Volvo elbuss vs BYD

Startat av yngrot, 13 november 2019, 21:24:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Idag var jag i Göteborg och åkte både GS elbuss 2 axlig och Transdev ledvagn på linje 16. Jag föredrar Volvo då den går mycket tystare både vad gäller ljud från drivning och fläktljud. Förmodligen bättre förarmiljö på Volvo än BYD  på BYD är ex F-m Radion placerad högt upp i taket så för att nå den måste  föraren hissa upp stolen i högsta läget. Även biljettmaskin sitter långt från föraren i BYD.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

KarlBore

Som förare utav dessa BYD bussar i sörmland, så börjar nästan smått önska att de köpt in Volvos alternativ istället. Rent komfortmässigt när det kommer till förarmiljön är det ingen katastrof. Dock så har dessa bussar haft REJÄLA barnsjukdomar från dag 1 de dök upp i Nobinas ägo.

Problem med dörrar, passagerarvärme, laddstolpar som dött bara så där och diverse andra småroliga problem som kan försvåra vissa saker.

Lulebussen

Enligt Nobina själva är det inga som helst problem med BYD-bussarna i Landskrona och Lidköping - tvärtom.

Bussmagasinet: Nobinachefen: Elbussarna går som en klocka.

Bussmagasinet: Två städer utan en enda inställd busstur.

Walter

#3
Citat från: Lulebussen skrivet 14 november 2019, 11:35:13 AM
Enligt Nobina själva är det inga som helst problem med BYD-bussarna i Landskrona och Lidköping - tvärtom.

Bussmagasinet: Nobinachefen: Elbussarna går som en klocka.

Bussmagasinet: Två städer utan en enda inställd busstur.

Fast Nobinas positiva ton gäller driftsäkerheten, kanske inte så mycket resenärernas eller förarnas eventuella synpunkter.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

yngrot

Citat från: Walter skrivet 14 november 2019, 11:42:54 AM
Fast Nobinas positiva tom gäller driftsäkerheten, kanske inte så mycket resenärernas eller förarnas eventuella synpunkter.



Driftsäkerheten är ju inte helt 100  och komfort för resenärer och förare är ju en helt annan  femma.. Nobina har väl valt den billigaste bussen  BYD..

Men de som bor i Göteborg kan ju vara glada att Transdev valde Volvo elbussar..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Walter

Citat från: yngrot skrivet 14 november 2019, 14:24:19 PM
   



Driftsäkerheten är ju inte helt 100  och komfort för resenärer och förare är ju en helt annan  femma.. Nobina har väl valt den billigaste bussen  BYD..

Men de som bor i Göteborg kan ju vara glada att Transdev valde Volvo elbussar..

Hoppas Volvos bussar också har noll fel och stabila i drift. Hellre åker jag med en lite obekväm eller bullrig buss som kommer än en tyst som står på verkstad och leder till inställda turer.

Bäst vore naturligtvis tysta, bekväma, driftsäkra bussar. Men det verkar svårt att tillverka eller så vill ingen betala vad de kostar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

B10M

Citat från: Walter skrivet 14 november 2019, 16:16:20 PM
Hoppas Volvos bussar också har noll fel och stabila i drift. Hellre åker jag med en lite obekväm eller bullrig buss som kommer än en tyst som står på verkstad och leder till inställda turer.

Bäst vore naturligtvis tysta, bekväma, driftsäkra bussar. Men det verkar svårt att tillverka eller så vill ingen betala vad de kostar.
Det finns redan bussar i Göteborg som uppfyller alla ovanstående krav (Transdevs bussar i 71xx-serien). Men de är hybrider, gud förbjude.

Bussfanatikern

Citat från: B10M skrivet 20 november 2019, 23:04:54 PM
Det finns redan bussar i Göteborg som uppfyller alla ovanstående krav (Transdevs bussar i 71xx-serien). Men de är hybrider, gud förbjude.

Där finns ju också två helelektriska bussar hos Transdev, nämligen 7200 och 7201.

KarlBore

Alltså, de rullar ju. Den biten är det inga problem med. Det största problemet på BYD bussarna (och detta har rapporterats från andra trafikområden också) är värme och klimatsystemet.
Tydligen så har BYD valt att installera en extravärmare som är av skitdålig kvalite.

homer

Citat från: KarlBore skrivet 27 november 2019, 12:40:33 PM
Alltså, de rullar ju. Den biten är det inga problem med. Det största problemet på BYD bussarna (och detta har rapporterats från andra trafikområden också) är värme och klimatsystemet.
Tydligen så har BYD valt att installera en extravärmare som är av skitdålig kvalite.

man får vad man betalar för

Bussmicke

Synd att man alltid köper den buss som är billigast. Känns så.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bilomnibussen

Fasansfullt att de köper kinesiska bussar! Vi har redan alldeles för mycket asiatiska fordon i Europa.
Mvh Jan G

VincentJkpg

Citat från: bilomnibussen skrivet 29 november 2019, 12:40:55 PM
Fasansfullt att de köper kinesiska bussar! Vi har redan alldeles för mycket asiatiska fordon i Europa.
Mvh Jan G

Nu monteras ju många asiatiska fordon utanför Asien (BYD har flera industrianläggningar i Europa). Precis som många europeiska bilar monteras utanför Europa (VW har stora anläggningar i Mexiko). Fattar inte varför just kinesiska bussar skulle vara fansansfulla när en massa Volvo kommer från Polen...

yngrot

Citat från: KarlBore skrivet 27 november 2019, 12:40:33 PM
Alltså, de rullar ju. Den biten är det inga problem med. Det största problemet på BYD bussarna (och detta har rapporterats från andra trafikområden också) är värme och klimatsystemet.
Tydligen så har BYD valt att installera en extravärmare som är av skitdålig kvalite.



Men BYD har ju sålt till Sverige i några år nu och borde ju löst dessa problem med värme och klimatsystem rätt snabbt tycker jag .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

zjbus

Citat från: yngrot skrivet 30 november 2019, 02:54:17 AM
 



Men BYD har ju sålt till Sverige i några år nu och borde ju löst dessa problem med värme och klimatsystem rätt snabbt tycker jag .
Vad tyder på att de har löst sina problem med att inte kunna producera fordon med tillräcklig värme och ett fullgott klimatsystem för våra förhållanden?