CF-modell i skala 1:87

Startat av Björn Forslund, 04 juli 2014, 10:10:52 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Mr H

Hm sitter inte SL-märket vänster fram väldigt konstigt/långt fram på den oxblodsröda CF:en?

Mr H

Nico

Bilden är ju inte den tydligaste vad gäller detaljer. Visst kan det bero på fotovinkeln och storleken, men jag håller med om att det ser ut att sitta lite avigt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Citat från: Nico skrivet 17 november 2014, 15:02:41 PM
Bilden är ju inte den tydligaste vad gäller detaljer. Visst kan det bero på fotovinkeln och storleken, men jag håller med om att det ser ut att sitta lite avigt.

Detta har jag redan påpekat för JECO samt sänt en bild med typisk placering, alltså alldeles framför/ovanför hjulhuset. Det fanns dock lite varianter på detta, men har man ingen bild på vederbörande buss är det nog säkrast med samma placering som på högersidan.

LYR



Här ser vi en CF i den senare vita/oxblodsröda lackeringen med grått tak - och placeringen av SL-märket på vänster sida.
/LYR

1896

Finns något besked om när modellerna kommer ?  ???

Nico

Nu verkar det börja röra på sig... hittade ett mail i inkorgen i morse med följande info...

Leveransbesked
Hej XX Kund.nr XX. Du har beställt/köpt följande

Ordernr    Artikelnr    Benämning                      
1222440    JE 25040    Scania Buss CF WASA    Klar för leverans 1 / Pris per styck 495,00 kr    
1239706    JE 25060    Scania Buss CF SL 607    Klar för leverans 1 / Pris per styck 495,00 kr

1222440    JE 25010    Scania Buss CF SJ            Antal i rest 1 / Väntar på artiklar 1             
1222440    JE 25020    Scania Buss CF SL            Antal i rest 1 / Väntar på artiklar    1         
1222440    JE 25030    Scania Buss CF SL            Antal i rest 1 / Väntar på artiklar    1         


Summa belopp inkl. moms: 990,00 kr plus ev. övriga avgifter.


De första två är alltså klara för hämtning nu så det blir ett uppdrag för lördagen... Får se när de resterande kommer, men det borde nog inte dröja länge i så fall...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

Citat från: Nico skrivet 19 februari 2015, 21:57:05 PM
Nu verkar det börja röra på sig... hittade ett mail i inkorgen i morse med följande info...

Leveransbesked
Hej XX Kund.nr XX. Du har beställt/köpt följande

Ordernr    Artikelnr    Benämning                      
1222440    JE 25040    Scania Buss CF WASA    Klar för leverans 1 / Pris per styck 495,00 kr    
1239706    JE 25060    Scania Buss CF SL 607    Klar för leverans 1 / Pris per styck 495,00 kr

De första två är alltså klara för hämtning nu så det blir ett uppdrag för lördagen... Får se när de resterande kommer, men det borde nog inte dröja länge i så fall...
****
Javisst, jag hämtade två bussar i butiken, i dag. De ser snygga ut.
OBS! Som vanligt, ligger backspeglar och, i detta fall scaniamärke, under modellen. Det glömmer man lätt, och "godispåsen" ramlar ur, när man öppnar kartongen.

LYR

#22


Nu har JECOs Scania-Vabis CF-modell kommit, men ännu bara i SL oxblodslackering och i WASA-dekor.
Den SJ-orange dröjer, men är på gång.
Det medföljer en liten påse bifogad i förpackningen tejpad under den pressformade asken, håll koll på den så den inte tappas bort.
Däri finns nämligen backspeglar (ännu ej monterade på bilderna) dessutom det Scania-emblem som ska placeras centralt i frontens grill
- det bör först målas med en gul spritpenna för den gyllene nyansen.
/LYR









Björn Forslund

Hämtade ett par exemplar själv idag. Visst finns det ett par saker att anmärka på, men på det hela en mycket trevlig modell. Den som vill göra om till 1-1-0 version har bakdörren klar i princip, bara att dela den befintliga när bussen kapas. På motsatta sidan får man dock fila en hel del på fönsterstolparna och resultatet blir tex en CF6557
Ta bort skyltskåpet bak och gör ett stort fram så har man sedan en CF som kan målas i många bolagsfärgerna, t ex BSS och BSBV.

LYR

Visst blev modellen av CF-bussen  bra, med tanke på prisnivån.
I jämförelse med Capitolen, så är det också positivt att se att den oxplodsröda SL-färgen är så lyckad hos båda,
trots att de tillverkats hos  olika modellfirmor, under helt olika förutsättningar.

Capitolen har krävt mer hantverksmässig framställning genom resingjutning, modellen har mer detaljerat chassi och och kaross
- har handmålad  inredning - medan CF:en har enkelt chassi och enfärgad inredning.
Den har också formsprutats i plast som kräver mindre personalinsatser.
Allt detta  gör att prisnivåerna  för bussarna skiljer sig så mycket åt.

Om det nu blir även en modell av CF med dörrställningen 2-1- 0 som exempelvis Södertörns och Värmdö-bussarna och även andra bussföretags vagnpark i landet, beror till stor del på hur försäljningen utvecklas framöver.

/LYR

Björn Forslund

#25
Helt klart en mycket fin modell som står sig bra mot t ex Brekinas iofs fina men plastglansiga modeller.
Se upp, som LYR o HJP skrev, med den lilla tillbehörspåsen som trilllar ur när man drar ut förpackningen. Är tjejen/morsan/farsan(?)/killen/partnern i närheten med dammsugaren så försvinner den snabbt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: LYR skrivet 21 februari 2015, 15:50:58 PM
Om det nu blir även en modell av CF med dörrställningen 2-1- 0 som exempelvis Södertörns och Värmdö-bussarna och även andra bussföretags vagnpark i landet, beror till stor del på hur försäljningen utvecklas framöver.

/LYR

Jag hoppas det var en ren felskrivning men dörrställningen för CF skall vara 1-2-0 om den här tre dörrar. Så det inte blir fel på modellen menar jag.  ;)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

LYR

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 februari 2015, 16:18:44 PM
Jag hoppas det var en ren felskrivning men dörrställningen för CF skall vara 1-2-0 om den här tre dörrar. Så det inte blir fel på modellen menar jag.  ;)
Jag syftar här på en eventuellt kommande CF-för Södertörn- och Värmdötrafiken,
då behöver bl.a. avstigningsdörrarna ändras i formverktyget.
/LYR

Björn Forslund

Då blir det 1-1-0 om vi talar om BSS o BSBV. Jag pratade med Janne Wallin idag, och är intresset tillräckligt stort kan det bli andra CF varianter i framtiden. Annars får vi hoppas på byggsats och en bra såg. 1-2-2 vore ju kul, fanns i Södertälje, Uppsala o Örebro samt i ommålningar i Stockholm. 1-0-2 i Karlstad och 1-0-0 ute i landsorten. Men 1-1-0 var nog det vanligaste, samt även SJ 0-1-0 så nog finns det många varianter.

HJP

****
En liten fundering, angående Scania Vabis-märket i grillen. På förebilden var det gjutet i mässing, eller liknande. Så ser det också ut på LYRs modell. Mina exemplar är dock ljusgrå, som grillen. Vad kan förklaringen till det vara?