Registreringsskyltar

Startat av Lasse i Bdn, 02 juli 2019, 17:38:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lasse i Bdn

Förr fans det något samband mellan olika bussbolag vid registrering av nya bussar man fyllde bokstäverna tills kombinationerna tills det tog slut, men nu tycks det som om trafikverket bara kastar ut numren med bokstav hur som helst.
Finns det något planerat?

homer

har för mig jag läst att det är en slumpgenerator hos myndigheten som bestämmer

Ersa

I och med att den nya systemet med bokstav på slutet introduceras, är det ju så många kombinationer lediga att det inte finns någon anledning att hålla sig till samma serie med tre bokstäver, till de tar slut.

Lasse i Bdn

Fortsättning på tråden.
Används den gamla kombinationen längre. Jag har bara sett den nya på personbilar mm.

Walter

Jodå den gamla används men absolut majoritet är med den nya kombinationen vid nyregistrering. Se t.ex på SBH o nya förregistrerade bussar. Finns några med 3 bokstäver och 3 siffror.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

zjbus

Citat från: Lasse i Bdn skrivet 02 juli 2019, 17:38:47 PM
Förr fans det något samband mellan olika bussbolag vid registrering av nya bussar man fyllde bokstäverna tills kombinationerna tills det tog slut, men nu tycks det som om trafikverket bara kastar ut numren med bokstav hur som helst.
Finns det något planerat?
Menar du med förr de gamla skyltarna med länsbokstav som var med till 1973?

S Svensson

Ursäkta !
Jag har för sig att bokstäverna går att översätta till siffror och att det går att läsa ut något. Har jag fel ?

Nico

Citat från: Lasse i Bdn skrivet 14 december 2019, 17:04:30 PM
Fortsättning på tråden.
Används den gamla kombinationen längre. Jag har bara sett den nya på personbilar mm.

De nya skyltkombinationerna förekommer även på bussar, lastbilar mm. Har även sett det på nya utryckningsfordon mm.

Sedan var det väl enklare förr (när det var en mera manuell hantering som gällde) att avdela ett visst antal nummer i en speciell serie för vissa ändamål. Frågan är även om det var bussbolagen som begärde det själva eller om det bara blev så när en viss tillverkare/generalagent inkom med en samtidig registreringsbegäran för en större omgång likartade fordon.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Walter

Citat från: S Svensson skrivet 14 december 2019, 18:27:28 PM
Ursäkta !
Jag har för sig att bokstäverna går att översätta till siffror och att det går att läsa ut något. Har jag fel ?

Tänker du på de personliga skyltarna som kan ha olika antal tecken och lite mer hur som i kombination?
O en fyra kan utläsas på engelska som four=för som ett exempel.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Harald Nordius

Citat från: Walter skrivet 14 december 2019, 19:06:33 PM
Tänker du på de personliga skyltarna som kan ha olika antal tecken och lite mer hur som i kombination?
O en fyra kan utläsas på engelska som four=för som ett exempel.
Han syftar nog på att registreringsnumret kan skrivas med enbart siffror genom att varje bokstav översätts till en tvåställig sifferkod. Om du har en bil kan du se registreringsnumret i sifferform på registreringsbeviset.