SL-bussar - oktober 2010 (Busslink & Nobina)

Startat av Mikael T Nilsson, 07 oktober 2010, 22:05:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson




Här kommer ett bildsvep med bussar i olika väder, tagna i början av oktober. Vi börjar i Solna. Jag har för mig att Nobina 5669 ursprungligen placerades i Märsta tillsammans med 5670-72. När Arriva tog över trafiken i Märsta flyttades dessa bussar söderut. Jag har ingen anteckning om detaljerna men har för mig att det var till Botkyrka eller Södertälje. Nu verkar det som att åtminstone 5669 har flyttats vidare till Lunda. Här ser vi bussen på Lundas Solnalinje 123. Bakom står Busslink 3900 på linje 513.



En ledbusstur på Råstalinje 513 mellan Solna C och Hagalund.
Det måste vara mycket sällsynt med ledvagn på denna linje. Jag minns att Bussmicke visade en ledbussbild på 513 hösten 2007. Har för mig att det var gamla H29A 4173.



Vidare till Danderyd och Enebyberg i skymningen. Busslink 6358 flyttades under augusti från Norrtälje till Täby. Här ser vi bussen på Täbylinje 604H.



En annan tur på linje 604H, nu i morgonrusningen. Boggievagnarna i 12xx-serien som under hösten 2010 flyttats från Sörmland/Nyköping till Täby trafikerar främst lokallinjerna som utgår från Täby C, men förekommer ibland på linjerna från Danderyd.



En av få kortturer på linje 629 som endast går till Arninge (Linjalvägen). Annars trafikerar linjen hela sträckan till Åkersberga stn. Busslink 4446 var tidigare stationerad i Söderort innan den flyttades till Täby.



Sedan vidare till stan. En av Handens nyflyttade Volvo 8500-ledvagnar från Nyköping. Notera att dessa vagnar har svart maskering kring fönstren och alltså skiljer sig från övriga vagnar av denna typ som ursprungligen levererades till SL-området (5682-5693).



Museibuss H59 5424 dök helt oväntat upp vid Centralen. Var inte denna vagn tidigare uppställd i Spårvägsmuséet? Av skyltningen att döma verkar den tillhöra eller köra för Svenska Spårvägssällskapet (SSS). Notera SL-emblemet av modell äldre vid sidan. Borde man inte ersätta det modernare SL-märket i fronten med ett Scaniaemblem? 

Mopedisten till höger verkar intresserad av bussen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Karsten

5424 har aldrig stått på Spårvägsmuseet vad jag vet. De har också en H59, som visst inte är körbar. 5424 har tillhört SSS sedan den slopades, och har spenderat 10 år i Bussmuseet i Malmköping innan den gjordes i ordning på nytt förra året. Ny lack och ny dekalering i år.

Mikael T Nilsson

Citat från: Karsten skrivet 07 oktober 2010, 22:10:45 PM
5424 har aldrig stått på Spårvägsmuseet vad jag vet. De har också en H59, som visst inte är körbar. 5424 har tillhört SSS sedan den slopades, och har spenderat 10 år i Bussmuseet i Malmköping innan den gjordes i ordning på nytt förra året. Ny lack och ny dekalering i år.

Tack för info. Men jag är nästan helt säker på att den stått uppställd på Spårvägsmuséet, men det kanske var den andra H59:an som du nämner, den som inte är körbar. Kanske 5424 på muséet direkt efter slopning och därefter flyttades vidare till Malmköping?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Leo

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 oktober 2010, 22:05:28 PM



Sedan vidare till stan. En av Handens nyflyttade Volvo 8500-ledvagnar från Nyköping. Notera att dessa vagnar har svart maskering kring fönstren och alltså skiljer sig från övriga vagnar av denna typ som ursprungligen levererades till SL-området (5682-5693).


Fina bilder men vad menar du med svart maskering runt fönstren? Jag har studerat bilder på 5682-5693 nu och jag ser ingen skillnad i det avseendet.

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5600/slides/Busslink_5688_Gullmarsplan_T_Johanneshov_031105b.html

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5600/slides/Busslink_5690_TXH589_Handen_080124.html


Mikael T Nilsson

Citat från: Leo skrivet 08 oktober 2010, 08:34:19 AM
Fina bilder men vad menar du med svart maskering runt fönstren? Jag har studerat bilder på 5682-5693 nu och jag ser ingen skillnad i det avseendet.

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5600/slides/Busslink_5688_Gullmarsplan_T_Johanneshov_031105b.html

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5600/slides/Busslink_5690_TXH589_Handen_080124.html



Tack! Du har helt rätt. Jag reagerade när jag såg dörrsidan då jag tyckte att den svarta maskeringen gick längre fram på 12xx-vagnarna än på 56xx-vagnarna. Tyvärr har jag inga bilder tillgängliga just nu. Det kanske endast är denna detalj som skiljer vagnarna åt färgmässigt.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

F.Å

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 oktober 2010, 22:05:28 PM


En ledbusstur på Råstalinje 513 mellan Solna C och Hagalund.
Det måste vara mycket sällsynt med ledvagn på denna linje. Jag minns att Bussmicke visade en ledbussbild på 513 hösten 2007. Har för mig att det var gamla H29A 4173.

Ledbuss på 513 förekommer planenligt dagligen numera.

