Transdev säljer Flygbussarna

Startat av henninggulddager, 19 november 2019, 11:40:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Först hette det People Travel Group som bytte namn till Merresor. Detta om jag minns rätt.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

zjbus

Citat från: Bussmicke skrivet 20 november 2019, 15:29:06 PM
Ingen som funderat på Bergkvarabuss?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Om du läser inläggen i tråden så ser du att det har spekulerats om dom.

Maven

Citat från: yngrot skrivet 20 november 2019, 08:59:53 AM
Ändå lite förvånande att Transdev säljer Flygbussarna  de går ju med vinst

Det kan väl vara ett bra tillfälle att sälja då. Man brukar få betydligt bättre betalt än för ett företag som går med förlust.

homer

Citat från: S Svensson skrivet 20 november 2019, 11:49:42 AM
Även om det blir en liten avkastning så är det troligt att FAC kommer att få det svårare i framtid. Airportbus /så kallad Flygbuss/ kommer få det svårt i framtiden.
Nu vet jag inte exakt vilka linjer man kör mer än man har trafik till Bromma,Skavsta och Arlanda i Stockholm;Till Landvetter flygplats i Västsverige och till Sturup från Malmö.
Flygtrafiken påstås minskad i framtid. Antalet resenärer till Landvetter kan minska eftersom Västtrafik troligen behöver köra vissa delar och vad gäller Stockholm så är det väl enbart till Arlanda som det behövs flyg och buss som anslutning.

Vem kan ta över ? I princip måste man ha en trafikansvarig som kan godkännas. Merresor är väl ett bolag som Veolia drev och gick över till Transdev. Möjligen kan ju Veolia ta över men de kanske tycker mer om skrot än bussar.
Kanske är det så att det kan bli integration bakåt, dvs det blir flygplatserna som får sköta Transfer dit.
Flygbussar säljs,Arrivas tåg och bussar säljs, MTR går dåligt, .. Vad månde hända.  När man är på väg mot en lågkonjunktur kan en del fenomen inträffa. Göra sig av med delar som inte behövs i en lågkonjunktur. Säljs de lite tidigare går det att få bättre betalt. Är det så det ser ut i dag tror Ni ?

De här låter som rent svammel och önsketänkande från vänsterpolitiskt håll, i min verklighet finns de absolut ingenting som tyder på att flygandet skulle minska, snarare pekar väl allt på att de kommer växa ännu mer och arlanda står inför stora utbyggnadsplaner

S Svensson

Citat från: Bussmicke skrivet 20 november 2019, 15:34:29 PM
Först hette det People Travel Group som bytte namn till Merresor. Detta om jag minns rätt.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Ja Du Michael ! Det fanns ett tag för ett antal år sedan något som tog över flygbussar Stockholm-Arlanda som kallades som ovan PTG. Det var en herre med namn Bergqvist och en med namn Jofs. Senare köptes företag i Kinna -Marks Limousine AB- och senare även Ramkvilla. Mig veterligt så var delägde de Merresor AB. Vill minnas att SJ också var med och någon mera. På den tiden kom flygbussarna att delvis skötas från Näsområdet i Kinna (på gränsen till Skene). I samband med detta uppkom troligen en del brist på pengar, det som kallas likvida medel. Hela företaget såldes till Veolia (möjligen dåvarande namn Connex).  När ett bolag köper ett annat brukar man undersöka det företag som tas över. Tyvärr gjorde inte Veolia detta. Så de tog över PTG och deras del av Merresor. Så uppstod en situation som det pratats om en del. Jag vet inte om inblandade personer kände till något om ekonomi, eller kanske kände de till det hela alltför bra. PTG och några av de övertagna företagen fördes över till moderbolaget. Veolia tog i vilket fall över och senare blev Merresor ett helägt dotterbolag och PTG har troligen bytt namn till Flygbussarna. Solid info finns inte kvar och efterföljaren tar betalt för att få fram uppgifter. Möjligen är Flygbussarna ett nytt bolag.
Jag vill påpeka det kanske självklara. Ett företag går inte bättre för att man byter namn. I princip anser jag att ett speciellt flygbussföretag(alltså vägbussar inte flygmaskinen flygbuss-airbus- i Göteborgsområdet är fel. Ett sådant företag bör ha samma biljettsystem som trafiken i övrigt. Skall kunna ta upp passagerare på hållplatser som även övriga linjer använder. Nu finns ingen hållplats vid korsningen RV40 och vägen till flygplatsen.

