Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Lindberg

#30
Rommele Kyrka strax söder om Trollhättan.


Dan Henriksson


Senhöst vid Angarns kyrka i Uppland:





Kyrkan uppfördes troligen under 1200-talet, men renoverades under 1700-talet efter att ha skadats i en storm.
/Danne

Bussmicke

Trevliga bilder!
Säg vilken kyrka i Uppland som inte har Runstenar, Uppland är fullkomligen nerlusat av dem.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Vet inte om Kyrkoruiner passar in i den här tråden men jag chansar.



















Fler bilder på hemsidan bland Fornlämningarna
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kvarne

Titta där ja, en mycket trevlig tråd med många fina bilder....
Får rota i arkivet och se om det fastnat några kyrkor...

Föressten...Ingen som fångat Maglarps Nya Kyrka på bild...?
Den kyrkan har stått övergiven sedan flera år och är svårt förfallen. Rivning är beslutat tyvärr, så efter sommaren lär den vara borta. Det är f.ö den kyrka som en av scenerna i Wallander - Innan Frosten är inspelad i....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Stefan Lindberg

#35
Väne-Åsaka Kyrka som ligger utanför Trollhättan.


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Henrik N

Har också några kyrkor i arkivet..

Skoghall kyrka



Tyresö kyrka



Visserligen i Paris, Frankrike men ändå värd att visas upp :) Sacre coeur uppe i Montmarte


Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Dan Henriksson

Citat från: Bussmicke skrivet 24 juni 2007, 21:09:51 PM
Trevliga bilder!
Säg vilken kyrka i Uppland som inte har Runstenar, Uppland är fullkomligen nerlusat av dem.

He he, du får ett styvt jobb att åka runt och fota dem! Å andra sidan är det ju kul att ha lite att bita i ...  :)

Här kommer en ny bild, denna gång Täby kyrka. Kyrkan är väl mest känd för sina målningar av Albertus Pictor, eller Albert Målare som han heter i försvenskad form. Bl.a. finns en målning där Döden spelar schack med en riddare, ett tema som gick igen i Bergman-filmen Det sjunde inseglet.



Hälsningar Danne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Dan Henriksson skrivet 25 juni 2007, 14:27:04 PM
He he, du får ett styvt jobb att åka runt och fota dem! Å andra sidan är det ju kul att ha lite att bita i ...  :)

Här kommer en ny bild, denna gång Täby kyrka. Kyrkan är väl mest känd för sina målningar av Albertus Pictor, eller Albert Målare som han heter i försvenskad form. Bl.a. finns en målning där Döden spelar schack med en riddare, ett tema som gick igen i Bergman-filmen Det sjunde inseglet.

Hälsningar Danne

Annars är det Härkeberga kyrka utanför Enköping som är mest känd för sina Albertus Pictor-målningar. Tyvärr har jag inte bild på den kyrkan, vare sig exteriör eller interiör. Men jag besökte den tillsammans med Kyrkohistoriska Föreningen på 1960-talet och blev mycket imponerad.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Dan Henriksson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juni 2007, 14:29:41 PM
Annars är det Härkeberga kyrka utanför Enköping som är mest känd för sina Albertus Pictor-målningar. Tyvärr har jag inte bild på den kyrkan, vare sig exteriör eller interiör. Men jag besökte den tillsammans med Kyrkohistoriska Föreningen på 1960-talet och blev mycket imponerad.

Jag ska se om jag kan få Härkeberga kyrka på bild inom en snar framtid, brukar nämligen snurra omkring i det området när jag är ute efter spännande fåglar att fotografera. Det finns en liten kaffeservering där, så jag kan passa på och ta en fika också!  ;) :)

Stefan Lindberg

#42
VästraTunhems Kyrka som ligger vid foten av Hunneberg.



Det där med Maglarps kyrka verkar intressant, får nog bege mig långt ner till Skåneland någon dag.
Dessutom ligger tydligen Båbergs kyrka risigt till, avstängd P.g.a. rasrisk.

Kent Skoog

#43
Här kommer några kort på Maglarps kyrka.
















Kvarne

Titta ja!
Där har vi ju Maglarp! Det måste ju råda en speciellt spöklik och mystisk känsla vid den här kyrkan eftersom kyrkans framtid är (att vara) raserad...

Jag och min familj skall söder ut i sommar så jag ska se om jag lyckas få dem att gå med på att göra ett besök vid Maglarp innan grävskoper och d.y.l sätter tänderna i kyrkan...
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep