Amerikansk motorvägsstandard

Startat av Bengt Jönsson, 09 februari 2010, 14:42:15 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Jobergg


Ingwar Åfeldt

Citat från: Jobergg skrivet 14 februari 2010, 08:16:50 AM
Att det är en Kenworth ur T-serien är helt klart men ingen 2000 tror jag.
Jag tycker mer det ser ut som en T600.
http://www.knighttrucksales.com/inventory/amtphoto.ashx?id=2014211&img=1

Visst är det en T600. Jag har kört den modellen några gånger och gillade dem eftersom man sitter högt.

M v h
Ingwar

fontheking5


Alexei

Jag har tagit upp detta här förr.

Finns det egentligen motorvägar i USA?

Jo klart att det finns, bla bildbevis på denna sida. ;)

Men det som slog mig när jag har åkt bil i USA är att det saknas motsv "motorväg börjar" och "motorväg upphör" skyltning i USA?
Har motorvägarna, altså freeways, interstates, (parkways?) en särskild status i USA och i så fall hur signaleras detta?


Ingwar Åfeldt

Citat från: Alexei skrivet 16 februari 2010, 20:52:22 PM
Jag har tagit upp detta här förr.

Finns det egentligen motorvägar i USA?

Jo klart att det finns, bla bildbevis på denna sida. ;)

Men det som slog mig när jag har åkt bil i USA är att det saknas motsv "motorväg börjar" och "motorväg upphör" skyltning i USA?
Har motorvägarna, altså freeways, interstates, (parkways?) en särskild status i USA och i så fall hur signaleras detta?



Som du redan vet så finns det motorvägar i USA. De är dock i vanliga fall inte utmärkta med speciella skyltar som i Sverige. Ett undandtag kan man väl säga gäller för Interstates. De vägarna har motorvägsstandard och är allihop skyltade med en skylt som ser ut som denna:

I övrigt så fungerar det utmärkt utan skyltar. Motorvägar har skilda körbanor och inga korsningar i samma plan. Ute i ödebygden kan det dock förekomma att en ägoväg ansluter till en motorväg i samma plan. Dessutom finns det vissa motorvägar, också genom glesbygd, där cykling är tillåten på vägrenen därför att det inte finns några andra vägar inom rimligt avstånd. Det skyltas dock tydligt när så är fallet. Minihastighet på motorväg är vanligen 40 mph (64 km/h). Max hastighet på motorvägar mellan 60 mph (97 km/h) på Hawaii till 80 mph (129 km/h) på vissa sträckor i Texas. Den vanligaste hastighetsgränsen är dock 70-75 mph. Genom städerna är gränsen vanligen lägre.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 16 februari 2010, 23:47:50 PM
Som du redan vet så finns det motorvägar i USA. De är dock i vanliga fall inte utmärkta med speciella skyltar som i Sverige. Ett undandtag kan man väl säga gäller för Interstates. De vägarna har motorvägsstandard och är allihop skyltade med en skylt som ser ut som denna:

I övrigt så fungerar det utmärkt utan skyltar. Motorvägar har skilda körbanor och inga korsningar i samma plan. Ute i ödebygden kan det dock förekomma att en ägoväg ansluter till en motorväg i samma plan. Dessutom finns det vissa motorvägar, också genom glesbygd, där cykling är tillåten på vägrenen därför att det inte finns några andra vägar inom rimligt avstånd. Det skyltas dock tydligt när så är fallet. Minihastighet på motorväg är vanligen 40 mph (64 km/h). Max hastighet på motorvägar mellan 60 mph (97 km/h) på Hawaii till 80 mph (129 km/h) på vissa sträckor i Texas. Den vanligaste hastighetsgränsen är dock 70-75 mph. Genom städerna är gränsen vanligen lägre.

Jag tror inte alltid vi ska översätta europeiska och amerikanska begrepp alltid. Det är tydligt att med så pass olika trafikkultur kan man inte alltid säga att fungerar det där fungerar det här osv

Interstateskylten får väl mer ses som en vägnummerskylt än som en skylt som visar att trafikregler för motorväg eller motsvarande börjar. I Sverige har vi inte speciella vägnummer för motorväg men i Tyskland har man det som exempel. Där är vägnummerskyltarna av en annan typ än de är på övriga vägar. Så interstateskylten får väl ses som en motsvarighet till vägnummerskyltar för tyska motorvägar. Men i Tyskland finns också vanliga motorvägsskyltar precis som i Sverige. En tysk skulle knappast anse att en väg är motorväg bara för nummerskyltens skull

Här i Europa har helt klart motorvägsskyltar en funktion. Samma sak med skyltarna för motortrafikled. Skulle dessa tas bort skulle vägarna visserligen kunna användas på liknande sätt som innan men det skulle knappast vara speciellt lyckat. Vi har symbolerna för motorväg och motortrafikled och dessa har en innebörd. Tas dessa bort skulle vägarna bara ses som bredare landsvägar. Det skulle också i sin tur kunna innebära att trafikanter som saknar rättighet att befinna sig på motorväg och motortrafikled plötsligt börjar använda vägarna. Det kan givetvis lösas med att sätta upp ett antal förbudsskyltar istället. Men det är ingen smidig lösning. Då är det bättre att ha som det är här
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 februari 2010, 00:24:48 AM
Jag tror inte alltid vi ska översätta europeiska och amerikanska begrepp alltid. Det är tydligt att med så pass olika trafikkultur kan man inte alltid säga att fungerar det där fungerar det här osv

Interstateskylten får väl mer ses som en vägnummerskylt än som en skylt som visar att trafikregler för motorväg eller motsvarande börjar. I Sverige har vi inte speciella vägnummer för motorväg men i Tyskland har man det som exempel. Där är vägnummerskyltarna av en annan typ än de är på övriga vägar. Så interstateskylten får väl ses som en motsvarighet till vägnummerskyltar för tyska motorvägar. Men i Tyskland finns också vanliga motorvägsskyltar precis som i Sverige. En tysk skulle knappast anse att en väg är motorväg bara för nummerskyltens skull

Här i Europa har helt klart motorvägsskyltar en funktion. Samma sak med skyltarna för motortrafikled. Skulle dessa tas bort skulle vägarna visserligen kunna användas på liknande sätt som innan men det skulle knappast vara speciellt lyckat. Vi har symbolerna för motorväg och motortrafikled och dessa har en innebörd. Tas dessa bort skulle vägarna bara ses som bredare landsvägar. Det skulle också i sin tur kunna innebära att trafikanter som saknar rättighet att befinna sig på motorväg och motortrafikled plötsligt börjar använda vägarna. Det kan givetvis lösas med att sätta upp ett antal förbudsskyltar istället. Men det är ingen smidig lösning. Då är det bättre att ha som det är här


För att sätta upp en skylt med vägnummer och som säger Interstate måste vägen uppfylla den standard som finns för interstates. Den standarden säger att vägen skall uppfylla kraven för det som i Sverige kallas motorväg. Så Interstate-skylten innebär att där den sitter är det motorväg. Om motorvägen börjar där eller ej är ointressant. Interstates har inga speciella nummer. Det finns delstatliga vägar med samma nummer. Numren visar dock om en Interstate går i huvudsakligen öst-västlig riktning (jämna nummer) eller nord-sydlig riktning (udda nummer). Några bekymmer på motorvägarna här med oönskade trafikanter har jag aldrig lagt märke till.

Mer information här: http://en.wikipedia.org/wiki/Interstate_Highway_standards

M v h
Ingwar

groenis

Hej Ingwar
Hur är hänvisningsskyltningen vid avfarter respektive påfarter (ett roligt ord för mina amerikanska gäster)?

/Lennart
som nu ska rensa ut Connie Froebass ur öronen
Tysk schlagerstjärna på -60 talet största hit var Zwei kleine Italiener
Tina och Marina på Svenska

Ingwar Åfeldt

Citat från: groenis skrivet 17 februari 2010, 02:15:29 AM
Hej Ingwar
Hur är hänvisningsskyltningen vid avfarter respektive påfarter (ett roligt ord för mina amerikanska gäster)?

/Lennart
som nu ska rensa ut Connie Froebass ur öronen
Tysk schlagerstjärna på -60 talet största hit var Zwei kleine Italiener
Tina och Marina på Svenska

Hej Lennart

Skyltarna vid av- respektive påfart är väldigt lika de som används i Sverige, men istället för blå bottenfärg används grön färg.


Skillnaden är att vid påfart finns det inget Exitnummer angivet. Alla av- och påfarter har ett nummer som visar hur många miles det är från startpunkten för den motorväg man åker på inom respektive delstat. Öst-västliga motorvägar räknas avståndet från från den västra ändpunkten och på den nord-sydliga motorvägen från den sydliga ändpunkten.

M v h
Ingwar

groenis

hej Ingwar
Om jag förstod dig rätt så räcker det att man kommer ihåg exitnumret på respektive väg så kommer man förhoppningsvis rätt?

/Lennart
Som nu har fastnat på Billy Vaughn istället och Sentimental Journey

Ulf Rådeström

#25
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 februari 2010, 00:24:48 AM
Jag tror inte alltid vi ska översätta europeiska och amerikanska begrepp alltid. Det är tydligt att med så pass olika trafikkultur kan man inte alltid säga att fungerar det där fungerar det här osv

Interstateskylten får väl mer ses som en vägnummerskylt än som en skylt som visar att trafikregler för motorväg eller motsvarande börjar. I Sverige har vi inte speciella vägnummer för motorväg men i Tyskland har man det som exempel. Där är vägnummerskyltarna av en annan typ än de är på övriga vägar. Så interstateskylten får väl ses som en motsvarighet till vägnummerskyltar för tyska motorvägar. Men i Tyskland finns också vanliga motorvägsskyltar precis som i Sverige. En tysk skulle knappast anse att en väg är motorväg bara för nummerskyltens skull

Här i Europa har helt klart motorvägsskyltar en funktion. Samma sak med skyltarna för motortrafikled. Skulle dessa tas bort skulle vägarna visserligen kunna användas på liknande sätt som innan men det skulle knappast vara speciellt lyckat. Vi har symbolerna för motorväg och motortrafikled och dessa har en innebörd. Tas dessa bort skulle vägarna bara ses som bredare landsvägar. Det skulle också i sin tur kunna innebära att trafikanter som saknar rättighet att befinna sig på motorväg och motortrafikled plötsligt börjar använda vägarna. Det kan givetvis lösas med att sätta upp ett antal förbudsskyltar istället. Men det är ingen smidig lösning. Då är det bättre att ha som det är här


hmm...det där var väl ett ovanligt flummigt inlägg även för att komma från dig  :)
Det spelar väl mindre roll hur man utmärker det i respektive land eller benämner det. Standarden och regeln är ju den som styr. I Sverige kunde vi lika gärna plocka bort E4 från motorvägen, eftersom E4 inte är ett motorvägsnummer. Motorvägsstandarden skulle ju finnas där ändå, eftersom det i Sverige är motorvägsskylten som styr standarden och regeln.

I USA är det Interstate-skylten som styr, i Tyskland har man sina regler. Finns inget som säger att det är bättre med en skylt med en motorvägssymbol som måste vara den som är "bäst".

Dessutom borde du lyssna lite mer på Ingvar, han vet vad han pratar om eftersom han råkar bo där ;-)

Niklas Bygdestam

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 17 februari 2010, 13:55:02 PM
hmm...det där var väl ett ovanligt flummigt inlägg även för att komma från dig  :)
Det spelar väl mindre roll hur man utmärker det i respektive land eller benämner det. Standarden och regeln är ju den som styr. I Sverige kunde vi lika gärna plocka bort E4 från motorvägen, eftersom E4 inte är ett motorvägsnummer. Motorvägsstandarden skulle ju finnas där ändå, eftersom det i Sverige är motorvägsskylten som styr standarden och regeln.

I USA är det Interstate-skylten som styr, i Tyskland har man sina regler. Finns inget som säger att det är bättre med en skylt med en motorvägssymbol som måste vara den som är "bäst".

Dessutom borde du lyssna lite mer på Ingvar, han vet vad han pratar om eftersom han råkar bo där ;-)

Flummigheten är du just nu bra på att bjuda på själv, speciellt när du tolkar inlägget annorlunda mot vad jag faktiskt skrev

Det är riktigt att vi inte har vägnummer som är relaterade till vägstandarden. Tyskland har det däremot. Det var just det jag skrev i mitt förra inlägg, så läs gärna lite bättre om vad jag skrev. Det är ingen här som påstått att E4 är ett motorvägsnummer

Jag vet precis var Ingwar bor så det är inget jag behöver upplysas om. Men Ingwar skrev att det fungerar utmärkt utan skyltar, och det gör det nog också, i USA alltså. Men i europeiska länder, bland annat Sverige och Tyskland är de nödvändiga

Ingen har sagt att det ena är "bäst"
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ingwar Åfeldt

Citat från: groenis skrivet 17 februari 2010, 13:20:42 PM
hej Ingwar
Om jag förstod dig rätt så räcker det att man kommer ihåg exitnumret på respektive väg så kommer man förhoppningsvis rätt?

/Lennart
Som nu har fastnat på Billy Vaughn istället och Sentimental Journey

Hej Lennart

Det räcker med att komma ihåg numret på aktuell exit. Dessa nummer finns i regel utsatta på vägkartor så det är lätt att orientera sig i förväg.

M v h
Ingwar

Billy Vaughn och Sentimental Journey är ingen dålig kombination.  :)


groenis

Hej Ingwar
Då verkar det som att antingen har Sverige eller USA tittat på varandra för att underlätta trafiken
Du kan säkert rabbla upp fler likheter eller olikheter när det gäller trafiken over there

/Lennart
Billy Vaughn och Twisti'n down in Mexico ;D

Ulf Rådeström

#29
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 februari 2010, 16:37:03 PM
Flummigheten är du just nu bra på att bjuda på själv, speciellt när du tolkar inlägget annorlunda mot vad jag faktiskt skrev

Det är riktigt att vi inte har vägnummer som är relaterade till vägstandarden. Tyskland har det däremot. Det var just det jag skrev i mitt förra inlägg, så läs gärna lite bättre om vad jag skrev. Det är ingen här som påstått att E4 är ett motorvägsnummer

Jag vet precis var Ingwar bor så det är inget jag behöver upplysas om. Men Ingwar skrev att det fungerar utmärkt utan skyltar, och det gör det nog också, i USA alltså. Men i europeiska länder, bland annat Sverige och Tyskland är de nödvändiga

Ingen har sagt att det ena är "bäst"


Mitt inlägg var hur klart som helst - och inte det minsta flummigt.

Klart jag kan läsa - det står ju klart och tydligt i ditt inlägg att du inte tycker att man kan sätta en skylt med ett motorvägsnummer och sedan låta det gälla utan det ärbättre meden motorvägsskylt som finns på vissa håll i Europa.

Får väl citera dig själv så du ser att jag läser då:
"Jag tror inte alltid vi ska översätta europeiska och amerikanska begrepp alltid" och "Interstateskylten får väl mer ses som en vägnummerskylt än som en skylt som visar att trafikregler för motorväg eller motsvarande börjar"
"Här i Europa har helt klart motorvägsskyltar en funktion. Samma sak med skyltarna för motortrafikled. Skulle dessa tas bort skulle vägarna visserligen kunna användas på liknande sätt som innan men det skulle knappast vara speciellt lyckat"

Varför skulle det inte vara lyckat? var je land väljer väl sin standard efter behov och funktion. Så precis som jag skrev att du skrev - så tycker du ju att motorvägsskylt skulle vara bättre...varför? Du tror inte man ska översätta....men varför gör du det själv på nästa rad? Vad fuinns det för anledning att inte en vägnummerskylt med en interstatesymbol kan sätta en standard? var snäll och utveckla varför - så försvinner kanske bara "väl och tror" och faktan kommer fram...

Tyskland och Sveriges motorvägsstandarder har väl inget med amerikanska vägar att göra? Håll dig till ämnet istället för o flumma ut i alla andra länder, det blir intressantare så.

OCH! Wikipedia - läs den - du får mycket info där som du inte behöver fråga om istället - eller inte heller ointressant flumma runt om - även om du nu råkar tycka att alla som skriver där inte vet vad dom pratar om som du skrev en gång här på forumet. Wikipedia är en samling av kunnande från många personer, och väl värt flera besök.

hmm...sen är det väl så - skriver man ett konstigt inlägg får du väl räkna med mothugg eller hur  :)