Nya linjeupplägg i Linköping och Norrköping från juni i år

Startat av Ebermark, 04 mars 2020, 21:05:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ulf Berlin

Bra schematiska kartor.
Det man slås av är skillnaden mellan storlekarna över städernas trafik./Ulf

virtual1

Ja, hur kommer det sig egentligen?  Det bor bara c:a 17000 per mer i Linköpings tätort än i Norrköping,  hur tusan kan man då ha ett i princip dubbelt så stort linjer?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Ebermark

Lite förklaring på funderingarna:
1. Spårvagnarna i Norrköping står för en stor del av resandet. De är kapacitetsstarka så trafiken behöver inte vara lika tät som i Linköping i dessa stråk. 2/3 av resandet sker med spårvagnarna medan kilometerproduktion endast är på drygt 40% av totalen. Hade det bara varit busstrafik hade man behövt skruva upp turtätheten i spårvagnsstråken med fler kilometer som följd.

2. Norrköping är en mer kompakt stad. I de flesta stråk är det bebyggelse hela vägen till ändhållplats eller relativt kort avstånd mellan bostadsområdena. I Linköping är det tvärt om, alltså en central bebyggelse och sedan rätt långa sträckor med låg befolkningstäthet innan man når ut till ytterområdena i många av stråken. I Norrköping är det generellt sett även kortare avstånd från centrum till de flesta ändhållplatser jämfört med Linköping.

Maven

Intressant med nya linjenätet!
Och Ebermarks förklaringar, som jag till fullo instämmer i, visar ju att det ligger mycket i Norrköpingsbornas beskrivning av sin egen stad som en liten storstad, medan Linköping anses vara en förvuxen småstad. Det är ju uppenbart vilken typ av stadsplanering som är bäst för en kostnadseffektiv och attraktiv kollektivtrafik!




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Bussmicke

#5
Citat från: virtual1 skrivet 05 mars 2020, 12:54:40 PM
Ja, hur kommer det sig egentligen?  Det bor bara c:a 17000 per mer i Linköpings tätort än i Norrköping,  hur tusan kan man då ha ett i princip dubbelt så stort linjer?

Stadstrafiken i Norrköping är ju sömnig i jämförelse med Linköping. Står man uppe vid Söder Tull i Norrköping händer det ju nästan ingenting medan det är full fart i Linköping...
Så 100-linjerna försvinner Redan från Norrköping. Linköping har ju haft 2-siffrigt länge.
På tal om spårvagnarna där tycker jag de kör otroligt långsamt jämfört med Göteborg...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

VincentJkpg

Citat från: Bussmicke skrivet 06 mars 2020, 02:50:39 AM
Stadstrafiken i Norrköping är ju sömnig i jämförelse med Linköping. Står man uppe vid Söder Tull i Norrköping händer det ju nästan ingenting medan det är full fart i Linköping...

Kan verkligen intyga om detta. Var i Linköping nån vecka sen och Norrköping idag. Vilken skillnad! Man märker verkligen skillnaden i stadsuppbyggnad mellan Lin/Norr/Jönköping. Ganska lika i storlek ändå men enorm skillnad i upplägg på stadstrafiken