Huvudmeny

2 x 9700

Startat av Cyklisten, 14 maj 2009, 22:03:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Äntligen, efter nästan två veckors jakt lyckade jag med att fånga denna med. Hur länge har den rullat i trafik? Och en annan fråga, som egentligen borde hamna i Busstrafik. Hur länge har denna förkortade variant av linje 1 funnits? Är det inte linje 169 som har för uppgift att gå till Lund-SE via motorvägen? Och här antar jag att Lysekilsen ska gå vidare från Lund som linje 2?


Martin Maltkvist

Citat från: Cyklisten skrivet 14 maj 2009, 22:03:17 PM
Äntligen, efter nästan två veckors jakt lyckade jag med att fånga denna med. Hur länge har den rullat i trafik? Och en annan fråga, som egentligen borde hamna i Busstrafik. Hur länge har denna förkortade variant av linje 1 funnits? Är det inte linje 169 som har för uppgift att gå till Lund-SE via motorvägen? Och här antar jag att Lysekilsen ska gå vidare från Lund som linje 2?


Såna bussar gör att jag mer än gärna kan tänka mig att köra i Skåne:
*Det står Volvo i fronten.
*Inget låggolvs-/lågentrégrejs
*Dessutom verkar Skåne ha ett väl utbyggt busslinjenät.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Johan B

Snyggt. Jaså skåningarna fick klara sig utan fjärrmanövrerad bagagelucka. Fast man kanske inte har särskilt mycket bagage på denna linje.

Cyklisten

De allra flesta klarar sig med hatthyllorna. Jag själv är så pass glömsk att jag vågar inte ens använda hyllor, för att inte tala om bagageluckorna ;) Och å andra sidan så har jag sällan (eller egentligen aldrig) något mer än ryggsäcken.

Martin Maltkvist

Citat från: Johan B skrivet 14 maj 2009, 22:37:10 PM
Snyggt. Jaså skåningarna fick klara sig utan fjärrmanövrerad bagagelucka. Fast man kanske inte har särskilt mycket bagage på denna linje.
Vart i Sverige finns 9700 med fjärrstyrd bagagelucka om man undantar Swebus Express?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Rickardo

Trevligt!

Jag såg den nya 9700 i trafik för ca 2 veckor sedan. Förstärkning till Lund var inte ovanligt förra hösten då jag pendlade en del till Högskolan i Kristianstad även när 169 hade startat.
När är bilden tagen?

Mvh Rickardo

Johan B

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 14 maj 2009, 23:44:16 PM
Vart i Sverige finns 9700 med fjärrstyrd bagagelucka om man undantar Swebus Express?

De bussarna jag avsåg var 2164 och 2165 hos Lysekils buss i Lysekil. Likadana fast ett år äldre (och med snyggare inredning, blå plyschklädsel). På rak arm kan jag inte komma på några fler.

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 14 maj 2009, 23:44:16 PM
Vart i Sverige finns 9700 med fjärrstyrd bagagelucka om man undantar Swebus Express?

Bland annat i Jämtlands, Västernorrlands och Gävleborgs län:










Martin Maltkvist

Citat från: Verspieder skrivet 15 maj 2009, 14:22:20 PM
Bland annat i Jämtlands, Västernorrlands och Gävleborgs län:
Tack så mycket, att jag inte kollade noggrannare då dylika bilder visats förr... :-[
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

mandahl

Citat från: Cyklisten skrivet 14 maj 2009, 22:03:17 PM
Äntligen, efter nästan två veckors jakt lyckade jag med att fånga denna med. Hur länge har den rullat i trafik? Och en annan fråga, som egentligen borde hamna i Busstrafik. Hur länge har denna förkortade variant av linje 1 funnits? Är det inte linje 169 som har för uppgift att gå till Lund-SE via motorvägen? Och här antar jag att Lysekilsen ska gå vidare från Lund som linje 2?

Jag har sett dom i trafik i och kring Hörby sedan längre tillbaka än de senaste två veckorna, men har aldrig haft kameran med mig :) Kan dock inte säga exakt när jag såg dem i trafik första gången. De stod dessutom en tid "nyskinande" vid depån i Hörby innan de sjösattes.

SkE1 går Kristianstad-Hörby-Lund Ericsson-Malmö, men där enstaka turer har Hörby som start eller mål. SkE2 går Kristianstad-Hörby-Lund C, men bara tre turer som går från eller till Kristianstad. Någon förkortad SkE1 som har Lund som mål finns inte i tidtabellen åtminstone :) Bussen på bilden ser "falskskyltad" ut!

Johan B

Citat från: mandahl skrivet 15 maj 2009, 15:20:52 PM
Citat från: Cyklisten skrivet 14 maj 2009, 22:03:17 PM
Äntligen, efter nästan två veckors jakt lyckade jag med att fånga denna med. Hur länge har den rullat i trafik? Och en annan fråga, som egentligen borde hamna i Busstrafik. Hur länge har denna förkortade variant av linje 1 funnits? Är det inte linje 169 som har för uppgift att gå till Lund-SE via motorvägen? Och här antar jag att Lysekilsen ska gå vidare från Lund som linje 2?

Jag har sett dom i trafik i och kring Hörby sedan längre tillbaka än de senaste två veckorna, men har aldrig haft kameran med mig :) Kan dock inte säga exakt när jag såg dem i trafik första gången. De stod dessutom en tid "nyskinande" vid depån i Hörby innan de sjösattes.

SkE1 går Kristianstad-Hörby-Lund Ericsson-Malmö, men där enstaka turer har Hörby som start eller mål. SkE2 går Kristianstad-Hörby-Lund C, men bara tre turer som går från eller till Kristianstad. Någon förkortad SkE1 som har Lund som mål finns inte i tidtabellen åtminstone :) Bussen på bilden ser "falskskyltad" ut!

Förstärkning på delsträcka?

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 15 maj 2009, 15:16:24 PM
Tack så mycket, att jag inte kollade noggrannare då dylika bilder visats förr... :-[

Det beror väl på vad man kryssar i för rutor när man beställer sin buss, helt enkelt. :)

Mattias Andersson

Citat från: Johan B skrivet 14 maj 2009, 22:37:10 PM
Snyggt. Jaså skåningarna fick klara sig utan fjärrmanövrerad bagagelucka. Fast man kanske inte har särskilt mycket bagage på denna linje.


Jaha,självaste platschefen som är ute och kör.

Under dem åren jag körde skåneexpressen 1 och 2 så var
det inte många ggr dem luckorna öppnades..
Nån gång sommartid,men vintertid,,nada.
När man väl öppnade där så kom ett riktigt dammmoln mot en ;D

Sen ang den uppgraderade modellen så är den helt klart mycke snyggare än
föregångaren..Ser inte riktigt lika plastig ut.