På nya, smalare Värtavägen - två SL-bilder

Startat av Hasse L, 30 september 2018, 22:35:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Linje 1 återgick i början av september till att trafikera Värtavägen sedan ett långvarigt byggande av cykelbana ägt rum. Stoppförbud gäller numera längs hela den sida där cykelbanan har tillkommit.

HSL 599 - Keolis 7205.


XNF 913 - Keolis 4069.

Fredrik Gelin

Det har redan framkommit synpunkter från förarna gällande framkomligheten på nämnda gata. Vägen/gatan upplevs som smal och i vissa fall är det så smalt att det inte går att passera en annan buss ens med en personbil vilket möjligen var var tanken från stadens sida men blir opraktiskt i verkligheten.
Jag reagerade även på hur man placerat skyltarna över cykelbanorna, det blir nog knepigt att ploga cykelbanorna med lastbil eller större traktor.
Det blir även intressant att se om bussförarnas farhågor om bristande framkomlighet i samband med plogvallar på Värtavägen besannas eller inte när snön så småningom kommer.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Nico

Som sagt alltför vanligt numera, jämför med tråden om Bromma sjukhus. Listan kan sedan tyvärr lätt göras ännu längre med allt från Vasagatan till diverse nybyggnation runt om. Trafikförvaltningen har visserligen riktlinjer för detta (vars mått ändå är snålt hållna), men många väghållare väljer numera alltså att ignorera detta. Istället landar det krav (från bla allmänheten) på att man ska köra då gemene man inte förstår vad detta innebär. I sak är detta upplägg olyckligt då det förr eller senare kommer bli så att trafik antagligen läggs om eller tas bort.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Tyvärr har du alltför rätt.
Det finns krav från Trafikförvaltningen och andra som styr hur gaturummet bör utformas, men det verkar flera kommuner strunta i när man bygger nya eller renoverar befintliga gator eftersom konsekvenserna före Vasagatans ombyggnad varit ytterst begränsade.
Tyvärr blir då det enda "vapnet" Trafikförvaltningen och entreprenörerna I busstrafiken kan ta till att flytta bort busstrafiken i den mån det går och det tror jag att vi kommer att få se mer av framöver om inte politikerna i kommuner och landsting tänker om och ger sina förvaltningar tydligare uppdragsbeskrivningar.
En annan del av problemet verkar vara en hierarkisk struktur där enskilda tjänstemän i förvaltningarna inte själva tillåts kontakta ansvariga politiker för att få tydligare instruktioner för sitt arbete.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

Täby kommun påstår att SL (Trafikförvaltningen) har rätt att tvångsinlösa mark för kollektivtrafiken. Känns som att det inte stämmer när det ser ut som det gör överallt.

zjbus

Helt fel väg att flytta bort busstrafiken, flytta bort (tillbaka) cyklisterna från trafiken till normalstora cykelbanor, det ter ju sej bara löjligt att se dessa motorvägsbreda cykelbanor allt mer dominera, cyklister är dom trafikanter som behöver minst utrymme.

Nico

Citat från: buskörare skrivet 02 oktober 2018, 09:50:03 AM
Täby kommun påstår att SL (Trafikförvaltningen) har rätt att tvångsinlösa mark för kollektivtrafiken. Känns som att det inte stämmer när det ser ut som det gör överallt.

Kan definitivt bekräfta att det påståendet inte stämmer. För vägtrafik gäller dessutom att TF inte äger väginfrastrukturen utan vägen ansvarar respektive väghållare för.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

zjbus

Citat från: Nico skrivet 02 oktober 2018, 13:48:33 PM
Kan definitivt bekräfta att det påståendet inte stämmer. För vägtrafik gäller dessutom att TF inte äger väginfrastrukturen utan vägen ansvarar respektive väghållare för.
Kan du berätta vad som skulle göra dej mer trovärdig än Täby kommun?

Ersa

Finns det ens någon källa till att Täby kommun uttalat sig så? En länk räcker. Jag försöker inte vara dryg eller så, utan jag vill seriöst veta.

