Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)

Startat av Robert T, 18 augusti 2011, 22:42:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

http://www.unt.se/sverige/bromsfel-pa-manga-bussar-1430637.aspx

Verkar som samma mönster som föregående "razzior". En sak undrar jag dock, varför sker detta enbart i Västtrafikområdet? Eller är det enbart i det området det finns dåliga bussar? Tillåt mig tvivla...  ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Robert T skrivet 18 augusti 2011, 22:42:45 PM
http://www.unt.se/sverige/bromsfel-pa-manga-bussar-1430637.aspx

Verkar som samma mönster som föregående "razzior". En sak undrar jag dock, varför sker detta enbart i Västtrafikområdet? Eller är det enbart i det området det finns dåliga bussar? Tillåt mig tvivla...  ;D

Det är nog för att polisen är ambitiösare där än på andra håll i landet. En del skulle skrivit "ökändare".

Sedan förstår jag inte vad som har hänt med TT och deras skribenter. Förr var det nästan alltid rätt i TT-notiserna. Nu är det nästan alltid fel. Bussarna tillhör inte Västtrafik utan deras entreprenörer. Den som skrivit notisen inser inte ens sitt eget misstag när han i sista meningen skriver att Västtrafik skall träffa det aktuella bussbolaget. Vilket det nu är.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussföraren

Polisen i Västra Götaland är ökända bland den tunga trafiken, hittar man inget reellt fel så fabricerar man fel som kräver ombesiktning.

"Vi" har bussar som fått ombesiktning för påstådda brister, helt nya bussar.

Att man hittar oljeläckor är säkert rätt men hur kontrollerar man bromsarna på stan :-)

Robert T

Citat från: Bussföraren skrivet 18 augusti 2011, 22:51:17 PM
Polisen i Västra Götaland är ökända bland den tunga trafiken, hittar man inget reellt fel så fabricerar man fel som kräver ombesiktning.

Att man hittar oljeläckor är säkert rätt men hur kontrollerar man bromsarna på stan :-)

Ska inte polisen utföra samma arbete oavsett var i landet?

Ang bromsarna så är det kanske ABS lampa som lyser? Det är ju inget ovanligt direkt.

Ersa

#4
Citat från: Robert T skrivet 18 augusti 2011, 22:52:03 PM
Ska inte polisen utföra samma arbete oavsett var i landet?

Jag vet inte om regelverket säger något om något sådant. Troligtvis inte med tanke på hur det i regel alltid kryllar av poliser och bilinspektörer i Nyköpings tätort medan man jämförelsevis rätt sällan ser poliser längs med vägarna i övriga Södermanland och Östergötland.

Bussföraren

I Västra Götaland jagas en yrkesförare lika hårt som en knarklangare om inte hårdare, i övriga landet finns det poliser o bilinspektörer av klass som inte har gett sig fan på att sätta dit varje yrkesförare till vilket pris som helst utan som eftersträvar ett gott samarbete.

Kronobergarn

Om dom kolla bussarna på Stig Center så lär dom hitta lite annat också.

JDS

#7
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 augusti 2011, 22:49:23 PM
Det är nog för att polisen är ambitiösare där än på andra håll i landet. En del skulle skrivit "ökändare".

Sedan förstår jag inte vad som har hänt med TT och deras skribenter. Förr var det nästan alltid rätt i TT-notiserna. Nu är det nästan alltid fel. Bussarna tillhör inte Västtrafik utan deras entreprenörer. Den som skrivit notisen inser inte ens sitt eget misstag när han i sista meningen skriver att Västtrafik skall träffa det aktuella bussbolaget. Vilket det nu är.

Men det är väl alldeles sant, att Västtrafik ska träffa bussbolaget? Det brukar de göra.

Vad som menas med "Västtrafiks bussar" kan man förstås diskutera i all oändlighet, men jag tycker inte att det är mer fel än att säga "SL-bussar". Skribenten menar uppenbarligen "bussar som kör för Västtrafik". Självklart kan även Västtrafik få sig en släng av sleven om deras entreprenörer kör med undermåliga bussar, det där är inget man moraliskt sett kan friskriva sig från.

Christer K

Citat från: Kronobergarn skrivet 19 augusti 2011, 00:39:04 AM
Om dom kolla bussarna på Stig Center så lär dom hitta lite annat också.
Bussar på Stigs Center, där brukade det mest stå lastbilar, en och annan buss som tankar ibland.
Det är inte bara i Västra Götaland polisen har ideér. En kollega till mig besiktigade bil o släp, åkte till kund lastade upp bil och släå och for iväg. I Köping blev det kontroll, vad är felet jo draget var glapp för mycket och då var det ändå besiktigat några timmar innan.
Polisen skrev ut ombes av draget och kopplingen.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 19 augusti 2011, 01:38:58 AM
Men det är väl alldeles sant, att Västtrafik ska träffa bussbolaget? Det brukar de göra.

Vad som menas med "Västtrafiks bussar" kan man förstås diskutera i all oändlighet, men jag tycker inte att det är mer fel än att säga "SL-bussar". Skribenten menar uppenbarligen "bussar som kör för Västtrafik". Självklart kan även Västtrafik få sig en släng av sleven om deras entreprenörer kör med undermåliga bussar, det där är inget man moraliskt sett kan friskriva sig från.

Det är väl ändå en skillnad på "Västtrafiks bussar" och "bussar som kör för Västtrafik". Och det är lika fel att säga SL:s bussar - jag har väl ändå aldrig påstått att det skulle vara riktigt. Sedan förstod nog även du vad jag menade med att den som skrev notisen gjorde ett misstag, det behöver du inte raljera över.

Västtrafik är beställare och kan knappast ha något ansvar för deras entreprenörers försummelser mer än att ta upp diskussioner med dem och påpeka att sådant inte accepteras.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Erling.L

Om jag förstått det rätt är det bussarna som kör ersättningstrafik som stoppats o kontrollerats.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Staffan Sävenfjord

Citat från: Erling.L skrivet 19 augusti 2011, 08:21:19 AM
Om jag förstått det rätt är det bussarna som kör ersättningstrafik som stoppats o kontrollerats.

Ersättningstrafik för spårvagnarna eller tågen Göteborg-Trollhättan? 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Erling.L

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 augusti 2011, 08:32:37 AM
Ersättningstrafik för spårvagnarna eller tågen Göteborg-Trollhättan? 


Spårvagnarna dom stog tydligen i härlanda slingan o kollade
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

yngrot

Inget nytt under solen. Detta upprepas varje år men det underliga är att man aldrig hör från andra ställen i landet om bromsproblem eller oljeläck. Antingen är poliser i Gbg övernitiska eller de andra i landet både blinda och döva.. För ingen skall inbilla mig att bussar i Gbg skulle vara varken bättre eller sämre än i övriga Sverige ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Robert T

Citat från: yngrot skrivet 19 augusti 2011, 11:51:48 AM
Inget nytt under solen. Detta upprepas varje år men det underliga är att man aldrig hör från andra ställen i landet om bromsproblem eller oljeläck. Antingen är poliser i Gbg övernitiska eller de andra i landet både blinda och döva.. För ingen skall inbilla mig att bussar i Gbg skulle vara varken bättre eller sämre än i övriga Sverige ..

Jag har förvisso bara kört buss i snart tre år, men jag har aldrig hört talas om någon flygande besiktning av bussar. Däremot råkar ju mina lastbilsvänner ut för det då och då. T.ex. så blev min sambos far utsatt för något rötägg i Gävle som gav honom ombesiktning pga sidomarkering fel färg. Det var dock Hella original orangea sidomarkeringar...