Larsson. De körde i stort sett över halva Värmland, men är nu bortglömda.

Om inte annat så kan det vara ett ämne att fylla på, Värmland verkar dåligt representerat å detta forum.

Björn Forslund


Lokalhistoria

Jag har skickat förfrågan till dem, men inte fått nåt svar än.

Överlag verkar nästan alla gamla bussbolag vara bortglömda. Någon uppgift finns det om Arvid Carlsson som hade Grumsbussen, men övriga likvärdiga storleksmässigt (minst) finns knappt omnämnda nånstans. Att små, med ett par bussar bara, lätt glider in i glömskan är ju vanligt, men beklagligt det också.

Alla har ju bidragit på nåt sätt till de bussbolag som finns nu, därför behöver de dokumenteras.

Därför ställer jag frågan igen: Finns det nån som har uppgifter eller bilder om de tidiga värmländska bussbolagen?

Kanhända tidsperioden ska ha samma startår som bilismen, men det är definitivt frågan om automobilomnibus. Tiden efter 1950 är ganska väl upptecknad, därför sätter jag hitre gränsen där.