Boråshistorik - 1984

Startat av Mikael T Nilsson, 12 mars 2010, 07:56:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Citat från: yngrot skrivet 14 mars 2010, 20:13:00 PM
Mycket trevligt bildsvep har kört alla utom färdtänstvagnarna. 188-189 hade en annan bakaxelutväxling då de oftast gick på flybussen senare fick de övriga i serien 178-187 samma bakaxel och blev då mkt bättre att köra. Wiima som vi fick blev ju väldigt omtyckta av oss förare då de var mycket bättre värme i dem och inte heller en massa skrammel som det var i Säffle.. Undertecknad drev på rätt hårt för att B-L skulle byta till Wiima vilket ju lyckades rätt bra tills B-L fick för sig att prova Säffle igen 243-247 men inte heller dessa var bra så Wiima kom tillbaka .

Kul att du uppskattade bilderna och att vi kunde väcka gamla minnen.

Citat från: Ersa skrivet 14 mars 2010, 20:15:30 PM
Kul att dessa kom så tidigt. Först nu på andra hälften av 00-decenniet har ju lysdioderna återkommit på skyltarna. :)
.
Ja, det har verkligen blivit rennässans för denna typ av skyltning
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson



Magnus lyckades vaska fram några bilder på några gamla Säfflebussar som ursprungligen tillhört Borås Lokaltrafik, men som sedan bytt ägare. Några av dessa har diskuterats i denna tråd. Först f.d. BL 181 som blev HLT 16. Här ser vi bussen på besök i Helsingborg.



BL 188 blev Wasatrafik 409 och vitlackerad. Vid fototillfället var bussen inlånad för SL-trafiken.



BL 189 blev Wasatrafik 410 och fick denna färgsättning. Även denna buss var inlånad i SL-trafiken 1988.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

yngrot

Den gröna var först hos Alfredssons buss och användes på deras Alingsås trafik. När de köpte bussen minns jag att förarväggen sågades ner så den gick bara ca 1 m över golvet. De hade inga höga förarväggar..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 16 mars 2010, 20:52:46 PM
Den gröna var först hos Alfredssons buss och användes på deras Alingsås trafik. När de köpte bussen minns jag att förarväggen sågades ner så den gick bara ca 1 m över golvet. De hade inga höga förarväggar..

Precis - det är ju Alfredssons färgsättning på f d 189.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 16 mars 2010, 21:03:48 PM
Precis - det är ju Alfredssons färgsättning på f d 189.

Intressanta bilder.
Även fd BL 189 blev sedan vit hos Wasatrafik. Men det var intressant att se att den till en början gick kvar i Alfredssons färger i Stockholm.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Synd man inte körde buss för BL på den tiden. Trevligt med Säfflebussar av denna modellen ju.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

Ja om man gillar att frysa och lyssna på skrammel var det toppen bussar  :P    som förare saknar man dem verkligen inte...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 17 mars 2010, 21:28:36 PM
Ja om man gillar att frysa och lyssna på skrammel var det toppen bussar  :P    som förare saknar man dem verkligen inte...

Varma bussar har tydligen aldrig varit Säffles gebit. Fortfarande tycker jag 8500 är kalla. Åtminstone fram.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

8500 kan gå att få varma men då måste man ha på nästan fullvärme och då väsnas ju fläkten i förarelementet  den går ju att koppla ur efter en del knapptryck via displayen i taket... lättare på 8700 där det finns en knapp uppe i taket för förarfläkten ... vad gäller värmen märks det att 8700 har lite Carrus arv att förvalta på dessa blir det mer värme än i 8500
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina