Huvudmeny

Inställt!

Startat av Carl Eric, 11 februari 2011, 07:40:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert Brink

CitatNu missar du nog min poäng: sådan halkbekämpning hjälper inte när det ska komma en massa snö! Först måste snön bort, annars har halkbekämpningen ingen (sand) eller till och med negativ (salt) effekt!

Rätt mig om jag har fel! Men varför skulle det göra det värre om man la ut sand på tex hållplatserna, och att det sen kommer snö ovanpå??? Salt är värdelöst om det snöar mycket och blåser, men när det tex är frosthalka och blöta vägbanor fryser på, så är det alldrig fel att salta precis när det börjar frysa på...
Som det var igår em på flera gator i Sthlm, så var det inte mycket snö, utan det blåste mest och slipades ner till is på körbanorna! Och då förstår jag inte vad sand skulle göra för fel?

//R(Inte expert på väghållning, men kört buss sen 90!)

mushkot

#31
Citat från: Robert Brink skrivet 11 februari 2011, 12:56:46 PM
Rätt mig om jag har fel! Men varför skulle det göra det värre om man la ut sand på tex hållplatserna, och att det sen kommer snö ovanpå??? Salt är värdelöst om det snöar mycket och blåser, men när det tex är frosthalka och blöta vägbanor fryser på, så är det alldrig fel att salta precis när det börjar frysa på...
Som det var igår em på flera gator i Sthlm, så var det inte mycket snö, utan det blåste mest och slipades ner till is på körbanorna! Och då förstår jag inte vad sand skulle göra för fel?

//R(Inte expert på väghållning, men kört buss sen 90!)
Nej, med sand blir det nog inte värre. Men inte bättre heller, så länge snön ligger kvar. Det är klart, är det blött på vägen och sedan börjar frysa på innan det snöar, kanske salt kan vara bra. Dock inte om det förväntas bli under 5-6 minusgrader, då fryser det iallafall.

(Inte heller expert på väghållning, men väl uppvuxen i Luleå där snöröjningen fungerade BRA)

homer

Citat från: Ted S skrivet 11 februari 2011, 12:51:43 PM
Det var ett sällsynt illa underbyggt uttalande från Stockholms stad. Det räckte med en kort promenad längs Årstadals bussgator för att inse det orimliga i stadens uttalande.
Det verkar nästan som man redan vill sätta sig i en skylla-ifrån-sig-position. "Rapporter" om hur bra man jobbat skulle väga tyngre om även SL och entreprenören ser samma sak samtidigt.

/Ted


riktigt pinsamt uttalande, från Henriksdal in till Slussen hade de inte varit en enda plogbil på hela morgonen/natten

Krille

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 11 februari 2011, 12:53:07 PM
Helt inställt var det inte! I stan rullade det riktiga bussar på 3'an i alla fall (titta ordentligt nu Bussmicke  ;D

Kanske dum fråga, men varför är man ute och kör vissa turer när SL har annonserat att all trafik är inställd?

/K

Anders C

Citat från: Adrian Langemar skrivet 11 februari 2011, 08:05:29 AM
Intressant är att Busslink och Nobina har ställt in all busstrafik i SL-området. Arriva försöker däremot göra det bästa av situationen och har endast ställt in vissa busslinjer.

Ja, om entreprenören ber SL om att få ställa in trafiken på grund av oframkomligt väglag och SL går med på detta och inte kräver böter för inställda avgångar så är det ju bingo.  Eller drar SL av utbetalningen för en halv dag?

Vissa problem var det i trafiken på Sveavägen i Stockholm vid 16:30-tiden. En ledbuss hade kört fast i korsningen med Olof Palmes gata. (När den skull svänga höger söderut ut på Sveavägen.) På Sveavägen växte karavanen med bussar som skulle in och vända vid Sergels torg för att bli 516, 526, 561 och 565.

För övrigt funderar jag på om det är så att Trafikverket betalar snöröjarnas vägsalt medan de själva får stå för slitaget på plogbladen.

Johan B

Citat från: Anders C skrivet 11 februari 2011, 20:25:50 PM

För övrigt funderar jag på om det är så att Trafikverket betalar snöröjarnas vägsalt medan de själva får stå för slitaget på plogbladen.

Salt står Trafikverket för. Slitage på plogar och bilar fakturerar åkarna Trafikverket för. Kan man fakturera för mer slitstål än man gör av med är detta förstås en mycket bra affär...

Buss-busen

Citat från: jocke skrivet 11 februari 2011, 10:11:05 AM
Slutsatsen, sverige är pinsamt på vintern :P Lika överraskade varje år.

Vadå överraskade? Det blir väl inte mindre halt för att man vet att det ska snöa.

Omnilasse

Men den intressanta frågan tycker jag snarare borde vara vilka lösningar man kan finna på problemet än att bara konstatera att det är ett problem. Alla tycks väl nästan vara överens om att det största problemet är att bussarna är för dåligt konstruerade för att klara av halka. Detta är ju något man förstås kan lösa på sikt - men knappast på kortare tid.

Att flytta hållplatser så att de inte ligger i backar (alternativt dra in dem vid halka) är väl en annan rimlig åtgärd - som väl till viss del förstås görs när man upptäcker att en hållplats inte fungerar. Värre förstås med trafikljus - dock svårare att åtgärda.

Dubbdäck brukar väl framföras som ett önskemål (eller iaf att de som inte har S/M däck med vintermönster (sajpning) och tillräckligt mönsterdjup - minst 8 mm - ser till att man har detta). Det har ju dock visat sig i försök att bromsförmågan inte är så avsevärt större med dubbdäck (om inte betydligt kraftigare dubbar än idag används), fråga är ju dock hur det ser ut med friktionen vid start. Är den densamma nödvändigtvis som vid en inbromsning, eller kan man tänka sig att man har större nytta av dubbdäck på styraxeln i sådana lägen.

Den tredje aspekten är ju både den enklaste och svåraste - hur man har kontakt med snöröjningen - särskilt när det fortfarande snöar. En busslinje som går varje halvtimme har ju inte så väldigt stor nytta av att det kanske passerade en plogbil förbi halvtimmen innan. I Stockholm har man ju problemet med att så många av linjerna trafikerar olika kommuner - det räcker ju med att det inte fungerar på en del av linjenätet för att det hela ska bli ett rejält problem. Det skulle nog behövas någon regional samordning just därför. Frågan är bara hur. Många av de som kör snöröjning brukar ju i sin tur vara underentreprenörer och troligen har väl man nog jobb att få det att fungera överhuvudtaget sådana här dagar. Varje trafikområde skulle nog dessutom nästan behöva ha tillgång till en tung bärgare (kräver väl att SL är beredda att betala för det), för att det ska vara någon vits med att köra i sådant väglag. För som sagt, ingen vinner ju på att bussarna fastnar ute i terrängen på olika platser...

lil-sis

Tycker det fungerade rätt bra i Uppsala igår (i stan). Det mesta var plogat om än inte allt. Men på en del ställen vore det bra om sandbilen kom i lite mer anslutning till plogbilen, det är lättare att hacka fram bussen i en dm snö än på packad sliten snö där man inte får något grepp alls.

Det var inte en enda som hade något att anmärka på vad gäller tidspassningen igår  8) Då låg jag ändå som mest 40min sen :D