Capitolen är den fd SJ-buss(2890) som senare blev skolbuss på Gotland.
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Sodertalje_ca67_zpscfsitegq.jpg~original)
Citat från: Greger Larsson skrivet 05 november 2017, 18:27:26 PM
Capitolen är den fd SJ-buss(2890) som senare blev skolbuss på Gotland.
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Sodertalje_ca67_zpscfsitegq.jpg~original)
Är Metrolpolbussen Jönköpingsmetropolen?
Ja, det är Jönköpingsmetropolen. Men kan någon förklara varför den har D-nummer?
Ägdes den av Eskilstuna Omnibusstrafik?
Mvh Arne Widgren
Citat från: Arne Widgren skrivet 05 november 2017, 19:32:03 PM
Ja, det är Jönköpingsmetropolen. Men kan någon förklara varför den har D-nummer?
Ägdes den av Eskilstuna Omnibusstrafik?
Mvh Arne Widgren
TJH Huskvarna sålde sin Metropol F 542 till AB Eskilstuna Omnibustrafik, Eskilstuna 1966-06-02
Mvh zjbus
Citat från: zjbus skrivet 05 november 2017, 20:28:35 PM
TJH Huskvarna sålde sin Metropol F 542 till AB Eskilstuna Omnibustrafik, Eskilstuna 1966-06-02
Mvh zjbus
Ja, men gick den i trafik i Eskilstuna? Var den inte i praktiken i Södertälje hela tiden efter köpet?
Citat från: Greger Larsson skrivet 05 november 2017, 20:47:16 PM
Ja, men gick den i trafik i Eskilstuna? Var den inte i praktiken i Södertälje hela tiden efter köpet?
Det antar jag att den gjorde t.o.m. 1967-09-03, Södertälje Omnibus AB förvärvade bussen 1967-09-28.
Citat från: zjbus skrivet 05 november 2017, 21:14:15 PM
Det antar jag att den gjorde t.o.m. 1967-09-03, Södertälje Omnibus AB förvärvade bussen 1967-09-28.
Ja, det är den teoretiska biten ;) men i praktiken var det kanske inte så.
Citat från: Greger Larsson skrivet 05 november 2017, 22:10:18 PM
Ja, det är den teoretiska biten ;) men i praktiken var det kanske inte så.
Har du någon teori?
Vet du var och när bilden är tagen?
Bussen gick i trafik i Södertälje. Eskilstuna Omnibuss hade samma ägare som SOAB så bussarna kunde ju flyttas som man behagar. Att bussen skulle ha hamnat i Södertälje först flera veckor efter högeromläggningen är ju fel.
Citat från: Björn Forslund skrivet 05 november 2017, 22:43:14 PM
Bussen gick i trafik i Södertälje. Eskilstuna Omnibuss hade samma ägare som SOAB så bussarna kunde ju flyttas som man behagar. Att bussen skulle ha hamnat i Södertälje först flera veckor efter högeromläggningen är ju fel.
Då var det klargjort, kan inte du informera SBH om de rätta förhållandena?
Capitolen då. Vad har den för bakgrund? Och hur kommer det sig att den hamnade på Gotland?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 november 2017, 00:59:07 AM
Capitolen då. Vad har den för bakgrund? Och hur kommer det sig att den hamnade på Gotland?
Jag vet lite grand om 2890. Det var ett s k järnspett, det vill säga en Capitol med manuell växellåda. Det fanns alltså en "normal' växelspak vid förarplatsen. Jag hade bussen som "min" buss några månader hösten 1966. Jag var placerad i Huddinge, körde för SJ. Jag hade samma delade tjänst varje vardag. Förstärkning på linje 743 från Västerhaninge och in till Ölandsgatan. På eftermiddagen körde jag skolbuss från Handen via Västerhaninge, Tungelsta, Sorunda till Stora Vika. Därefter tomkörning tillbaka till Huddinge. Jag gillade 2890 men på senhösten blev det kyligt vid förarplatsen på grund av att framdörrarna var lite fladdriga och släppte in kall luft. Därför bad jag att slippa vagnen på min tur.
