Huvudmeny

Uppkörning D

Startat av vic2007, 19 augusti 2019, 16:41:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

vic2007

Hej

Jag blev underkänd buss uppkörning. 2 gånger med samma inspektör.
Ganska lik resultat

Detta är andra gången
Någon kan förklara vad innebär detta

Ska kör upp snart igen




Sent from my iPhone using Tapatalk

CW66

hmm...det är ju ganska solklart - och en konstig fråga här på forumet faktiskt.
Du visar ju resultatet med en rätt tydlig och omfattande förklaring när och var du inte visat tillräckligt med uppmärksamhet eller samspelat med andra trafikanter.

Du vet nog själv bäst om du funderar lite var och när du brustit vilket får till följd av ovanstående förklaringar och underkännande - det är en omöjlig fråga för oss på forumet att svara på faktiskt.

Ta dig en ordentlig funderare på de två uppkörningarna du har haft och fundera på om du kan göra annorlunda på den tredje, det är iaf det bästa tipset jag kan ge dig. Jag, och ingen annan här har ju varit med och kan därför heller inte peka på någon eller några situationer du hamnat i.

buskörare

#2
Ta en diskussion med din lärare och/eller inspektören. Dom vet ju mer om dig och ditt körsätt än vi kan säga här. Det jag märkt när det gäller elever som kommer direkt från körskolan, är att de ofta har ett ganska aggressivt sätt att närma sig korsningar/situationer på samt att ibland vara för kaxiga när de ger sig ut. Som ny måste man verkligen tänka efter och läsa av situationen, det handlar om att köra sakta framåt så du hinner med det och inte behöver tvärnita mitt i allt. Som bussförare har du dessutom folk bak i, ibland stående, vilket gör det mycket viktigare med buss än med bil.
Men det kanske är nått annat än det din inspektör menar. Eftersom det är 2 ggr på samma sak, skulle jag vända mig till inspektören för mer specificierad info om vad han hänger upp sig på och sen ta en eller flera extra lektioner för att träna på det.

Vi kör stora fordon, vi ska inte skrämma livet ur folk i bilarna runt om mer än nödvändigt  ;)

roggek

Det visar väl mest på att alla människor inte är lämpade att köra tunga fordon, gud ske lov...  ::)

homer

Mitt bästa råd är att du ska ut och köra mycket bil, var mycket i trafiken, kör bil från tidig morgon till sen kväll för att träna upp ett bra flyt så du är en säker bilförare först och främst.

KarlBore

Fick samma feedback när jag kuggade på min första uppkörning för D-kortet. Det jag hade problem med var att jag inte kollade tillräckligt i speglarna, åt sidorna i korsningar, rondeller och när jag backade. Vid nästa uppkörning klarade jag körningen, men kuggade på säkerhetskontrollen (Fick en fråga om BK 3 väg, fick hjärnsläpp, yay!)
Kommer ihåg detta för jag tog mitt kort i slutet av Juni i år, så det sitter kvar i huvudet ännu.

Så det råd jag kan ge är att öva mer på att vara just uppmärksam på trafiken runt omkring dig. Jag vet att det kan vara svårt att hålla stenkoll på allt runtomkring en samtidigt som man ska försöka tygla en buss på ex antal ton. Men ta det lugnt, var inte för hetsig och respektera att det är ett stort, tungt fordon du framför.
Ta nytta av dina lärare, lyssna på vad de säger och har du frågor, tveka inte att fråga.

Hur många timmar har du övningskört?

vic2007

Tack för tips och råd
Jag blev godkänd igår

6 lektion innan första uppkörning
Kör till Kungälv via farshat

5 lektion innan andra uppkörning
Kör till Säve flygplatser - björlanda

4 lektion innan tredje uppkörning
Kör aero museum - källtopsvägen



För tredje gången med samma inspektör.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nico

Man får gratulera. Då har du därmed rätt att förkovra dig vidare på egen hand.

Körkortet visar ju bara att man har juridisk rätt och viss kunskap för att köra. Resan i sig tar dock aldrig slut och ju mer man kör och lär sig på vägen, desto bättre blir man förhoppningsvis som förare.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

pegee

Säger som Bamse: När man är stark måste man vara snäll. Du kör ett fodon som många bilister bara anser vara en propp i trafiken, och beter sig därefter. Ta det lungnt och lämna dåligt humör hemma. Kör försiktigt och lycka till.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

buskörare

Citat från: pegee skrivet 28 augusti 2019, 08:52:21 AM
Säger som Bamse: När man är stark måste man vara snäll. Du kör ett fodon som många bilister bara anser vara en propp i trafiken, och beter sig därefter. Ta det lungnt och lämna dåligt humör hemma. Kör försiktigt och lycka till.

Precis. Och du måste ha i bakhuvudet att de andra trafikanterna oftast inte vet hur en buss fungerar och hur stor plats den behöver.

KarlBore

Citat från: buskörare skrivet 28 augusti 2019, 14:53:57 PM
Precis. Och du måste ha i bakhuvudet att de andra trafikanterna oftast inte vet hur en buss fungerar och hur stor plats den behöver.
Instämmer med föregående talare. Det finns en del trafikanter som inte har något tålamod för stora fordon över huvud taget. Har bara kört aktivt i lite över en månad, men har redan fått erfara tutande bilister, folk som pekar finger bara man dyker upp och råkar ligga över lite på den andra körbanan.
Igår stötte jag på en som skulle köra chicken race med mig på en trång gata där jag hade parkerade bilar på höger sida om bussen. Han hade all världens plats att köra åt sidan, det hade inte jag.
Till slut inser han (motvilligt) att jag inte kommer flytta på mig och då kör han åt sidan, stirrar surt på mig när vi passerar varandra och drar vidare.

Medtrafikanter är härliga ibland  ;D