Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Ashnton skrivet 07 januari 2021, 20:21:43 PM

Titel: Nobina 0079 i främmande område
Skrivet av: Ashnton skrivet 07 januari 2021, 20:21:43 PM
Nobina 0079 svänger här in på Gillevägen under en av Hallstaviks turer på 401.

(https://live.staticflickr.com/65535/50811348401_1ee4fb5c2d_b.jpg) (https://flic.kr/p/2kq2rD4) (https://flic.kr/p/2kq2rD4) (https://www.flickr.com/photos/191443930@N06/)
Titel: SV: Nobina 0079 i främmande område
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 07 januari 2021, 22:40:32 PM
Trevligt vintermotiv :)/Ulf
Titel: SV: Nobina 0079 i främmande område
Skrivet av: Per E skrivet 08 januari 2021, 09:59:51 AM
Härlig bild. Jag kommer att tänka på att jag under början av 60-talet var med klassen på ett studiebesök på Gille-Glace som låg nära där bilden är tagen. Vi fick välja en glass att ta med oss när vi avslutade besöket. Nästan alla valde en glass som hette "Ananas-split" som de tillverkade där. Uppenbart en lyckad produkt som hållit sedan dess. Däremot inte Gille-Glace som gick upp i Trollhätteglass och därefter till GB. Fabriken är borta sedan länge.
Titel: SV: Nobina 0079 i främmande område
Skrivet av: Ashnton skrivet 08 januari 2021, 11:34:30 AM
Vad trevligt att bilden uppskattades! Jo det var en trevlig dag igår med snö vilket numera tyvärr är en bristvara här i Stockholm. Intressant historia om glassfabriken också, det kände jag inte till!
Titel: SV: Nobina 0079 i främmande område
Skrivet av: Ersa skrivet 08 januari 2021, 12:37:35 PM
Med speciellt främmande är knappast området varken för förarna eller busssarna. Hallstaviksdepån har kört 401 rätt länge nu.
Titel: SV: Nobina 0079 i främmande område
Skrivet av: Buzzlover skrivet 08 januari 2021, 12:57:25 PM
"Främmande" syftar nog på att Trafikområde Norrtälje inte kör i Trafikområde Södertörn/Tyresö förutom dessa enstaka turer på vardagar och dessutom är detta väldigt långt borta från Trafikområdet bussen kommer ifrån, därav användandet av "främmande område"

Sen undrar jag också vilket jag tror Ersa kan svara på, hur kommer det sig att  trafikområde Norrtälje ens kör i ett Trafikområde så långt bort? :)
Titel: SV: Nobina 0079 i främmande område
Skrivet av: Karsten skrivet 08 januari 2021, 14:36:34 PM
Det är nog en så kallad stordriftsfördel, där man genom att kombinera olika trafikområden kan spara buss och förare.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Titel: SV: Nobina 0079 i främmande område
Skrivet av: HB skrivet 08 januari 2021, 15:19:31 PM
Istället för att Hallstaviksföraren sitter i stan på kvartstid hela dagen, så kör han/hon mellantrafik på trevliga linje 401. Bra för både förare och företag. /Henrik/
Titel: SV: Nobina 0079 i främmande område
Skrivet av: Ersa skrivet 08 januari 2021, 18:33:02 PM
Man kan givetvis även t.ex använda ordet "främmande" om besökare som inte alls är några främlingar i huset. Men i detta fall blir uttrycket lite starkt, då trafik i andra trafikområden varit vardagsmat för förare i Norrtälje TO i flera decennier. Utöver flera linjer i Uppsala län fram till 2008, har det även körts en hel del Täbylinjer fram till och med 2011, och numera dessa 401:or för Hallstaviksdepån, och lite trafik mot Jakobsberg och Kallhäll för Norrtäljedepån.

Ur vanligt folks perspektiv, som inte känner till dessa utbyten, är uttrycket "främmande" mer förståeligt.
Titel: SV: Nobina 0079 i främmande område
Skrivet av: Stefan P skrivet 09 januari 2021, 05:02:49 AM
Hej

Vad tiden går fort, det var före 2008 vi körde SL trafik med UL bussar tex. 807 641 805.
Sen körde vi till Märsta med SL röd buss.

