Göteborg: Stora problem med nya bussarna

Startat av Hagri, 01 juli 2010, 12:48:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussfanatikern

#15
Hur tusan kan man leverera nya bussar till Sverige utan konstant automatiskt halvljus? Trodde att det var krav på att samtliga fordon som tillverkas för den svenska marknaden måste ha det. Bra att dom ska förse samtliga Solarisbussar med detta i efterhand så att förarna inte riskerar att bli stoppade och bötfällda av polisen bara för att dom kör utan lyse.  

forthemoment

Dom har automatiskt halvljus oavsett om man har vredet i noll läge eller på. Det som inte lyser om man inte har vridit på vredet är positionsljus bak och sidomarkeringsljus. Halvljuset lyser oavsett
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Ersa

Vad har ni beställt till Göteborg egentligen? I Umeå är det Solarisvagnarna av årsmodell 2006 som är starka, snabba, tysta och lättstyrda. Åtminstonde jämfört med de mer högljudda och tungstyrda Volvo B9S av årsmodell 2009. Solarisledvagnarna får man liksom en gammal Scania CN113ALB passa sig för att inte gasa fullt med i tvära kurvor då motorns styrka verkar kunna trycka den av vägen vintertid. Jag kan även tillägga att alla lampor, bakljus, sidomarkeringsljus och halvljus alltid är påslagna på Umeås Solarisvagnar, oavsett noll-läge eller ej.

Johan B

Citat från: Ersa skrivet 05 juli 2010, 04:07:30 AM
Vad har ni beställt till Göteborg egentligen? I Umeå är det Solarisvagnarna av årsmodell 2006 som är starka, snabba, tysta och lättstyrda. Åtminstonde jämfört med de mer högljudda och tungstyrda Volvo B9S av årsmodell 2009. Solarisledvagnarna får man liksom en gammal Scania CN113ALB passa sig för att inte gasa fullt med i tvära kurvor då motorns styrka verkar kunna trycka den av vägen vintertid. Jag kan även tillägga att alla lampor, bakljus, sidomarkeringsljus och halvljus alltid är påslagna på Umeås Solarisvagnar, oavsett noll-läge eller ej.

Gasmotor och däri ligger nog kraftskillnaden. 2006 fanns inte heller EU-direktivet ang. ljus dagtid, så dessa fick antagligen svensk specifikation från start, Göteborgs Solaris är väl antagligen EU-specade (vilket ska räcka, man ska inte få några böter eftersom bussarna är registreringsbesiktiade så här, jmf. flyttgodsbilar från USA där blinkersen lyser konstant fram). Man kan dock tycka att en ljussensor som slår på bakljusen i ex tunnlar hade varit bra, hela iden med diodvarselljus går ju om intet om man ändå kör omkring och bränner dyra xenonljus på dagtid.

yngrot

Återigen ett EU beslut som är helt galet med inget ljus på sidan eller bak.. Är det inte nån därnere som kan föreställa sig att fordon ofta kör i tunnlar och liknande ställen ??? 

Gasdrivna bussar verkar ju vara rätt mycket sämre kraft i än en hederlig dieselsnurra,,  synd att nya bussar har mycket skrammel hur ska de bli efter 1 år i stadstrafik??   Kanske läge att kräva hörselskydd till förarna???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: Johan B skrivet 05 juli 2010, 11:05:38 AM
Gasmotor och däri ligger nog kraftskillnaden. 2006 fanns inte heller EU-direktivet ang. ljus dagtid, så dessa fick antagligen svensk specifikation från start, Göteborgs Solaris är väl antagligen EU-specade (vilket ska räcka, man ska inte få några böter eftersom bussarna är registreringsbesiktiade så här, jmf. flyttgodsbilar från USA där blinkersen lyser konstant fram). Man kan dock tycka att en ljussensor som slår på bakljusen i ex tunnlar hade varit bra, hela iden med diodvarselljus går ju om intet om man ändå kör omkring och bränner dyra xenonljus på dagtid.

Men varför väljer man en EU-specning före en egen specning? Numera är det diodljus runtom på de flesta nya bussar, och då ska det väl inte vara så svårt att koppla så att bakljus, främre parkeringsljus och främre diodvarselljus att lysa dagtid på vredets 0-läge?
På kvällstid vrider man på ljusvredet till halvljusläget varvid xenonhalvljus ersätter de främre diodvarselljusen, och även tänder instrumentbelysning, sidomarkeringsljus och registeringsskyltsbelysning (samt eventuellt även diodbelysningen av matrisskyltar).

Bussgubben

Citat från: forthemoment skrivet 05 juli 2010, 01:43:50 AM
Man måste vrida på ljusvredet för att bakljusen/sidomarkeringsljusen skall vara tända. Detta skall dom programera om så att de alltid skall lysa. Skall vara på gång. Många vet inte om att man måste ha vredet på. Inte så käckt i tunnlar etc. och sen när det blir mörkt.

