2 snabba från dagens arbetspass....[2 SL-bilder]

Startat av Kvarne, 24 september 2013, 22:07:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne


Dagen började med att plocka ut 6327 för en tur på L740 mot Kungens Kurva(förkortas...hrm...KUKU.... :-X :P) och tillbaka som L740X till Kvarnbergsplan...Bussen gick som en dröm...så lite synd att de försvinner från mitt trafikområde...


Dagen avslutades med att köra L704 från Huddinge till Björnkulla för att därifrån tomköra in bussen till garaget. Det blev 6324 som man fick ratta och dagen avslutades lika trevligt som den började. Inga konstigheter med 6324 inte.....  :)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Jonas Strömblad

CitatDagen började med att plocka ut 6327 .....  Bussen gick som en dröm...så lite synd att de försvinner från mitt trafikområde...

Dagen avslutades med .... Det blev 6324 som man fick ratta och dagen avslutades lika trevligt som den började. Inga konstigheter med 6324 inte.....  :)

Vad är det för fel på dig Kvarne?  ;D
Skitbussar är vad de är, fast de kanske passar bättre på kortlinjer hos er än vad de gjorde på långlinjer i Roslagen  ::)
/J

Kvarne

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 24 september 2013, 22:51:37 PM
Vad är det för fel på dig Kvarne?  ;D
Skitbussar är vad de är, fast de kanske passar bättre på kortlinjer hos er än vad de gjorde på långlinjer i Roslagen  ::)
/J

Hörru du Namne....Det där är riktigt trevliga bussar att både åka i och köra...å där med Basta!  :)
Jag kan lära upp dig i ämnet: "B9S -Bussen du bara Älskar att köra!"  :)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Maken till bullriga bussar med små barnvagnsplatser får man leta efter.
Scania har i sina lika långa bussar lyckats klämma in lika många barnvagnsplatser fast lite rymligare sådana och ändå lyckats få in mellan två och fem ytterligare sittplatser, dessutom är de betydligt tystare.
Dock har B9:orna sin charm de också, men ur underhållssynpunkt är de inte roliga, däremot har de nog den bästa förarplatsen som finns i SL-trafiken just nu (min åsikt).
Således beror det på ur vems perspektiv man ser det, som resenär är nog Scaniorna att föredra, men ur förarperspektiv kan jag förstå om man gillar B9:an bättre.

Det lär ju finnas en orsak till att B9:an till slut dukade under i konkurrensen med Scania och Tyskarna...
Keolis är sannolikt den största operatören sett till antalet bussar just nu och där har man beslutat att renovera de bussar som ingick i "trängselförsöket" för åtta år sedan.
Detta har företaget beslutat eftersom det blir billigare än att köpa nya bussar, så B9:an har sannolikt en tryggad framtid i ytterligare åtta år framöver, men sedan lär de succesivt försvinna till upphuggning.
Fram till dess får man glädjas eller förfäras över dessa rätt unika skapelser.
//Fredrik

CS

Att Scania-lederna får in fler barnvagnar är ju inte riktigt sant. B9S har ju barnvagnsplats i släpet också, utan den hade de väl i princip varit likvärdiga i antal sittplatser. Med platsen bak (visst, inte jättesmidigt med trapport men det brukar funka) så kan man få in hela fem barnvagnar i en B9S, och i en Scania högst tre.

Tyckarna här på forumet delar gärna med sig av "sanningen" att alla förare avskyr dessa monster, alla som bor bredvid en väg trafikerad av dom klarar inte av att leva med ljudet och alla andra modeller är bättre.

Faktum är att ute på områdena så är det väldigt många förare som tycker dessa bussarna är bland de bästa. Just förarplatsen är en sak många trivs med, men även körkänslan, väghållningen och smidigheten. De flesta förare störs inte så mycket av ljudet från motorn som många vill få det till. Sen är det från individ till individ också, en del låter inte så farligt.

Jag har själv sovrumsfönstret bredvid en vältrafikerad väg av både Scanior och B9S. Scaniorna låter också en hel del när dom drar på, men som förare märks det ju såklart mindre eftersom du har lite mer avstånd till motorn. Att det är ett annat ljud från B9S som kanske upplevs bullrigare (pga lägre frekvens på ljudet) är klart. Men rent volymmässigt så är det ofta ingen större skillnad.

Som resenär är B9S också bättre på en hel del avseenden, men det beror ju lite också på typ av trafik. B9S har ju betydligt bättre väghållning än en pusher-led som gärna gungar och slingrar sig i högre hastigheter. Här är Scania förvisso betydligt bättre än MAN till exempel som gärna studsar fram längs motorvägen...

Så visst finns det många som tycker detta är trevliga modeller, det är väl bara det att missnöjesfolket tenderar att låta lite högre, men så är det ju med allt.

Så, nu har vi i alla fall fått in lite hyllning av denna modell :) Snart kommer väl herr sanning fram med motbevis igen...

buskörare

Jag, som annars är en Scaniamänniska, gillar faktiskt dessa. Visst kan man himla med ögonen åt att en del blir ruskigt halfotade så fort det kommit lite regn, men när det är torrt är dom riktigt trevliga. Våra från Keolis har sina problem, full värme sommartid t.ex. Vissa dundrar så man blir döv tyvärr. Och även om Scanian låter en del, så hörs det tydligt när dessa kommer. De från Veolia/Nobina sägs vara riktigt risiga, jag har haft tur och sluppit köra nån av dom hittills.

Måns Johannesson

Verkar som om man inför flytten återställer dem som för dieseldrift, vad jag kan se har båda vagnarna blivit av med texten 'Biodieselbuss' på sidan. Har även sett att 6325 blivit av med den märkningen.

När det gäller vad man tycker om bussarna är väl smaken som backen. Personligen tycker jag de är rätt dåliga.
Jag reser relativt ofta med barnvagn i dem och måste säga att de då är rätt dåliga. Motorns placering gör att barnvagnsplatsen i praktiken blir rätt smal, det är svårare att ta sig förbi om vagnen står på tvären. De är också problematiskt att ta sig ur med barnvagn om man hamnat längst in och skall av först. Vagnarna med regionalstandard har dessutom rätt små barnvagnsplatser (de har två extra stolar bakom framhjulet istället för att barnvagnsplatsen går fram till hjulet). Den bakre barnvagnsplatsen är rätt kass med flera trappsteg, när man väl bygger lågentrévagnar är det rätt misslyckat när man placerar delar av de platser som har användning av lågentrén i höggolvsdelen. Nej, som resenär med barnvagn föredrar jag Scanialederna.
Min erfarenhet är dessutom att dessa vagnar är betydligt sämre än både Scania och de Mercedesleder som Nobina hade i Huddinge på vinterväglag.
Slutligen när det gäller ljudet är de kanske inte högljuddare än vad Scania vagnarna är men de har ett annat ljud som hörs på längre avstånd. Hem till mig hör jag tydligt när det kommer en B9SA men andra vagnar hör jag knappt.

/Måns

Fredrik Gelin

Citat från: Måns Johannesson skrivet 26 september 2013, 20:13:22 PM
Verkar som om man inför flytten återställer dem som för dieseldrift, vad jag kan se har båda vagnarna blivit av med texten 'Biodieselbuss' på sidan. Har även sett att 6325 blivit av med den märkningen.

/Måns
Ja, alla bussarna som skall till Björknäs återställs till dieseldrift eftersom Nacka/Värmdö inte använder RME i sina B9:or.
Anledningen till att man använder RME i Stockholm Sydvästs B9:or är SL:s krav/önskemål på miljöbussar.
//Fredrik