Göteborg: Buss tappade hjul

Startat av Hagri, 14 mars 2011, 13:19:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

"Ännu en av Veolias bussar har visat sig vara köroduglig"

Läs mer på Göteborgs-Posten
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.572280-buss-tappade-hjul

mil

OCh det var jut INTe veolias personal utan Externa mekaniker som hade gjort jobbet om man läser vad som står i artikeln

mushkot

Citat från: Hagri skrivet 14 mars 2011, 13:19:41 PM
"Ännu en av Veolias bussar har visat sig vara köroduglig"

Läs mer på Göteborgs-Posten
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.572280-buss-tappade-hjul

"– Servicen utfördes av externa mekaniker som vi hyr in och de har inte gjort fast det här hjulet på ett korrekt sätt, säger Bengt Karlsson.

Så någon har inte dragit åt muttrarna hårt nog?

– Exakt."

Det får ju iaf mig att undra.. Dessa bultar spänns väl inte för hand, eller? Jag har ingen erfarenhet av arbete i en bussverkstad, men jag inbillar mig att däckbultar spänn mha någon form av tryckluftsverktyg, ev med ställbart moment? Hur är det med efterdragning?

mushkot

Citat från: mil skrivet 14 mars 2011, 13:30:48 PM
OCh det var jut INTe veolias personal utan Externa mekaniker som hade gjort jobbet om man läser vad som står i artikeln
Mjo, men om man relaterar till min post (som jag skrev medan du skrev, men var inte lika snabb... ;)) så undrar man om det verkligen är personalen som utförde arbetet som gjorde fel? Kan det inte ha att göra med verktygen som användes? Står ju även att det var utfört på nämnda bolags verkstad.

BussMats

Lätt att skylla ifrån sig på andra men höge farao har ett hjul varit av även på en extern/ intern verkstad så får man väl se till
att efterdra hjulen det måste finnas rutinerför detta  oavsett bussbolag . När jag var på GS och bussen kom från VTC/Däckverkstad så låg det allid ett papper i bussen om vilka hjul som skulle efterdras.

yngrot

Citat från: mushkot skrivet 14 mars 2011, 13:34:09 PM
"– Servicen utfördes av externa mekaniker som vi hyr in och de har inte gjort fast det här hjulet på ett korrekt sätt, säger Bengt Karlsson.

Så någon har inte dragit åt muttrarna hårt nog?

– Exakt."

Det får ju iaf mig att undra.. Dessa bultar spänns väl inte för hand, eller? Jag har ingen erfarenhet av arbete i en bussverkstad, men jag inbillar mig att däckbultar spänn mha någon form av tryckluftsverktyg, ev med ställbart moment? Hur är det med efterdragning?






Helt rätt tryckluftsverktyg används . Enda tillfället det är med handkraft är om det blir ett däckbyte vid vägen..  Efterrdagning är väl inte alla lika noga med tyvärr..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

mushkot

Citat från: yngrot skrivet 14 mars 2011, 14:57:52 PM
 





Helt rätt tryckluftsverktyg används . Enda tillfället det är med handkraft är om det blir ett däckbyte vid vägen..  Efterrdagning är väl inte alla lika noga med tyvärr..
Vems ansvar är efterdragningen då?

mil

Citat från: mushkot skrivet 14 mars 2011, 14:58:55 PM
Vems ansvar är efterdragningen då?

JA vem har ansvaret för fordonet på vägen? Och vem skall göra en säkerhetskontroll INNAN man kör i väg med fordonet jo det är ALLTID Chaufförens ansvar oavsett om det är sagt något annat på jobbet. Det är förarens ansvar att ha ett trafiksäkert fordon i drift. Att sedan hjulen lossar det gör de ej på en kafferast sådant brukar alltid kännas då det börjar svaja en stund innan.

yngrot

Men vi som kör kan ju ej dra åt hjulen och bara titta på dem hjälper ju inte..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

BussMats

Du har rätt att förarna kan inte dra hjulen  men vid ändhållplats kan man ta en benstäckare gå ett varv runt bussen  titta
på hjulen m m. Det fick jag lära mig när jag tog mitt busskort.

mushkot

Men... Nu har jag ingen erfarenhet av att tappa hjul lyckligtvis, men hur ska man som förare kunna upptäcka detta? Går det att SE att hjulet eller bultar sitter löst, är det väl redan ganska försent? (Dvs när väl glapp uppstår går det rätt snabbt).

mil

Citat från: mushkot skrivet 14 mars 2011, 15:22:12 PM
Men... Nu har jag ingen erfarenhet av att tappa hjul lyckligtvis, men hur ska man som förare kunna upptäcka detta? Går det att SE att hjulet eller bultar sitter löst, är det väl redan ganska försent? (Dvs när väl glapp uppstår går det rätt snabbt).

Fick lära mig 1996 då jag tog mitt busskörkort samt 2006 då jag tog c resp ce behörigheten att man KAN böja på kroppen och känna på hjulmuttrarna om någon sitter löst men tyvärr orkar inte många förare göra det har jag förstått. HAr en eller flera muttrar börjat lossa så känner man det med handen. I linje trafiken kör man inga 4,5 timme mellan ändh¨ållplatserna där man kan känna på hjulmuttrarna

Turbo

Om man tittar på fälgen, bultarna, så är det ofta man ser rostränder vid en bult som inte är åtdragen.
Brukar var en signal att man ska kontroller en extra gång.

Hagri

Eldslågor från bussbromsar
Under måndagskvällen fick passagerare evakueras från en Veoliabuss i Linnéområdet.


Listan över missöden har nu blivit så lång att Västtrafiks ledning under måndagskvällen sitter i möte med Veolia.

Läs mer i Göteborgs-Posten
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.572667-eldslagor-fran-bussbromsar

mushkot

Citat från: Hagri skrivet 14 mars 2011, 21:48:37 PM
Eldslågor från bussbromsar
Under måndagskvällen fick passagerare evakueras från en Veoliabuss i Linnéområdet.


Listan över missöden har nu blivit så lång att Västtrafiks ledning under måndagskvällen sitter i möte med Veolia.

Läs mer i Göteborgs-Posten
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.572667-eldslagor-fran-bussbromsar
Oj... Någon som vet vilken busstyp det handlar om? Tänkte först läcka i bromssystemet, men det skulle väl ändå drabbat bakhjulen? Retarder ur funktion?