Dom är jätte högljudda! Jag fick tom köra med öronproppar det sista idag! Glasväggarna skallrar precis som du skrev, i vissa alldeles oacceptabelt mycket. Den jag körde sist idag hade bara gått 200 mil! AC:n när den går får fullt låter inte särskilt vackert heller! Man får ont i huvudet/öronen efter att ha kört Solaris i nio timmar! Dock så är förar AC:n effektivare i Solaris än Volvo när den funkar tycker jag!

Kapaciteten på dom räcker ju inte till. Som du skrev på linje 50 men även på andra. Jag kan inte fatta vem det är som bestämt att det skall vara mer boggie istället för ledbuss. Har kört 50/99/94/91/58 med boggie i rusningen/badvädret den gågna veckan och jag har fått köra förbi fulsatt på linje 50 t.ex. 58:an i eftermiddagsrusningen i fredags med Solaris va hemsk!!  Och när jag har kört Solaris med mycket folk, så har jag i vissa backar undrat om jag kommer komma upp för lutningen! Dom orkar ju knappt! Skrämmande på nya bussar! Hur skall det va om ett år eller två? Dom är ju också hemskt klumpiga att köra eftersom dom sveper så! Man får verkligen tänka efter och konstant planera in i det sista hur man skall placera sig! Vid svängen ner till Opaltorget nu när det är vägarbeta handlar det om enstaka cm man har i marginal på varje sida! Sen är dom hemskt tungstyrda! Kan inte förstå att man går bussar med sån trög servo anno 2010!!


Jag blir överlycklig varje gång jag får en Volvo istället för Solaris! Dom körde jag två korta Solaris i lördags och dom var som å köra en liten gokart kändes det som! Pigga och smidiga! Dock var inte det roligt att köra den på 92an två varv när alla skulle ut och bada! Körde också en Solaris boggie idag som var ok att köra.  Men man kommer väl att vänja sig framöver att köra Solaris! Dom kommer säkert att ordna de mesta hoppas jag, och iom dom är annorlunda att köra tycker jag, är det väl en vanesak att lära sig dom!

Bra att man kan se vidare rapport om Solarisbussarna. Jag ska nämligen börja köra som timanställd även i väster efter jul, just nu är det BARA Partillegaraget ala linje 24 och Busslink Partille som gäller för tillfället. Finns det nattpass om man är placerad på Frihamnen "forthemoment" ??

Bussgubben

Vill även påpeka när jag körde nattpass i lördags att jag såg linje 50 köras med ledbuss efter kl 21. Hoppas detta är så eftersom man då slipper boggiebussar på en linje där ledbuss brukar köras!

B10BLE

Citat från: Johan B skrivet 05 juli 2010, 11:05:38 AM
(vilket ska räcka, man ska inte få några böter eftersom bussarna är registreringsbesiktiade så här, jmf. flyttgodsbilar från USA där blinkersen lyser konstant fram).

Men jag äger en flyttgodsbil och den får INTE ha orange ljus framåt! Däremot får den ha röda blinkers bak.

Nico


Citat från: yngrot skrivet 05 juli 2010, 11:49:46 AM
Återigen ett EU beslut som är helt galet med inget ljus på sidan eller bak.. Är det inte nån därnere som kan föreställa sig att fordon ofta kör i tunnlar och liknande ställen ??? 

Är det ett EU-direktiv då? Nu är jag inte speciellt insatt i det hela, men kan inte erinra mig att ha hört något i denna stil. I många fall är det lätt att hänvisa till EU, men själv tycker jag det verkar aningen konstigt och rimmar ganska illa med vissa visioner. Sedan finns det ett antal tunnlar mm. söderöver, speciellt i de bergigare länderna, så det känner man nog till. Själv gissar jag mera på att det i flera fall handlar om att det fortfarande inte är krav på halvljus dagtid varför de länder som har det själva får stå för anspassningen, dvs. standarden är en funktion utan halvljusautomatik. Det i sin tur kan nog leda till en del udda lösningar från olika entreprenörer i de länder där det är krav på halvljus, t.ex. då att man inte får full automatik, vred som måste stå i en viss postion etc.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 05 juli 2010, 13:51:16 PM
Är det ett EU-direktiv då? Nu är jag inte speciellt insatt i det hela, men kan inte erinra mig att ha hört något i denna stil. I många fall är det lätt att hänvisa till EU, men själv tycker jag det verkar aningen konstigt och rimmar ganska illa med vissa visioner. Sedan finns det ett antal tunnlar mm. söderöver, speciellt i de bergigare länderna, så det känner man nog till. Själv gissar jag mera på att det i flera fall handlar om att det fortfarande inte är krav på halvljus dagtid varför de länder som har det själva får stå för anspassningen, dvs. standarden är en funktion utan halvljusautomatik. Det i sin tur kan nog leda till en del udda lösningar från olika entreprenörer i de länder där det är krav på halvljus, t.ex. då att man inte får full automatik, vred som måste stå i en viss postion etc.

