Högertrafik för länge sedan

Startat av Autotransit, 23 oktober 2007, 18:56:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Autotransit

Farsan låg inne under kriget och tog detta kortet. Vet inte riktigt vilken gräns detta är, men han låg en bit norrut i Sverige.

Tänk vad man kan hitta när man tittar i gamla gömmor :)



/Stellan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Autotransit skrivet 23 oktober 2007, 18:56:41 PM
Farsan låg inne under kriget och tog detta kortet. Vet inte riktigt vilken gräns detta är, men han låg en bit norrut i Sverige.

Tänk vad man kan hitta när man tittar i gamla gömmor :)



/Stellan

Ett liknande kort fanns i vårt album. Vi körde nämligen till Norge 1950 och krossade då gränsen vid Eda utanför Charlottenberg. Jag vill därmed inte hävda att det är just där detta kort är taget, men det var alltså betydligt svårare att passera gränsen då än vad det är i dag. Var det gamla kortet från den gamla lådkameran är i dag vet jag inte, men så här ser det i alla fall ut vid gränsen i dag.


Fullt så välbevakat är det inte vid gränsen vid Øyeren.  ::)



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 oktober 2007, 19:11:06 PM

Fullt så välbevakat är det inte vid gränsen vid Øyeren.  ::)



Intressant att studera skillnaden i vägstandard. Och då tillhör ändå inte de svenska vägarna Europas bästa.

/Cero

Autotransit

Det skulle faktiskt kunnat ha varit Eda...jämför man korten, så undrar jag om det inte stämmer faktiskt

/Stellan

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 oktober 2007, 19:11:06 PM


Här har de tydligen inte ännu satt upp de riksgränsskyltar som annars ska gälla för Sveriges gränser. Det ska nämligen sitta en skylt som är formad som ett EU-märke med texten Sverige mitt i skylten. Dessa har suttit på Öresundsbron sedan den öppnades och även en del andra ställen har dessa, bland annat vid Svinesundsbron i gränsen mot Norge. Men tydligen har de inte haft så bråttom att byta till rätt skylttyp längs med småvägarna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Alla vägar inkl. småvägar som korsar gränsen mellan Norge och Sverige märker väl inte ens ut att man korsar gränsen?
Känner man till smitvägarna väster om Hån på E18 kan man dessutom komma undan svenska tullen om man kommer från Norge. Alla vägarna går dock i Sverige.

Staffan Sävenfjord

Citat från: David M skrivet 23 oktober 2007, 21:11:22 PM
Alla vägar inkl. småvägar som korsar gränsen mellan Norge och Sverige märker väl inte ens ut att man korsar gränsen?
Känner man till smitvägarna väster om Hån på E18 kan man dessutom komma undan svenska tullen om man kommer från Norge. Alla vägarna går dock i Sverige.


Helt kan du aldrig komma undan tullen. De kan faktiskt stå utmed småvägarna också. Och framför allt har de rätt att kontrollera dig 24 timmar efter det du passerat gränsen.
Sannolikheten för att man skall bli tagen av tullen om man åker en småväg är dock oerhört liten. Nästan mindre än att du skall göra det om du åker E18.  :-\
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 oktober 2007, 22:09:11 PM
Helt kan du aldrig komma undan tullen. De kan faktiskt stå utmed småvägarna också. Och framför allt har de rätt att kontrollera dig 24 timmar efter det du passerat gränsen.
Sannolikheten för att man skall bli tagen av tullen om man åker en småväg är dock oerhört liten. Nästan mindre än att du skall göra det om du åker E18.  :-\

Har man otur sitter det några alerta i en 9-5 eller V70 och blir väldigt intresserade av bil som smiter på vägarna.
Och då har de blåljus och grejer till sin hjälp :)

Clabbe

239'an från Norska gränsen mot Torsby, är en del av en ny Europaväg mellan Oslo och Gävle, som det börjat lobbats för. Inte minst för att få upp vägstandarden

Staffan Sävenfjord

Citat från: Clabbe skrivet 27 oktober 2007, 07:20:45 AM
239'an från Norska gränsen mot Torsby, är en del av en ny Europaväg mellan Oslo och Gävle, som det börjat lobbats för. Inte minst för att få upp vägstandarden

På norsk sida behöver den vägen rustas upp rejält. Men på svensk sträcka är den av hyfsad standard, åtminstone närmast norska gränsen där jag körde i augusti. Men den är farlig så till vida att norska bilister blir som kalvar på grönbete när de kommer över till Sverige och gör rent halsbrytande omkörningar i glädjen över att äntligen komma ut på en raksträcka som är längre än 10 meter.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

David M

Att många norska vägar är risiga visste jag, men inte att vägunderhållet kunde vara så dåligt som vid Øyeren. Då finns det ändå gott om exempel på uselt vägunderhåll på den här sidan Kölen, särskilt i gränstrakterna (Värmland, Dalarna, Dalsland osv).

Staffan Sävenfjord

Citat från: David M skrivet 27 oktober 2007, 15:18:25 PM
Att många norska vägar är risiga visste jag, men inte att vägunderhållet kunde vara så dåligt som vid Øyeren. Då finns det ändå gott om exempel på uselt vägunderhåll på den här sidan Kölen, särskilt i gränstrakterna (Värmland, Dalarna, Dalsland osv).

Ja, jag hade fördomen att vägarna i Norge visserligen är smala, kurviga och branta men att de är väl underhållna jämfört med de svenska. Mina senaste bilresor i Norge har dock fått mig att tänka om på den punkten. Just vid Øyeren är det en markant skillnad mellan hur samma väg - om än med olika nummer - ser ut på den svenska och den norska sidan.
Lite grann framgår detta av den här tidigare visade bilden.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)