Mvh Stefan P
Titel: SV: Nobina 0079 i främmande område
Skrivet av: Ersa skrivet 09 januari 2021, 13:20:25 PM
Javisst. Även linjerna från Uppsala mot Knivsta samt dåvarande 888 till Björklinge kördes med röda Rimbobussar på fasta omlopp. Eftermiddagen blev till en 805 till Hallstavik, och därefter 641 och 647 hemåt. Alternativt tuffade man runt på en stor andel Täbylinjer, inklusive nån 670 mitt på dagen, för att därefter köra en avgång hemåt mot Rimbo eller Norrtälje.

Omloppen var överlag mer varierande och roliga förr, till skillnad från idag, då de flesta är låsta inom "muren" i sitt eget lilla trafikområde. Hur man ska locka nya yngre förare till dagens monotona upplägg förstår jag inte alls.
Titel: SV: Nobina 0079 i främmande område
Skrivet av: Karsten skrivet 09 januari 2021, 13:40:46 PM
Citat från: Ersa skrivet 09 januari 2021, 13:20:25 PM
Hur man ska locka nya yngre förare till dagens monotona upplägg förstår jag inte alls.

Genom att arbetet är kombinerat med en månatlig ersättning i pengar? Det finns gott om förare som trivs  bra i geografiskt mindre områden med de fördelar och nackdelar det innebär. Människor är olika och det finns förare som kört exempelvis på Lidingö i decennier och trivs utmärkt med det.
Titel: SV: Nobina 0079 i främmande område
Skrivet av: Ersa skrivet 09 januari 2021, 14:01:11 PM
Ändå är det först nu under pandemin, när arbetslöshet skapats i många andra branscher, som den ständiga personalbristen för linjetrafiken i storstadsområdena har försvunnit.
Titel: SV: Nobina 0079 i främmande område
Skrivet av: Karsten skrivet 09 januari 2021, 15:54:32 PM
Hur stor har "den ständiga personalbristen" varit jämfört med andra liknande branscher då? Om man har en viss personalomsättning så uppstår det ju per automatik en personalbrist om man inte rekryterar i samma takt. Har alla branscher med en personalomsättning då en ständig personalbrist? Det blir lätt en semantisk och retorisk fråga.

Eller har personalbristen varit större åren före pandemin (säg 2018-2019) än åren innan dess?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Titel: SV: Nobina 0079 i främmande område
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 09 januari 2021, 16:15:14 PM
I branschen som helhet har det ju under många år nu varit svårt att rekrytera och även på landsbygden har det blivit allt svårare, lite företagsberoende men ändå tydligt.

Arbetstider, schemaläggning och lön är det jag oftast fått synpunkter på och när dessa kommer fram även på landsbygden där man tidigare har varit tillfreds med delade turer och liknande är det inget bra.

När man sedan i större utsträckning vill övergå till att anställa på deltid 50-60% inkl delade turer så är det svårt att hitta intresserade och motiverade chaufförer.

Många som utbildas genom AF är ju tyvärr inte anställningsbara heller, dem som kommer genom rena uppdragsutbildningar har betydligt bättre chans men sådana vill ju helst inte AF sköta, här har ju Transportföretagen försökt att lobba för en bättre anpassning till verkligheten.
Titel: SV: Nobina 0079 i främmande område
Skrivet av: Karsten skrivet 09 januari 2021, 16:21:47 PM
Tack för komplettering! Jag misstänker också lön och arbetstider som största orsakerna till stort rekryteringsbehov och där är ju villkoren i storstadsregionerna ofta bättre än på landsbygden. Jag tror nämligen inte att variationen i körningarna för särskilt många är direkt avgörande för huruvida de väljer att stanna kvar i yrket, det är snarare villkor och lokalt ledarskap som brukar betyda mest. Det är vad jag tror, i alla fall.
Titel: SV: Nobina 0079 i främmande område
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 09 januari 2021, 16:51:08 PM
På landsbygden har det ju till för typ 3-4 år sedan varit helt normalt med delade turer men allteftersom de stora chaufförsgrupperna födda på 40-50 talet börjar tunnas ut så blir det allt svårare att hitta yngre ersättare.

