Arriva 8111 (Volvo B9S) - nu i SL-rött - 11 september 2018

Startat av Mikael T Nilsson, 11 september 2018, 12:19:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 november 2018, 22:31:37 PM
SL köpte i princip bussarna åt entreprenörerna med krav på att bussarna inte fick användas utanför det kontrakt de köptes för.
Efter trängselförsöket har SL finansierat inköp av gas- och etanolbussar och även då ställt krav på att bussarna inte får användas utanför de kontrakt de köpts till utan SLs uttryckliga medgivande.
Numera har SL dock frångått denna lösning och låter entreprenörerna köpa de fordon som krävs för trafiken i respektive kontrakt.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

"Köpte åt" bör nog kompletteras med att entreprenörerna var tvungna att hyra bussarna enligt resp trafikavtal, just då kanske en nödvändig lösning men på tid och längd en mindre lyckad sådan, bussar som ska följa kontrakten oavsett entreprenör ställer gärna till problem, vid upphandling måste man ta höjd för att man tvingas hyra fordon med okänd servicehistorik och skick

Fredrik Gelin

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 03 november 2018, 22:57:47 PM
"Köpte åt" bör nog kompletteras med att entreprenörerna var tvungna att hyra bussarna enligt resp trafikavtal, just då kanske en nödvändig lösning men på tid och längd en mindre lyckad sådan, bussar som ska följa kontrakten oavsett entreprenör ställer gärna till problem, vid upphandling måste man ta höjd för att man tvingas hyra fordon med okänd servicehistorik och skick
Visst är det så att entreprenörerna ålagts att hyra de bussar SL har bekostat, men det har å andra sidan tidigare varit bussar som av olika orsaker inte varit intressanta för entreprenörerna att bekosta själva.
Att de skulle vara problematiska vid ett entreprenörsbyte är inte min erfarenhet eftersom det görs besiktningar både av SL löpande och mellan entreprenörerna i samband med övertagandet.
Jag tycker inte att man köper grisen i säcken så att säga då de flesta vet hur underhållet ser ut oavsett entreprenör.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk