Örebrobussar och dubbeldäckare i Vallentuna

Startat av buskörare, 19 mars 2022, 16:40:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Nej, tydligen går det inte in några dubbeldäckare i varken verkstad eller tvätthall i Täby, därav Okvista. Jag vet inte vad det är där inne där den stod, har aldrig varit in i den depån. Men jag antar att de har både verkstad och tvätt där, mig veterligen körs inte bussarna till Märsta för sånt. Men jag vet inte. Det är ju de som kommer stå i Vaxholm som får åka till Okvista på tvätt och tank istället för till Täby. Vaxholmsdepån måste modifieras, taket måste bort/höjas, men nån tankstation lär det inte bli där. Utöver tanken som finns, den kanske man drar igång för att kunna stödtanka vid behov. Så gjorde vi förr.

Ersa

Är väl inga problem att tanka utomhus.

buskörare

#17
Det är det väl ingen som sagt? Och det är inte relevant heller, eftersom Täby tvättar, städar och tankar i samma hall.

Bussmicke

Antar detta problem bara är relevant för DD till 670. Norrtälje har ju DD redan nu som sagt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

#19
Det förekom antydningar här i tråden om att tanka enbart i Okvista. Antydningar om att man måste tanka just dubbeldäckare inne i en tvätthall. Det väl bara att tanka dem utomhus i Täby och Vaxholm utan att tvätta just där. Dvs det man alltid gjort i t.ex tvätthallslösa Hallstavik i alla år med alla sina röda bussar. Man kan även tanka bussar utomhus vid utomhuspumpen i Norrtälje, om man inte behöver eller har möjlighet att ta in dem i tvätthallen.

Det finns ju heller inget som säger att man kommer att fortsätta med låsta 670-omlopp. Omlopp utgående från Täby/Vaxholm kan lika gärna få 670 och 676 blandade, vilket kan leda till att man förlägger tvätt och tank av flera Täbybaserade dubbeldäckare en gång per dag i Norrtälje, då de är där och vänder. Om de nu ens blir baserade i vardera ort vill säga. Det kanske kommer att skiftas bussar mellan Täby och Norrtälje varje dag, enligt plan, och Täbyförare får byta till en nytankad nytvättad DD på Norrtälje station, innan returen söderut på sin 676, medan dennes otankade buss tas upp till Norrtäljedepån och görs i ordning senare.
Det blir ju ett enda stort trafikområde, där allt lär bli integrerat, och där ingen buss lär tillhöra ett visst garage, utan snarare till hela "nordostsektorn".

Jag ser fler lösningar och möjligheter, än problem. För att återknyta till trådämnet, ser jag även fram emot att man återigen kommer att kunna köra planerad ersättningstrafik för Roslagsbanan med omlopsstart/slut i Söderhall/Kårsta, med Rimbobaserade bussar.

buskörare

Så hur städar och tvättar man Hallstaviks bussar? I Vaxholm städas, tvättas och tankas bussarna samtidigt.

Jag har varit på informationsmöte med Transdev och pratat direkt med dom. Frågat om just Vaxholms dubbeldäckare. Så dina lösningar är, i nuläget, inga lösningar som Transdev anser bra nog. Och varför skulle det vara problem att tvätta och tanka i Okvista, menar du?

Ersa

Var har jag påstått att det skulle vara några problem att tanka och tvätta i Okvista? Jag menade givetvis att man utöver Okvista även kan tanka och grovstäda utomhus på annat håll. Som man gjort i bl.a Hallstavik i alla tider. Samt att man inte behöver låsa blåbussar på omlopp med enbart 676 samt enbart 670 under avtalets alla sisådär tio år. Det lär provas många olika upplägg under det kommande decenniet.

B10M

Nu är ju detta med trafikutbyte mellan olika områden något som de olika trafikutövarna har ganska olika syn på. Keolis har alltid varit väldigt förtjusta i sådana upplägg, något som går ända tillbaka till SL-tiden. De andra trafikutövarna brukar snarare föredra att hålla isär trafikområdena från varandra. Transdev låter inte ens Märsta köra något på 524 vilket både Arriva och dessförinnan Nobina gjorde. Så, bli inte förvånad om Transdev väljer att behålla Norrtälje som ett eget område separerat från resten.

Ersa

Märsta har ju äldre SL-teknik i sina fordon, medan Vallentuna har det nya system som även Norrort och Norrtälje kommer få. Därmed blir alla bussar i Norrtälje, Vallentuna och Norrort likvärdiga och fritt utbytbara mellan varandra, medan de i Märsta och Upplands Väsby får hållas i sitt område.

B10M

Med äldre SL-teknik, menar du Buss-PC då? Det finns inte i Märsta utan de använder Transdevs eget system. De byter ju bussar mellan Märsta och Vallentuna hit och dit så de skulle knappast kunna ha två olika system.

buskörare

Vallentuna och Märsta togs över samtidigt, så självklart använder de samma system. Båda ingick i E31, även om Vallentuna skulle föras över till E35 när det var övertagande där.
Enligt dom själva, kommer Norrtäljeförarna köra mer på norrorts linjer än vi kommer köra åt Norrtälje. Det fanns tankar om att norrorts dubbeldäckare skulle få gå nån 676 också, men att det skulle bli nått större utbud verkade inte aktuellt nu i början.

buskörare

Är det förövrigt nån som vet om dessa måste målas om?

Ersa

Vad är det då för bussar med äldre teknik, inkompatibel med de kommande kontrakten, som de själva berättade om på sina informationsmöten? Man får nog ta all sån här information med en nypa salt, och se hur det blir med tiden.

buskörare

De sade inget om nått sånt när jag var där. Sen är det kanske annan teknik gällande positionering vs skyltar och räkning av folk/dörröppningar som skiljer E35/38 mot E31. Om det var sånt de menade. Men Märstas bussar har inte BussPC. Det har inte Ekerös bussar heller, vad jag vet.

Ersa

Det rör sig nog om någon annan egen företagsteknik utöver PC:n. Så några bussar från Upplands Väsby och Märsta blir inte tillfälligt utlåtande till Nordost, eller tvärtom.

Jag har för övrigt inte hört nåt om något nytt krav på röd lack på ersättningstrafiken, men det låter som ett rätt onödigt och  dyrt krav för tidsbegränsad trafik. Speciellt då inga större planerade RB-avstängningar finns åren efter sommaren 2022.