Bara en gissning nu:
Kan det vara så enkelt att Busslink bett Solaris om att "halvljuset ska lysa automatiskt även på 0-läget"? "Jajemen" sa man på Solaris och kopplade det så. Men då man inte sagt något om att även bak- och sidomarkeringsljus skulle lysa jämt, så kopplade man helt enkelt inte in ström till dessa från 0-läget? När Polarbuss köpte Solaris 2006 sa man "Allt ska lysa på 0-läget", och fick detta inkopplat utan bekymmer.
I flera andra trådar skrivs det att Solaris bygger bussar precis som kunden vill ha dem, utan att ifrågasätta konstiga lösningar. Då gäller det uppenbarligen att beställa väl planerade genomtänkta lösningar, vilket inte verkar ha gått helt perfekt i varesig Stockholm eller Göteborg.

ch

Har i två dagar åkt kollektivt med Busslink i södra Mölndals kommun, och reagerat på att ett flertal av de nya Scaniorna har haft problem med skyltningen. Har frågat och fått svar att man har problem med det. Det kan vara så att det bak på bussen står t.ex 761 och fram står det EJ I TRAFIK men så går bussen på linje 762 mot Inseros i själva verket.

Det verkar också som om flera av förarna inte riktigt har kläm på hur iTid funkar, för ibland säger förarna att skyltningen inte funkar men sen säger de att de lyckades få ordning på den. ;-)

Har också sett att än fler bussar har fått reklam på baken, däribland denna (2615) som har fått en riktigt dåligt placerad reklam. Om man nu ska göra reklam för en sko så ska man väl se till att skon syns och inte klipps bort för att göra hål för linjenummer. ;-)



Och ja, 2615 har inte haft fungerande skyltning idag. Så här såg det ut tidigare idag när jag åkte med den ;-)




Rikard

Citat från: ch skrivet 06 juli 2010, 23:51:02 PM
Har i två dagar åkt kollektivt med Busslink i södra Mölndals kommun, och reagerat på att ett flertal av de nya Scaniorna har haft problem med skyltningen. Har frågat och fått svar att man har problem med det. Det kan vara så att det bak på bussen står t.ex 761 och fram står det EJ I TRAFIK men så går bussen på linje 762 mot Inseros i själva verket.

Det verkar också som om flera av förarna inte riktigt har kläm på hur iTid funkar, för ibland säger förarna att skyltningen inte funkar men sen säger de att de lyckades få ordning på den. ;-)


Du har rätt vart massa strul i ett par dagar. Både med iTid och även med Hajen där linjer och turer bara försvunnit. speciellt på 753 o 751. iTid har krånglat på bl.a 753,763,768 och 771 så det gäller o skylta manuellt på dem. Enligt uppgift är det centralt på västtrafik som felet uppstått o de håller på o felsöka men inte lokaliserat felet ännu. Jag själv tycker iTid är krånglig och fruktansvärt seg maskin o sköta manuellt. När automatiken funkar så e den bra men inte när det e dags o göra det manuellt.
Rikard.

ch

Många av de gamla GS Buss-förarna klagar också på att det inte är några omloppspärmar längre. ;-)

Det är inga problem om man kör samma linje hela tiden, men när man kommer in till t.ex Lindome Station så är det bra att veta var man ska stanna. Är det så att man ska gå som en annan linje om 3 minuter osv. De flesta antar jag kör med utskrift på tjänsterna, men sånt hade man sett i omloppspärmarna förr i tiden ;)

Rikard

Citat från: ch skrivet 07 juli 2010, 07:35:17 AM
Många av de gamla GS Buss-förarna klagar också på att det inte är några omloppspärmar längre. ;-)

Det är inga problem om man kör samma linje hela tiden, men när man kommer in till t.ex Lindome Station så är det bra att veta var man ska stanna. Är det så att man ska gå som en annan linje om 3 minuter osv. De flesta antar jag kör med utskrift på tjänsterna, men sånt hade man sett i omloppspärmarna förr i tiden ;)

Jag är en av dem ;-)  Tycker inte heller om att det inte finns pärmar att köra efter. Alla vet att iTid kommer att krångla förr eller senare och i olika grad. Och det finns ingen möjlighet att kolla vad som sker efter turen förrän den är avslutad som du nämnde.
Rikard.