Uppsalabuss i Skåne eller ur Jonas Sandqvist's fotoalbum del 3 (1 bild)

Startat av Andreas Ljungqvist, 25 maj 2007, 16:58:25 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Andreas Ljungqvist

Bilden får väl tala för sig själv..  :'(


Niklas Bygdestam

Sorgligt!  :(

Undrar bara varför bussar från Uppsala hamnade just där
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Andreas Ljungqvist

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 maj 2007, 17:24:36 PM
Sorgligt!  :(

Undrar bara varför bussar från Uppsala hamnade just där

Visst är det de. Jag kan inte ge något svar på din fråga utan bollar ut den till hugad spekulant..


Janne Rickman

Bussarna såldes till en person i Ryd för skrotning.
257 såldes 1984-06-12
260 såldes 1984-05-15
261 såldes 1984-03-19

/Janne

Andreas Ljungqvist

Citat från: Janne Rickman skrivet 25 maj 2007, 20:52:02 PM
Bussarna såldes till en person i Ryd för skrotning.
257 såldes 1984-06-12
260 såldes 1984-05-15
261 såldes 1984-03-19

/Janne

Tackar för den infon, snacka om att detta är en kunskapsbank..

Andreas Ljungqvist

Citat från: Janne Rickman skrivet 25 maj 2007, 20:52:02 PM
Bussarna såldes till en person i Ryd för skrotning.
257 såldes 1984-06-12
260 såldes 1984-05-15
261 såldes 1984-03-19

/Janne

Har du möjligen bild på dessa i trafik??

Janne Rickman

Nej tyvärr! De var lite för min tid.
Ev. kan Staffan Sävenfjord eller Leif D. ha bilder.

/Janne

Niklas Bygdestam

Citat från: Janne Rickman skrivet 25 maj 2007, 20:52:02 PM
Bussarna såldes till en person i Ryd för skrotning.
257 såldes 1984-06-12
260 såldes 1984-05-15
261 såldes 1984-03-19

/Janne



Men vad var tanken med skrotningen? Bussarna såldes alltså 1984 och bilden är tagen 1991. Alltså har de stått och förfallit i minst 7 år innan de till slut skrotades. Och hur kommer det sig att de nere i Skåne köper gamla bussar från just Uppsala? Det borde ha funnits bussar av samma typ på närmare håll. Malmö hade ju t ex bussar av den här typen som säkert fasades ut under denna tid
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Janne Rickman

De verkar som om de var en hel släkt som köpte bussar från Uppsala under 80-talet, eftersom alla köpare hade samma efternamn och alla bussar gick till ett lite område i södra Sverige.
De var Ryd, Kyrkhult, Svängsta och Tollarp.
Vad jag vet så var de mest intresserade av motorerna, dessa plockades de ur och skickades till Afrika.

/Janne

Staffan Sävenfjord

Jag har ingen bild på någon av dessa bussar i trafik men väl på systerbussen 262:
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael T Nilsson

Trevlig bild på en vacker busstyp. Bussen har väl ett ovanligt strålkastararrangemang?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Citat från: Norrortsmicke skrivet 26 maj 2007, 14:58:39 PM

Trevlig bild på en vacker busstyp. Bussen har väl ett ovanligt strålkastararrangemang?


I Uppsala bytte man ut de ursprungliga ovala strålkastarna från Hella och ersatte med de som syns på bilden. Man var inte nöjda med originalstrålkastarna. Just den här typen av strålkastare var kanske inte den allra vanligaste typen men det fanns några städer till som gjorde exakt likadant som man gjorde i Uppsala. Den fina Scania CR 76 nr 212 som finns bevarad i Uppsala har de här dubbla strålkastarna av samma typ som på bilden
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Andreas Ljungqvist

Tack för all info o bilder på vagnarna.. Dessa skulle man velat upplevt så helst bakom ratten..


Mikael T Nilsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 maj 2007, 16:34:09 PM

I Uppsala bytte man ut de ursprungliga ovala strålkastarna från Hella och ersatte med de som syns på bilden. Man var inte nöjda med originalstrålkastarna. Just den här typen av strålkastare var kanske inte den allra vanligaste typen men det fanns några städer till som gjorde exakt likadant som man gjorde i Uppsala. Den fina Scania CR 76 nr 212 som finns bevarad i Uppsala har de här dubbla strålkastarna av samma typ som på bilden

Hej,

Intressant, då var det inte originalstrålkastare. Tack för uppgifterna!

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.