BUSS 89 i Helsingborg i augusti 1989 del 7

Startat av Staffan Sävenfjord, 24 juni 2010, 22:08:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

En Mercedes med Delta Star-kaross. Det såldes en del sådana i Sverige 1989 så jag lyckas inte identifiera den här bussen. Men det kanske finns någon annan som kan. Attans att man inte antecknade chassinumret.


Den finska Erikoiskori-karossen rönte inte någon större framgång i Sverige. SBH räknar upp 19 stycken. Ett par av dem gick i stadstrafik i Norrköping. Vad som hände med den här bussen sedan står inget om i SBH men 1997 hamnade den i alla fall hos HP Buss i Hästveda.


Vest-karosserna hade börjat sälja rätt bra i Sverige tack vare Rune Gustafsson på Busscentrum i Uppsala som hade agenturen. Tidigare sålde han Kutter men de lade ned tillverkningen 1988. År 2000 tog Scania över agenturen för Vest och i dag säljer de i Sverige i egen regi genom Vest Buss Sverige. Mestadels i dag är det på Irisbuss chassi. Den här bussen blev Wasatrafik 433 och Swebus 1039.


Nu vill jag varna för slamkrypare. Helmark hade tyvärr vanan att sätta fel registreringsnummer på bussarna. I synnerhet den sista av dessa tre är jag tveksam om: är det verkligen en Volvo B9M?
Om bussen på lyften är vad den utgör sig för att vara så kom den till Bergstrands Buss i Norrköping. 1993 återvände den till hemlandet och Ålesunds Bilruter.


Att det här är en Mercedes till GT Buss syns tydligt. Om regnumret är rätt så kom den sedan till Sundströms Trafik i Boden.


Om den här bussen vågar jag inte uttala något förrän någon hjälpt mig med identifieringen.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Den översta bussen MB Delta liknar mycket den som Åmmebergsbuss hade.
Mvh Jan G

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juni 2010, 22:08:38 PM


Den finska Erikoiskori-karossen rönte inte någon större framgång i Sverige. SBH räknar upp 19 stycken. Ett par av dem gick i stadstrafik i Norrköping. Vad som hände med den här bussen sedan står inget om i SBH men 1997 hamnade den i alla fall hos HP Buss i Hästveda.





Mja, just de här småbussarna byggda på M-B 1120 sålde nog uppåt ett hundratal i Sverige. Till viss del marknadsförda som Delta M-Star.
OGU425 tillhörde Danderyds Kommun som ny, såldes sedan till Swebus där den fick inv nr 1105.

Ola Almquist

Nilsbuss hade en Mercedes 1120 från 1992 som var blå och vit. Enligt SBH bör det ha varit PZL761. Den liknande bussen på bilden. Nya Vadstena Buss hade CGB394 från 1987 och den hade Erikoiskorikaross. Om karossen var exakt likadan minns jag däremot inte.

M.v.h.
Ola