Olle

Citat från: Ersa skrivet 02 oktober 2018, 13:59:52 PM
Finns det ens någon källa till att Täby kommun uttalat sig så? En länk räcker. Jag försöker inte vara dryg eller så, utan jag vill seriöst veta.

Det kan väl gälla spårtrafik?

Nico

Citat från: Ersa skrivet 02 oktober 2018, 13:59:52 PM
Finns det ens någon källa till att Täby kommun uttalat sig så? En länk räcker. Jag försöker inte vara dryg eller så, utan jag vill seriöst veta.

Citat från: Olle skrivet 02 oktober 2018, 16:11:43 PM
Det kan väl gälla spårtrafik?

För Roslagsbanan vill jag minnas att det fortfarande finns vissa markreservat kvar för ev. framtida utbyggnad på några ställen. Att däremot expropriera mark (begreppet tvångsinlösen gäller väl bara aktier och motsvarande) är en procedur som tom. Trafikverket försöker att undvika. Expropriering av mark är även väldigt hårt reglerat i lag. Söker man på expropriering så dyker det upp ganska mycket.

Trafikförvaltningen (SL) bygger ju sedan inte heller spårtrafik bara för sakens skull och i de fallen (med tanke på hur dyrt det är att bygga ny spårinfrastruktur) så brukar det kräva en mängd överenskommelser mellan många olika parter. Jämför med hur många parter som varit inblandade i utbyggnaden av t-banan mot Nacka, Citybanan osv. Mycket ligger då även i Sverigeförhandlingen och annat. Senast det var någon större expropriering var väl Mälarbanan och Trafikverket ansvarade då.

Att det skulle exproprieras mark för busstrafik har jag aldrig hört talas om och tror inte på. För bussarna handlar det normalt oftast bara om att de får maka på sig och köra där det erbjuds... eller numera avstå om det blir för trångt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Citat från: zjbus skrivet 02 oktober 2018, 13:57:23 PM
Kan du berätta vad som skulle göra dej mer trovärdig än Täby kommun?

Jag har jobbat professionellt med dylika frågor under ett antal år inom SL-busstrafiken i stort och över hela länet. Tror därför att min trovärdighet är ganska hög.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 02 oktober 2018, 13:48:33 PM
Kan definitivt bekräfta att det påståendet inte stämmer. För vägtrafik gäller dessutom att TF inte äger väginfrastrukturen utan vägen ansvarar respektive väghållare för.

Det gällde Roslagsbanan just då, men den här personen påstod även att det gällde t.ex bussterminalen vid Täby C, som Täby kommun minsann inte haft nått att säga till om gällande bygget av. Men inte vägar i den bemärkelsen kanske.

Tillägger att Täby kommuns trovärdighet öht när det gäller kollektivtrafiken är låg eftersom de har ljugit flera gånger förr.

Fredrik Gelin

När det gäller bussterminalen i Täby centrum kanske kommunen inte har haft så mycket inflytande över den, den ligger väl på privat mark och antar jag har utformats i samarbete med Trafikförvaltningen och/eller landstinget.
Hela vägnätet i omedelbar anslutning till centrumet har jag för mig har bekostats av Centrumbolaget.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

#14
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 oktober 2018, 20:48:18 PM
När det gäller bussterminalen i Täby centrum kanske kommunen inte har haft så mycket inflytande över den, den ligger väl på privat mark och antar jag har utformats i samarbete med Trafikförvaltningen och/eller landstinget.
Hela vägnätet i omedelbar anslutning till centrumet har jag för mig har bekostats av Centrumbolaget.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Täby kommun har ju byggt rondellerna och Marknadsvägen? Sen undrar jag hur vanligt det är att
1. Kommunen inte har nått att säga till om vid privat ägande? Köper du en tomt får du ju inte bestämma själv hur och vad du ska bygga där, även om du äger tomten.
2. En privat ägare tar på sig att bygga en kommuns enda bussterminal?
Nu planerar Täby kommun dessutom för en ny sådan.