Ersa

Citat från: homer skrivet 20 november 2019, 16:38:26 PM
De här låter som rent svammel och önsketänkande från vänsterpolitiskt håll, i min verklighet finns de absolut ingenting som tyder på att flygandet skulle minska, snarare pekar väl allt på att de kommer växa ännu mer och arlanda står inför stora utbyggnadsplaner

Om man på något sätt lyckas lägga ner Bromma i framtiden, faller det ju rätt naturligt att Arlanda får ta över den trafiken. Viss trafik kan kanske läggas på Skavsta och Västerås, men hur det än blir kommer ju busstrafik även fortsättningsvis att behövas till de återstående flygplatserna. Ärna i Uppsala får knappast något civilflyg, då Försvarsmakten står i startgroparna att starta upp F16 igen. Med tanke på att Arlandabanan inte blir fri att trafikera för alla förrän 2040 (då A-trains trafikrätt, eller vad det nu heter, går ut) lär bussarna snurra på åtminstone fram tills dess.

Jo

Citat från: S Svensson skrivet 20 november 2019, 11:49:42 AM

Flygbussar säljs,Arrivas tåg och bussar säljs, MTR går dåligt, .. Vad månde hända.  När man är på väg mot en lågkonjunktur kan en del fenomen inträffa. Göra sig av med delar som inte behövs i en lågkonjunktur. Säljs de lite tidigare går det att få bättre betalt. Är det så det ser ut i dag tror Ni ?

Sen är väl upphandlad kollektivtrafik ganska okänslig för konjunktur. Snarare blir det lättare att rekrytera attraktiv personal istället att köpa övertidstimmar eller få det som blir över hos AF. Även om flygbussarna och beställningstrafik som ju i så fall skulle påverkas av kundens beteende i lågkonjunktur kanske fler väljer bussen istället för taxi eller A-train i tillräcklig stor utsträckning för att det ska väga upp minskningen av flöden ut till Arlanda.

Sundås

Citat från: Ersa skrivet 20 november 2019, 18:34:14 PM
Med tanke på att Arlandabanan inte blir fri att trafikera för alla förrän 2040 (då A-trains trafikrätt, eller vad det nu heter, går ut) lär bussarna snurra på åtminstone fram tills dess.

Denna förlängdes nyligen till 2050.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

buskörare

Försäljningen ska vara avklarad har jag hört. Nån som vet hur det slutade?

Martin Maltkvist

Citat från: buskörare skrivet 04 december 2019, 09:38:32 AM
Försäljningen ska vara avklarad har jag hört. Nån som vet hur det slutade?
Hur säker bedömer du din källa som?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

buskörare

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 04 december 2019, 12:58:10 PM
Hur säker bedömer du din källa som?

50%. Han påstår att anställda fått papper på det.

Bussmicke

Då är vi intresserade att veta vem det blir och vilken datum de tar över. :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Citat från: buskörare skrivet 04 december 2019, 16:55:09 PM
50%. Han påstår att anställda fått papper på det.

Om det gått ut till alla anställda borde det vara känt för skribenter här och branchmedia samtidigt.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Citat från: Walter skrivet 04 december 2019, 17:30:29 PM
Om det gått ut till alla anställda borde det vara känt för skribenter här och branchmedia samtidigt.

Precis som jag tycker.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Citat från: Walter skrivet 04 december 2019, 17:30:29 PM
Om det gått ut till alla anställda borde det vara känt för skribenter här och branchmedia samtidigt.

Håller med, därav frågan här.