Huvudmeny

Dalanytt

Startat av 1896, 29 juni 2016, 16:07:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Vet att det fanns en tråd om Keolis ledvagnar i Dalarna, men jag hittar inte den just nu, iaf finns 6060-64 i Borlänge och nu är är alla dalalackade, även 8307 står på baksidan av depån, den kanske bara är sommaravställd, de andra är väl högst troligt att de tas i trafik den 3 Juli då det nya avtalet börjar att gälla, vissa linjer i Borlänge ska ju börja att trafikeras med ledvagnar.

På baksidan av depån stod även 2302-03 och 2305, i Östgötalack, får man då anta att även resterande övertaliga bussar från Finspång kommer till Dalarna ?

Ute vid Volvo i Romme står Sambus 9803, fd Arriva, (XDB761) nu reggad på Björks Buss i Västerås, dock avställd, har den då gått i Ludvika ? Den är iaf rejält krockskadad, både front, dörrsida och bakstam är skadade och det finns massor av grus och jord inne i bussen, så den har tydligen varit långt ut i skogen och hälsat på.

1896

Skickar med en fråga också: Utgår YTS i Borlänge från fler depåer än den i Borlänge ? Anledningen till frågan är att YTS tycks äga fler bussar än vad som brukar vara synliga i Borlänge.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 29 juni 2016, 16:56:33 PM
Skickar med en fråga också: Utgår YTS i Borlänge från fler depåer än den i Borlänge ? Anledningen till frågan är att YTS tycks äga fler bussar än vad som brukar vara synliga i Borlänge.

YTS???
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Öden

Hej !

Yrkestrafikskolan Dalarna i Borlänge äger följande bussar:

AKX 661 Neoplan 2007
WRG 335 Volvo 9700 HD 2005
XPD 405 Volvo B 600 Drögmöller 2000
WWN 097 Volvo 9700 H  2005

Mvh Peter Ö

1896

AKX, WRG, och XPD brukar synas i Borlänge, WWN köptes ju förra veckan, och den stod nere vid Volvo igår, men YTS äger också XNP156, sedan 20151218, och den har jag aldrig sett i Borlänge.

Fredrik Gelin

Citat från: Kung Vasa skrivet 29 juni 2016, 16:07:35 PM
Vet att det fanns en tråd om Keolis ledvagnar i Dalarna, men jag hittar inte den just nu, iaf finns 6060-64 i Borlänge och nu är är alla dalalackade, även 8307 står på baksidan av depån, den kanske bara är sommaravställd, de andra är väl högst troligt att de tas i trafik den 3 Juli då det nya avtalet börjar att gälla, vissa linjer i Borlänge ska ju börja att trafikeras med ledvagnar.

På baksidan av depån stod även 2302-03 och 2305, i Östgötalack, får man då anta att även resterande övertaliga bussar från Finspång kommer till Dalarna ?

Tanken är att åtta bussar skall flytta från Finspång till Falun, så med tanke på dina observationer verkar det rimligt att det skulle vara 2301-08 som flyttar upp.
8301-05 blir kvar i Falun medan 8306-09 skall flytta till Borlänge under sommaren.
Ett stort antal 81xx-bussar (alla?) skall lämnas tillbaka till huvudmannen, vad som händer med dem sedan är för mig okänt.
//Fredrik

1896

En tanke som slog mig, är att det nya avtalet sägs vara 20% dyrare än det som Dalatrafik slöt med dåvarande Swebus -06, och ändå kör iaf Keolis i stort sett enbart med gamla bussar, vet inte ens om nya är beställda i dagsläget, Swebus köpte åtminstone till hälften en ny fordonsflotta, jag menar att om avtalet är så pass mycket dyrare, så ska väl bussarna vara nya ?

