SL's nya priser

Startat av buskörare, 03 januari 2020, 12:43:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Blev väldigt förvånad över att man justerade enkelbiljettspriserna så att appen kostar lika mycket som reskassa. Då har reskassan spelat ut sin roll hos oss med appen då. En del i att på sikt få bort korten till förmån för mobilen?

Ersa

Den stora blågrå gamla kortläsaren sjunger väl ändå på sista versen, och måste ersättas av nya system i en nära framtid. Det kanske blir kombinationer av nyare chipkort, kontaktlösa bankkort, samt optiska läsare mot skärmar. I alla bussar och spärrar.

BSB101

Citat från: buskörare skrivet 03 januari 2020, 12:43:10 PM
Blev väldigt förvånad över att man justerade enkelbiljettspriserna så att appen kostar lika mycket som reskassa. Då har reskassan spelat ut sin roll hos oss med appen då. En del i att på sikt få bort korten till förmån för mobilen?
Du var inte mer förvånad över att det var dyrare att betala med en lösning där du tillhandahöll själva den fysiska lösningen biljetten fanns på? Ser ingen orsak till varför priset ska skilja bara för att man väljer app eller reskassa på kort.

Sundås

Jag tror att analysen att de på sikt vill få bort korten är riktig. Det är ju en utveckling som sker på fler håll.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ersa

Citat från: Sundås skrivet 13 januari 2020, 09:21:31 AM
Jag tror att analysen att de på sikt vill få bort korten är riktig. Det är ju en utveckling som sker på fler håll.

Knappast "få bort". Mera att de faller bort helt naturligt, då tekniken och kortläsarna i bussarna (Access) börjar bli gammalt och omodernt. Som jag redan skrev ovan.

Sputnik

Citat från: Ersa skrivet 13 januari 2020, 10:36:08 AM
Knappast "få bort". Mera att de faller bort helt naturligt, då tekniken och kortläsarna i bussarna (Access) börjar bli gammalt och omodernt. Som jag redan skrev ovan.

Finns mer att läsa här:
https://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/aktuella-projekt/nasta-biljettsystem/

Erling.L

När en produkt sjunker under ett visst tal användare så blir kostnaden för högre per användare, så det är nog så enkelt att såpass få använder kassan numera så de får stå för den ökade kostnaden för  å hålla systemet rullande
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Traesk

Det är nog ett strategiskt val som är helt rimligt. Kunden själv bestämmer vilket medium som är enklast. Man skulle t o m kunna argumentera för att det kan vara en del av en tillgänglighets- och digitaliseringsstrategi.