Ingwar
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 november 2017, 00:59:07 AM
Capitolen då. Vad har den för bakgrund? Och hur kommer det sig att den hamnade på Gotland?
Mer läsning om Fd SJ 2890
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,58384.15.html
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,67141.msg470499.html#msg470499
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,28853.msg215958.html#msg215958
Märkligt med denna Metropol! Är detta Jönköpings blåa lack som är snarlik SOABs eller är det SOABs egen lack? Finns det inte en bild på Metropolen hos Spårvägsmuseet vid Skanstull Stockholm där den är brungrå och utan snibb? Har den varit blå-brungrå-blå eller är den brungrå en färgfejkning på bilden? Ser inte riktigt ut så. När fick den i så fall denna brungråa färg?
Mr H
Den har väl aldrig varit Jönköpingsblå. Första ägare var ju Jönköping-Huskvarna där den var gråbrun med rött tak.
Här är bilden med bussen vid Skanstull i Jönköping-Huskvarnas lackering: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/metropolbuss-huskvarna-jonkoping-79087/
Citat från: Mr H skrivet 06 november 2017, 18:35:33 PM
Märkligt med denna Metropol! Är detta Jönköpings blåa lack som är snarlik SOABs eller är det SOABs egen lack? Finns det inte en bild på Metropolen hos Spårvägsmuseet vid Skanstull Stockholm där den är brungrå och utan snibb? Har den varit blå-brungrå-blå eller är den brungrå en färgfejkning på bilden? Ser inte riktigt ut så. När fick den i så fall denna brungråa färg?
Mr H
Det är SOAB-blå. Eller möjligen EOT-blå(det var väl samma färg?) när det nu var EOT som stod som ägare. Sen kom ju Metropolen från TJH som hade brun/röd lack på sina bussar till skillnad från Kommuntrafiken som hade blå. Så småningom blev det ett och samma av dessa bolag och då blev blå den gemensamma färgen, men den innan dess hann TJH även ändra sina färger till gult och då var Metropolen inte kvar.
Hans Fredrikssons sida med TJH-bussar (http://www.jsbs.se/fredriksson/Jonkoping%20Huskvarna%20bussarna.htm)
För att gå in på Capitolen. Denna hade alltså "spett i golvet", dvs helt manuell växellåda. Jag trodde knappt det fanns Capitoler som hade detta. Jag trodde det var Pys-Wilson som gällde.
Så hur många Capitoler fanns det med helt manuell växellåda, dvs "spett i golvet"?
Hur kommer det sig att man inte flyttade ratten inför högertrafik på denna Capitol? Annars brukade väl den generationen Capitoler genom denna ombyggnad?
Citat från: Harald Nordius skrivet 06 november 2017, 19:47:19 PM
Den har väl aldrig varit Jönköpingsblå. Första ägare var ju Jönköping-Huskvarna där den var gråbrun med rött tak.
Här är bilden med bussen vid Skanstull i Jönköping-Huskvarnas lackering: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/metropolbuss-huskvarna-jonkoping-79087/
Tack för denna informativa information./Ulf
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 november 2017, 21:25:57 PM
För att gå in på Capitolen. Denna hade alltså "spett i golvet", dvs helt manuell växellåda. Jag trodde knappt det fanns Capitoler som hade detta. Jag trodde det var Pys-Wilson som gällde.
Så hur många Capitoler fanns det med helt manuell växellåda, dvs "spett i golvet"?
Hur kommer det sig att man inte flyttade ratten inför högertrafik på denna Capitol? Annars brukade väl den generationen Capitoler genom denna ombyggnad?
Det fanns 10st "spett". SJ:s policy var inte inte helombygga äldre bussar, och dessa udda stadsbussar var ju inte lämpliga att delombygga o flytta ut på landsorten. Sedan var de ganska svårkörda med sin manuella växellåda så man valde att sälja dem till Wallenbergs bussbolag. De flesta hamnade nog i Pakistan.