Huvudmeny

Keolis 7103

Startat av 1896, 08 juli 2014, 07:56:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 juli 2014, 20:09:51 PM
Detta kan ju bero på igensatta kylare också vilket gör att fläktarna måste gå på högvarv

Fast på många bussar där man bytt hela kylarpaket mot helt nya har fläktarna ändå fortsatt gå på högvarv. Åtminstone på ett flertal Volvo.

5783

Citat från: Ersa skrivet 08 juli 2014, 20:34:17 PM
Fast på många bussar där man bytt hela kylarpaket mot helt nya har fläktarna ändå fortsatt gå på högvarv. Åtminstone på ett flertal Volvo.

Där var det väl fel på själva styrningen (elektroniken).

Calle

#17
Är det några bussar som låter illa och rycker vid växling, så är det Keolis B12BLE 8500, Keolis Solaris (RME) och Flygbussarna (Airport Coaches) 8700. Samtliga av dessa skall, vad jag förmodar, vara utrustade med plåtar under motorrummet. Undantaget (om det finns något?) är Solaris, som enligt rykten sägs ha plastluckor under motorrummet, för att skydda motorn från smuts. Dessa "plastluckor" dämpar inte ljudet alls.

På 8700 gör plåtarna att bullret minskar, vet t.ex. att GS f.d. 8700 hade lägre bullernivå när plåten satt där den skulle. Enligt VTC (Volvo Truck Center) som bl.a. servar Volvo, så kostar EN plåt flera tusen kronor - varför jag anser att man bör vara rädd om dessa.

Volvo B12BLE 8500 har varken mer eller mindre ljud, med eller utan plåtar - det är samma "knackiga" ljud.

Ersa

Både 12- och 9-motorn från Volvo har ju ett aggressivt knackigt ljud, men Volvo själva påstår att deras nuvarande 8- och 11-litersmotorer är tystare.

Calle

Citat från: roggek skrivet 08 juli 2014, 15:02:14 PM
jag har hört att verkstadspersonalen rycker bort isoleringen runt motorn/motorrummet för att den sitter i vägen vid service...
Men det kanske är en skröna... ::)

Är det några i Göteborg som "rycker bort" isoleringen under motorrummet så är det Veolia Transport och Nobina. Detta kan skådas på flertalet B12BLE 8500, senast tidigare i veckan.

Ersa

Citat från: Calle skrivet 24 juli 2014, 20:30:53 PM
Är det några i Göteborg som "rycker bort" isoleringen under motorrummet så är det Veolia Transport och Nobina. Detta kan skådas på flertalet B12BLE 8500, senast tidigare i veckan.

Kanske läge att flytta in till stan och bara åka spårvagn, så slipper du irritera dig på bussars motorljud hela tiden.

Calle

Citat från: Ersa skrivet 24 juli 2014, 21:36:59 PM
Kanske läge att flytta in till stan och bara åka spårvagn, så slipper du irritera dig på bussars motorljud hela tiden.

Men snälla Ersa; inlägget handlade om att minst två trafikbolag tar bort isoleringen under motorrummet, som ju sades tidigare i denna tråd. På många bussar kan man även se att tankluckor, både för RME och AdBlue är borta. Om jag inte minns fel, så fick Nobina anmärkningar i samband med en kontroll, och Veolia Transport fick en varning av Västtrafik kort efter trafikstart. Västtrafik drog dock tillbaka sin varning, med anledning av att Veolia Transport till slut, efter åtgärder, fick en kvalitét som Västtrafik var nöjd med.

Med tanke på att motorplåtar kostar cirka 5 000 kr/st, så tycker jag ur ekonomisk synvinkel att det är dyrt att "rycka loss" dessa, för att sen låta dom vara av. Som Ersa skriver så har Volvo B12BLE ett "knackigt" ljud, men motorplåtarna skyddar om inte mot buller; även för att skydda motorn mot smuts, och förhindra att mer syre tillkommer vid ev. motorbrand.

Ersa

Ändå har ni det bättre i Västra Götaland jämfört med hur SL-trafiken ser ut. Här är det rejäl brist på motorplåtar, luckor till tanklock mm. Och här i öster förekommer inte alls samma slags kontroller från huvudman och polis. Plus att bussarna här får bli mycket äldre än Västtrafiks regler.

Så ur Stockholmssynpunkt blir dina ständiga anmärkningar om buller och andra brister lite ironiska.

bisquit

Värst vad gnäll om mullret ifrån bussens motorrum. Det är ett allmänt känt faktum att många större bolag väljer lite enklare spec än mindre bolag. Sen så har påverkan på service och miljö och hur fordonet hanteras en stor inverkan också. Att jämföra en buss i storstadsregion mot en som bara går i övriga sverige hos mindre åkare. Är i princip omöjligt.. En bra sak man kan göra är att köra lugnt, låga varvtal och eccodrive. Då mår både fordon, hälsan och miljön bättre.. Jag har själv börjat tagga ner lite. Man mår bättre då.. :)