Lars_L

Citat från: Kung Vasa skrivet 30 juni 2016, 15:19:35 PM
En tanke som slog mig, är att det nya avtalet sägs vara 20% dyrare än det som Dalatrafik slöt med dåvarande Swebus -06, och ändå kör iaf Keolis i stort sett enbart med gamla bussar, vet inte ens om nya är beställda i dagsläget, Swebus köpte åtminstone till hälften en ny fordonsflotta, jag menar att om avtalet är så pass mycket dyrare, så ska väl bussarna vara nya ?
Nu gick väl å andra sidan inte Swebus avtal ihop ekonomiskt för utföraren. Sedan handlar det ju också om vilka krav man ställer i upphandlingen etc. Ofta kan man ju inte heller räkna med att klara hela åtagandet med att bara köra med gammalt, även om man klarar det från start. Därtill är ju frågan vad de 20 procenten utgår ifrån för index, eller om det är exklusive inflation etc. Här la man väl också en relativt stor risk på utföraren om jag minns rätt. Nobina ville väl inte ens lägga bud av bl.a. den anledningen.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

1896

Det nya avtalet är ju på 10 år, längre avtal än så är det väl ingen som ingår förnärvarande, och 10 år får väl ändå anses vara en bra förutsättning för att hinna skriva av nya fordon ?

Fredrik Gelin

Det har ju köpts en hel del nya bussar till Dalarna och Keolis bussar i Borlänge och Falun är ju inte vansinnigt gamla efter sommarens utrensning.
De bussar som flyttat till Dalarna har ju varit relativt nya och jag tror att du kommer att få se fler nyare bussar hos Keolis senare. Som Lars säger bygger man knappast ett så långt avtal på att köra med bussar som redan är relativt gamla vid trafikstarten. Däremot är ju en ganska stor del av Keolis flotta i Falun och Borlänge bussar som följer med avtalet och därför inte kan avpolleteras hur som helst.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Bussmicke

Om alla 81xx försvinner måste man flytta bussar från andra områden och o h köpa nya bussar.  Vad som sker var ska bli mycket intressant att se.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Öden

Hej !

Det stämmer väl att YTS äger XNP 156 !

Mvh Peter Ö

pn81

Alla 81xx-vagnar ska inte bort. Såvida man inte har ändrat sig så ska 8106, 8109 och 8110 gå i Falun till hösten medan 8101-8105, 8107 och 8108 ska bort. Vilka som eventuellt blir kvar i Borlänge vet jag inte.
Omlackeringen av de åtta bussarna från Finspång har börjat. Den här veckan har åtminstone tre av dem dykt upp i Falun. Jag vet inte hur länge det kommer att dröja innan de sätts i trafik.
Angående nya bussar så talas det om 18 nya Scaniabussar: 15 nya hybridbussar (boggi) till Falun och tre "stråkbussar"/komfortbussar/höggolvsboggibussar (eller vad man nu vill kalla dem) till Borlänge. Planerad leverans vecka 48. Borlänge får visst vänta på nya lågentréboggibussar till nästa år (då kommer flera Volvobussar upp i maxåldern 14 år).
Man har också sagt att alla Volvobussar som går i Falun nu kommer att flytta till Borlänge under året och Borlängedepån kommer även fortsättningsvis ha både Volvo och Scania medan Falun ska bli en renodlad Scaniadepå.

allan 99

Citat från: pn81 skrivet 02 juli 2016, 11:26:32 AM
Alla 81xx-vagnar ska inte bort. Såvida man inte har ändrat sig så ska 8106, 8109 och 8110 gå i Falun till hösten medan 8101-8105, 8107 och 8108 ska bort. Vilka som eventuellt blir kvar i Borlänge vet jag inte.
Omlackeringen av de åtta bussarna från Finspång har börjat. Den här veckan har åtminstone tre av dem dykt upp i Falun. Jag vet inte hur länge det kommer att dröja innan de sätts i trafik.
Angående nya bussar så talas det om 18 nya Scaniabussar: 15 nya hybridbussar (boggi) till Falun och tre "stråkbussar"/komfortbussar/höggolvsboggibussar (eller vad man nu vill kalla dem) till Borlänge. Planerad leverans vecka 48. Borlänge får visst vänta på nya lågentréboggibussar till nästa år (då kommer flera Volvobussar upp i maxåldern 14 år).
Man har också sagt att alla Volvobussar som går i Falun nu kommer att flytta till Borlänge under året och Borlängedepån kommer även fortsättningsvis ha både Volvo och Scania medan Falun ska bli en renodlad Scaniadepå.
Citywide ?
Favorit buss Nobina 2012
Gillat bussar sen jag var liten

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 29 juni 2016, 18:39:24 PM
Hej !

Yrkestrafikskolan Dalarna i Borlänge äger följande bussar:

XPD 405 Volvo B 600 Drögmöller 2000

Mvh Peter Ö

Skall vara XDP405.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)