Mikael Ringmarck

Nobina Lunda har lånat 5669-5672 eftersom man haft lite ont om vagnar i rätt kulör. Tror det står i en annan tråd här på forumet.

Karsten

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 08 oktober 2010, 07:59:29 AM
Tack för info. Men jag är nästan helt säker på att den stått uppställd på Spårvägsmuséet, men det kanske var den andra H59:an som du nämner, den som inte är körbar. Kanske 5424 på muséet direkt efter slopning och därefter flyttades vidare till Malmköping?


Ja, det är möjligt att den stått där en kort tid efter slopning, men på de senaste 12 åren har den inte varit där i alla fall.

Fredrik Gelin

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 oktober 2010, 22:05:28 PM
...Busslink 4446 var tidigare stationerad i Söderort innan den flyttades till Täby.
Skall man vara riktigt petnoga har jag för mig att 4446 även har varit i Ösmo ett tag, dock är jag osäker på om den kom dit direkt efter Söderort eftersom jag har ett vagt minne av att den hann vara i Täby en kort tid innan den flyttades till Ösmo.

Vad gäller 12xx-vagnarna så är de svarta ovanför framdörren som du säger vilket 56xx-vagnarna inte är, men området runt frontrutan är inte svart på någon av dem vad jag kommer på spontant.
//Fredrik

Mikael T Nilsson

Citat från: F.Å skrivet 08 oktober 2010, 09:39:13 AM
Ledbuss på 513 förekommer planenligt dagligen numera.

Tack för uppgiften. För bara några år sedan var ledbuss på 513 en ovanlig syn. Innebär det att även 505/505X frekvent trafikeras med ledbuss?


Citat från: Mrbuss skrivet 08 oktober 2010, 09:53:23 AM
Nobina Lunda har lånat 5669-5672 eftersom man haft lite ont om vagnar i rätt kulör. Tror det står i en annan tråd här på forumet.

Tack, det förklarar saken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Karsten skrivet 08 oktober 2010, 10:54:17 AM
Ja, det är möjligt att den stått där en kort tid efter slopning, men på de senaste 12 åren har den inte varit där i alla fall.

Ok.

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 08 oktober 2010, 11:12:02 AM
Skall man vara riktigt petnoga har jag för mig att 4446 även har varit i Ösmo ett tag, dock är jag osäker på om den kom dit direkt efter Söderort eftersom jag har ett vagt minne av att den hann vara i Täby en kort tid innan den flyttades till Ösmo.

Vad gäller 12xx-vagnarna så är de svarta ovanför framdörren som du säger vilket 56xx-vagnarna inte är, men området runt frontrutan är inte svart på någon av dem vad jag kommer på spontant.
//Fredrik


Hej,

Jag valde att bara skriva vilken depå som 4446 var stationerad i direkt före Täby. Ursprungligen placerades den i Botkyrka om jag minns rätt.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

christian berg

Hej,

fina bilder. Beträffande H59:orna som finns kvar var det väl 5234 som redan 1991 hamnade på Spårvägsmuséet och fortfarande står där medan 5424 kom till Spårvägssällskapet efter utrangeringen 1993. Extravagnen 5294 hos Spårvässällskapet var en av kioskbussarna som var kvar hos SL till början av 2000-talet.

Hälsningar

Christian B

139

Ja visst kom 4446 till oss i Botkyrka först, det var nog de första nya bussarna på evigheter då, nr 4446-50, så det var en skön känsla att se den stå och blänka i ERGA första kvällen!

P7

Mikael T Nilsson

Citat från: christian berg skrivet 08 oktober 2010, 16:46:58 PM
Hej,

fina bilder. Beträffande H59:orna som finns kvar var det väl 5234 som redan 1991 hamnade på Spårvägsmuséet och fortfarande står där medan 5424 kom till Spårvägssällskapet efter utrangeringen 1993. Extravagnen 5294 hos Spårvässällskapet var en av kioskbussarna som var kvar hos SL till början av 2000-talet.

Hälsningar

Christian B

Tack för för uppgifterna!

Citat från: 139 skrivet 08 oktober 2010, 16:50:16 PM
Ja visst kom 4446 till oss i Botkyrka först, det var nog de första nya bussarna på evigheter då, nr 4446-50, så det var en skön känsla att se den stå och blänka i ERGA första kvällen!

P7

Ja, jag minns att jag besökte Eriksbergsgaraget strax efter nyleverans då vagnarna stod och blänkte utmed stängslet i depån. De var märkta med Busslininks gröna sköldpadde-emblem.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico


Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 08 oktober 2010, 12:15:01 PM
Tack för uppgiften. För bara några år sedan var ledbuss på 513 en ovanlig syn. Innebär det att även 505/505X frekvent trafikeras med ledbuss?

Det F.Å. säger om 513 stämmer bra, det har blivit ett antal sådana omlopp efter återgången till vintertid. Föreställer mig att det har en del att göra med hur omloppen är disponerade på det stora hela. Samma sak gäller även 504, men inte 505/505X annat än i undantagsfall.

Den senare linjens ledvagnsunderskott beror dock egentligen mest på att delar av linjesträckningen är svår att trafikera med ledvagn. Nytillkomna gator som t.ex. Gunnarbovägen och Fridensborgsvägen är på många håll enfiliga p.g.a. felparkerade bilar och att Solna kommun valt att bygga superbreda trottoarer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman