Huvudmeny

Fyrvägsstopp

Startat av Stefan P, 12 oktober 2010, 12:57:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 18 oktober 2010, 01:03:25 AM
Tack för länken! I dokumentet framgår det att högerregeln inte gäller vid fyrvägsstopp. På sidan 5 står det bl a:

"Det noterades också att flera bilister hade svårt att veta vem som skulle köra först i
korsningen. Reglerna för flervägsstopp säger att den som är först framme skall köra
först. En del trafikanter uppfattade inte detta utan trodde att högerregeln fortfarande
gällde.
"

Jag tyckte att det verkade helvrickat att högerregeln skulle gälla, men så är det alltså inte.

M v h
Ingwar

Trivector är ingen domstol.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 17 oktober 2010, 20:49:24 PM

Det är även intressant att fundera över vad som händer om ett av fordonen inte stannar överhuvudtaget, utan kör rätt ut i korsningen. I detta fall gör även den förare fel, som stannar vid sin stoppskylt och sedan kör. När man har stannat får man köra vidare "endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder". Men det är rimligen den som inte ens stannade som ligger mest illa till rättsligt sett!

Då inträder ju reglerna för att inte iaktta stopplikt alldeles oavsett en olycka händer eller inte. Böter och körkortsindragning blir följden om polisen ser det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ingwar Åfeldt

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2010, 08:09:54 AM
Trivector är ingen domstol.

Nej, det är det väl ingen som påstått heller. Men då Trafikverket har det aktuella dokumentet på sin hemsida kan man väl rimligen anta att det som står om flervägsstopp är korrekt inklusive att det är den som först stannar som har företräde.

M v h
Ingwar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 18 oktober 2010, 08:50:54 AM
Nej, det är det väl ingen som påstått heller. Men då Trafikverket har det aktuella dokumentet på sin hemsida kan man väl rimligen anta att det som står om flervägsstopp är korrekt inklusive att det är den som först stannar som har företräde.

M v h
Ingwar

Det är väl ingen garanti för att Trafikverket kommit fram till samma slutsatser som i examensarbetet. Läs också NTF:s rekommendationer enligt tidigare länk.

Jag upprepar: huvudregeln är dock samförstånd i trafiken. Ögonkontakt löser många problem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Citat från: Ersa skrivet 18 oktober 2010, 03:09:55 AMSärskilt som högerregeln är en sån invand grundbult i de flesta andra korsningar.

Jag trodde det var "störst kör först" som var grundbulten...

Jag skyller allt på modern trafikplanering, där fyrvägskorsningar är bannlysta, vilket leder till att alla korsningar numer har en väg som kommer att uppfattas som "huvudled" - rakt fram - och där högerregeln därför informellt satts ur spel. Inne i centrala Gävle finns till exempel endast en handfull fullständiga fyrvägskorsningar med högerregel - alla andra är begränsade eller reglerade på något sätt, med enkelriktningar, avstängningar eller väjningsplikt.

Anders

JDS

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 18 oktober 2010, 08:50:54 AM
Nej, det är det väl ingen som påstått heller. Men då Trafikverket har det aktuella dokumentet på sin hemsida kan man väl rimligen anta att det som står om flervägsstopp är korrekt inklusive att det är den som först stannar som har företräde.

M v h
Ingwar

Nja, rapporten är inte publicerad som ett styrande dokument för vägtrafikanter utan snarare som information om trafiksäkerhetsarbetet. Tittar man i rapporten så framgår det att det inte är fråga om en trafikregel, utan en "informell regel" och det finns inte någon hänvisning som hjälper oss att få reda på hur man har kommit på den. Eftersom det saknas prejudicerande domar och inte heller finns någon entydig praxis på området så finns det knappast några förutsättningar för att hävda att den som stannar först har företräde, när det inte står så i lagtexten.

bisquit

Enligt vad jag fått lära mig av Trafikpolisen. Så är det, den som kommer först som har företräde. Har nästan aldrig varit med om att man använder högerregel i en Sådan korsning. Btw, Kumla´s Fyrvägsstopp är den halaste korsningen i stan på, Vintern! 8)
Höstliga Hälsningar Birger Kumla!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 oktober 2010, 11:58:19 AM
Problemet är att det inte finns något stöd i lagtexten för en sådan tolkning, om någon känner för att gräva i gamla domar finns det en i Nacka tingsrätt från slutet på -80 talet där man kom fram till att det inte fanns något undantag från högerregeln

Det är ju sällan en olycka i korsning med flervägsstopp går till domstol eftersom det inte brukar vara några personskador. Men försäkringsbolagen brukar använda högerregeln när det gäller att avgöra vållande. Nog så viktigt för mig om jag skall behöva betala självrisk eller inte. 

Först för köra först är en bra regel men det är omöjligt att avgöra vem som kommer först. Vem man har till höger är i alla fall obestridligt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussis

korsningen... Björkängsvägen / Västergårdsvägen  i Huddinge kommun finns det en sedan länge

SimonB

Korsningen Fredsdalsgatan - Backgatan i Simrishamn är ett fyrvägsstopp.

Ingwar Åfeldt

Det verkar som om svenska myndigheter inte har en aning om vad ett fyrvägsstopp innebär om det är som man skriver i denna tråd att högerregeln gäller om fler bilar stannar mer eller mindre samtidigt. Jag skrev till NTF samma dag jag skrev mitt senaste inlägg den 18 oktober och begärde ett klarläggande. Man lovade att återkomma snarast men trots en påminnelse har man ännu inte lyckats klämma fram ett svar. Mycket svagt!

Hela idén med en flervägsstopp är ju att den som stannar först också skall fortsätta först, inget att tveka om. Annars faller hela fördelen med ett flervägsstopp. Att blanda in högerregeln gör ju en sådan korsning farligare än om man enbart använder högerregeln.

M v h
Ingwar

SimonB

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 09 januari 2011, 02:36:39 AM
Det verkar som om svenska myndigheter inte har en aning om vad ett fyrvägsstopp innebär om det är som man skriver i denna tråd att högerregeln gäller om fler bilar stannar mer eller mindre samtidigt. Jag skrev till NTF samma dag jag skrev mitt senaste inlägg den 18 oktober och begärde ett klarläggande. Man lovade att återkomma snarast men trots en påminnelse har man ännu inte lyckats klämma fram ett svar. Mycket svagt!

Hela idén med en flervägsstopp är ju att den som stannar först också skall fortsätta först, inget att tveka om. Annars faller hela fördelen med ett flervägsstopp. Att blanda in högerregeln gör ju en sådan korsning farligare än om man enbart använder högerregeln.

M v h
Ingwar

Någon högerregel har jag inte hört talas om i samband med fyrvägsstopp. Jag tog min senaste körkortsbehörighet (C) 2007, och då gällde enligt körkortsboken "ömsesidig hänsyn" eller något i den stilen. Det jag fick lära mig av körlärarna var att man i praktiken ska tillämpa att den som kommer först också kör först, vilket jag också gör.

Olof Lagerkvist

I Borås är korsningarna Södra Kyrkogatan/Sturegatan och Övre Kvarngatan/Andra Villagatan flervägsstopp (en av dessa nämndes tidigare i tråden).

I Motala är korsningen Brunnsviksallén/Klockarevägen flervägsstopp.

I Kristianstad har det under en period testats flervägsstopp längs Industrigatan: http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article944655/Industrigatan-utan-flervaumlgsstopp.html
Detta finns alltså inte längre kvar.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Lars

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 17 oktober 2010, 09:12:00 AM
I USA gäller att den som stannar först vid ett fyrvägsstopp är den som får köra först. Ingen högerregel gäller och det fungerar alldeles utmärkt. Under de 18 år som jag bott här har jag aldrig råkat ut för några problem i sådana här sammanhang. Har man stopplikt från alla håll så finns det ingen anledning att komplicera det hela med högerregeln.

M v h
Ingwar
Det var i USA som jag kom i kontakt med 4-vägsstopp första gången och tyckte det fungerade bra!
Först till stopp fick köra först det fungerade otroligt bra!

Detta var det första 4-vägsstopp jag kom i kontakt med!
http://maps.google.se/maps?hl=sv&ie=UTF8&ll=37.893076,-122.267833&spn=0.008907,0.027466&z=16&layer=c&cbll=37.893264,-122.267529&panoid=7ZVt4rIDIqj-H2EUHEiAJQ&cbp=12,233.54,,0,-1.33

Andy

Om man tar detta lite vidare, och tänker sig en fyrvägkorsning där en huvudled löper åt höger och vänster och stopplikt råder för trafik framifrån och bakifrån. Jag ska svänga vänster in på huvudleden, och när jag har stannat och det är fritt från korsande trafik vill jag köra in i korsningen. Om det då kommer en bil framifrån som vill köra rakt fram, men som ännu ej har stannat helt vid sin stopplinje, kan jag svänga vänster framför honom ändå om det innebär att den mötande bilen måste vänta lite längre på att fortsätta? Eller måste jag vänta tills han har kört, för jag inte får hindra honom?

Om det är som JDS säger att stillastående fordon måste lämna företräde för fordon i rörelse, borde väl jag kunna svänga först? Men hade det varit väjningsplikt och inte stopplikt hade jag fått lämna företräde till honom. Stämmer det?