Det är idag inte helt ovanligt att 15-20% av förarkåren är födda på 40 talet och att mer än hälften av dessa jobbar heltid. Utan alla dessa pensionärer så stannar verksamheten, ska man sedan försöka rekrytera folk födda på -80 och -90 talet som inte har någon typ av handikapp som hindrar dem att hitta andra jobb så finns det inte mycket att locka med, delade turer som ger 65% lön är ju inte något som lockar många.
Titel: SV: Nobina 0079 i främmande område
Skrivet av: Peter Rost skrivet 10 januari 2021, 11:35:48 AM
Påstigning via framdörren (Hallsta Norrtäljeomlopp) på linjerna 401, 518, och 561?

//Peter
Titel: SV: Nobina 0079 i främmande område
Skrivet av: Ersa skrivet 10 januari 2021, 15:25:48 PM
Hallstavik på 401.
Norrtälje på 518 och 561.
Titel: SV: Nobina 0079 i främmande område
Skrivet av: Ashnton skrivet 10 januari 2021, 15:54:47 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 10 januari 2021, 11:35:48 AM
Påstigning via framdörren (Hallsta Norrtäljeomlopp) på linjerna 401, 518, och 561?

//Peter
Ja det är påstigning fram men min erfarenhet har varit att förarna inte bryr sig om någon går på bak.
Titel: SV: Nobina 0079 i främmande område
Skrivet av: Filip S skrivet 10 januari 2021, 19:49:57 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 januari 2021, 15:25:48 PM
Hallstavik på 401.
Norrtälje på 518 och 561.
Norrtälje kör ingen 518 längre, bara 561.
Titel: SV: Nobina 0079 i främmande område
Skrivet av: DEB skrivet 10 januari 2021, 20:51:30 PM
Vilka avgångar har Norrtälje på 561?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Titel: SV: Nobina 0079 i främmande område
Skrivet av: Ersa skrivet 11 januari 2021, 02:14:29 AM
Citat från: Filip S skrivet 10 januari 2021, 19:49:57 PM
Norrtälje kör ingen 518 längre, bara 561.

Så var det ja. Det är 561 man kör efter att man kört en 686 till Kista, och därefter tomkört till Jakobsberg. Alla dessa linjer i andra trafikområden känns som att de förändrats uppåt en-två gånger per år under innevarande avtal, och ännu mer förändringar lär det bli framöver.

Vilka linjer Hallstavik kör (eller inte kör) utöver 401 i skrivande stund, får nån annan gärna svara på.
Titel: SV: Nobina 0079 i främmande område
Skrivet av: Ersa skrivet 11 januari 2021, 02:23:12 AM
Citat från: Karsten skrivet 09 januari 2021, 16:21:47 PM
Tack för komplettering! Jag misstänker också lön och arbetstider som största orsakerna till stort rekryteringsbehov och där är ju villkoren i storstadsregionerna ofta bättre än på landsbygden. Jag tror nämligen inte att variationen i körningarna för särskilt många är direkt avgörande för huruvida de väljer att stanna kvar i yrket, det är snarare villkor och lokalt ledarskap som brukar betyda mest. Det är vad jag tror, i alla fall.

Din bild kan nog mycket väl stämma inåt stan, och på Lidingö som du nämnde. Men det finns gott om geografiska områden ett par mil utanför stan, som varken är ren stad eller ren landsbygd, där alla förare som kört mer än 15 år är vana vid sin dåvarande väldigt stora linjevariation. Dessa är inte överdrivet roade av det nya upplägget med att köra en och samma linje mellan punkt A till punkt B. Om jag skulle påstå att 676 är den minst populära linjen att köra bland förarna i Norrtäljedepån, skulle jag knappast fara med osanning. Ett pass med fyra vändor till Stockholm blev borttaget och omgjort, pga att det blev så impopulärt att köra. Att man skulle locka nya yngre förare med ett rejält monotont arbete, har jag inte sett några tydliga bevis på ännu.
Titel: SV: Nobina 0079 i främmande område
Skrivet av: Filip S skrivet 11 januari 2021, 08:38:11 AM
Citat från: DEB skrivet 10 januari 2021, 20:51:30 PM
Vilka avgångar har Norrtälje på 561?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
15:49 från Jakobsberg och 16:38 från Karolinska sjh  :)