Från min skokartong: I kväll en skokartong från GDG

Startat av Staffan Sävenfjord, 12 juni 2007, 20:06:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Scania CR145 var trots sitt skokartongsutseende snygga bussar, tycker jag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kvarne

Trevlig bild som vanligt när det gäller dessa återkommande bildsvep!
Tackar!  ;) :)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

RickardoF

Jag håller med Staffan...dessa bussar är ganska snygga.
Har aldrig själv åkt i en sådan...hur var dessa bussar att åka i/köra?

Mvh Rickardo

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juni 2007, 20:06:42 PM
Scania CR145 var trots sitt skokartongsutseende snygga bussar, tycker jag.



Nog måste väl dessa bussar ha stått som förebild till Scania CR 112? Det finns ju flera yttre likheter tycker jag
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Rickardo skrivet 12 juni 2007, 21:01:19 PM
Jag håller med Staffan...dessa bussar är ganska snygga.
Har aldrig själv åkt i en sådan...hur var dessa bussar att åka i/köra?

Mvh Rickardo

De var trevliga att åka i. Åkte mycket i sådana på 1980-talet på linje 810 mellan Jordbro och Skanstull. Stockholms Turistbussar använde ett flertal CR145-orna i den trafiken och jag försökte pricka in deras avgångar. Även Wasatrafik körde någon enstaka gång med CR145 på 810-an.
När det gäller att köra dem har jag givetvis inga personliga erfarenheter. Men mitt intryck var att de förare som körde dem regelbundet var nöjda, medan de förare som bara körde dem ibland var mindre nöjda. De krävde säkert en viss tillvänjning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nicklas Vasa

GDG 1411 gick i Malung i många år, och gick som skolbuss i Borlänge dom sista åren, är numera registrerad som lastbil på nån snubbe i Kållekärr. När 1411 stationerades i Blg, fick Mlg Volvo Vanhool boggi:n 1568. Det måste ha varit 1411, i Sälen, som en äldre dam gick in i när föraren var på annat håll, damen i fråga stängde dörren med knappen på utsidan av bussen, och fastnade med halsen mellan dörr bladen, och blev strypt. Detta var på 70-talet och lär ha varit en av anledningarna till att dörrarna konstruerades om.

Cero

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 juni 2007, 21:06:16 PM

Nog måste väl dessa bussar ha stått som förebild till Scania CR 112? Det finns ju flera yttre likheter tycker jag

Jag tror att väldigt mycket av CR112 kommer från CR145. Tycker att hela strukturen ser ut att ha ungefär samma mått och konstruktion. Dessutom ser fönstren väldigt lika ut, luckorna kring och mellan hjulen känner man igen, blinkers, etc. Den som är mest lämpad att bekräfta eller dementera likheterna är väl Ragnar Thörnblom, så om han läser detta kanske vi kan be om en liten historielektion kring relationen mellan dessa båda busstyper.

/Cero

bussgrabben

Mycket vacker buss. Jag gillar främst grillen som påminner om Scanias lastbilar på den tiden.

j-a

En liten rättelse ang GDG 1411 i Malung,1411 fanns inte kvar i Malung fram tills 1568 kom,2327 var där ett par år mellan å den blev kvar tills 1568 kom

Nicklas Vasa

2327 gick i Hedemora och blev även den skolbuss i Borlänge dom sista åren.

j-a

Ja den gick i Hedemora men sedan gick den i Malung under en tid kanske ett halvår,ett år bara

Christian Ljunggren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juni 2007, 20:06:42 PM
Scania CR145 var trots sitt skokartongsutseende snygga bussar, tycker jag.



Trevlig bild.
Öknamnet "Ams-barack" nämndes ibland i Jämtland om denna bussmodell.

/Christian

Bengt Jönsson

Var det inte en sådan här buss som brann på R40 på 70-talet..  :'(

/B

Jonas Sandqvist

#13
Stämmer! Det var anno 1976 (vid Axamo) och 15 pensionärer innebrändes.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 11 augusti 2007, 18:00:20 PM
Stämmer! Det var anno 1976 (vid Axamo) och 15 pensionärer innebrändes.

Närmare bestämt var det i backen upp mot Axamo på riksväg 40. Det var 16 februari 1976 och resenärerna var på väg hem från en av de på den tiden så populära pälsresorna till Tranås (Päls-Bruno). Branden hade troligen sin grund i en punktering på ett av bakhjulen och att det därför gick så varmt att det tog eld. En bussförare i min bekantskapskrets stod och tankade vid det gamla SJ-garaget vid Haga när han såg bussen gå förbi och hörde något som han uppfattade som brandlarmet tjuta. Han avbröt genast tankningen och gav sig i väg för att försöka stoppa bussen. Han kom dock inte mer än till ungefär halva backen innan det var tvärstopp i trafiken och ett stort rökmoln syntes lite längre fram.
Många resenärer (inte nödvändigtvis penisonärer men det var mest de som åkte på pälsresor) blev instängda i bussen och det lär ha berott på att några blockerade mittgången för att de absolut måste ha sitt inhandlade med sig ut. Till detta kommer att bakdörren på flertalet CR145 var av sedan-typ och man var tvungen att hålla inne en knapp för att kunna öppna dörren. Ofta var den också blockerad av ett par fällbara stolar. Men det är också oklart om det gick ta sig ut den vägen på grund av branden. Bakdörren var längst bak, alltså bakom bakaxeln.
Bussen tillhörde Lindkvist Buss i Kungälv, som för övrigt köpte en likadan för att ersätta den brunna. Av vilket man väl kan dra slutsatsen att branden inte hade något med busstypen att göra, utan hade kunnat inträffa i vilken bakmotorbuss som helst.
Olyckan väckte på sin tid stor uppståndelse och var väl då (och är väl fortfarande) den allvarligaste bussolyckan i Sverige.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)